Partner Guido Bayens over hoe Novius zijn kracht behoudt
Guido Bayens is al bijna een decennium partner bij adviesbureau Novius. Onlangs sprak hij hierover met New Business Radio. Daarbij formuleerde hij de kracht van zijn organisatie: “We blijven vooroplopen in de kwaliteit van diensten door flink te studeren en contacten te leggen.”
Sinds begin 2010 is Guido Bayens als partner actief bij Novius. Daarmee heeft hij het bedrijf in verschillende omstandigheden meegemaakt, te beginnen tijdens de nasleep van de wereldwijde financiële crisis. “In die tijd is er toch wel erg veel schade aangericht aan consultancybedrijven. Gelukkig en met enige trots mag ik zeggen dat wij het altijd droog hebben weten te houden”, vertelt Bayens, die benadrukt dat we ons momenteel beslist in een andere tijd begeven: “Nu zie je dat de adviesmarkt fors aantrekt. Het is namelijk een conjunctuurgevoelige branche.”
Tijdens laagconjunctuur bezuinigen bedrijven meer dan eens op consultants, die bekendstaan om hun hoge kosten. Volgens Bayens levert dat wel een probleem op: “Het is misschien wel een post waar je makkelijk op kunt bezuinigen, maar je ziet dat hierdoor veel achterstallig onderhoud is ontstaan. Omdat het nu beter gaat met de economie, vinden veel bedrijven dat ze dergelijke gebreken nu moeten wegwerken. En omdat daar nu weer geld voor is, gaat het nu dus weer goed met de consultancybranche en dus ook met ons, maar dat ging het eigenlijk al langer wel.”Bayens legt uit waarom Novius niet zo zwaar is getroffen door de crisis: “In de eerste plaats komt dat naar mijn idee omdat we veel kwaliteit leveren, wat ik zeg met enige trots. Hierdoor zijn er hele duurzame klantrelaties ontstaan. En hierdoor hebben we ook een zekere reputatie opgebouwd. We noemen onszelf ook wel eens een bedrijvendokter. Dus als een bedrijf echt een probleem heeft, dan worden wij vrij snel gebeld met de vraag om ondersteuning te bieden. Zoals je begrijpt speelt dat natuurlijk ook in crisissituaties. En omdat wij dus veel kwaliteit leveren worden we ook in crisisomstandigheden gecontacteerd.”
De kwaliteit van consultancydiensten wordt uiteindelijk geleverd door de professionals van het desbetreffende adviesbureau. Dat Novius uitgebreid investeert in de ontwikkeling van zijn adviseurs bleek onlangs weer, toen het bureau voor het vierde jaar op rij het Keurmerk Talentontwikkeling kreeg toegekend. Naast dat er externe opleidingen worden geboden, zijn er meerdere interne opleidingen voor de Novius-adviseurs.
“We blijven vooroplopen in de kwaliteit van diensten door flink te studeren en contacten te leggen”, licht Bayens toe. “We hebben intern bijvoorbeeld een leergang ontwikkeld die permanent doorloopt. Elke zes weken starten wij met zo’n leergang waaraan een actueel thema is verbonden. Een paar medewerkers bereiden dit voor en er wordt eveneens een e-book gemaakt zodat onze mensen zich thuis kunnen voorbereiden. Zo’n periode van zes weken wordt vervolgens afgesloten met een interactieve dag op kantoor waar de stof wordt verwerkt. Dit soort evenementen wordt als bijzonder leerzaam ervaren.”
Iedereen die bij Novius werkt wordt geacht alle interne opleidingen een keer te volgen om “op die manier het gedachtegoed dat wij aanhangen te leren kennen”, aldus Bayens. “En over het algemeen vinden ze het heel leuk om dergelijke trainingen te doorlopen. Wij zijn namelijk een kennisgedreven organisatie met nieuwsgierige medewerkers die passie hebben voor het vakgebied en altijd iets willen bijleren. En naar dat soort professionals – zowel jong als gearriveerd talent – zijn we altijd op zoek. Er is genoeg vraag naar onze diensten en het is jammer om een klant teleur te stellen.”