SparkOptimus boek ‘Make Disruption Work’ in Nederlands uitgebracht
Een jaar nadat ze hun boek ‘Make Disruption Work’ in het Engels publiceerden, hebben auteurs Alexandra Jankovich en Tom Voskes nu ook een Nederlandse versie van het boek uitgebracht.
In het managementboek geven de twee auteurs – beiden zijn managing partners bij het digital transformation consultancybureau SparkOptimus – hun visie op een van de belangrijkste onderwerpen die het huidige bedrijfslandschap bezighoudt: digitale disruptie. De snelle opkomst van technologie heeft startups en andere digitale voorlopers in staat gesteld om de status quo in hun werkveld op zijn kop te zetten en de weg vrij te maken voor geheel nieuwe businessmodellen en diensten.
Terwijl de media vooral berichten over de allergrootste disruptieve spelers als Airbnb, Booking.com, Netflix, Spotify en Uber, is de impact van digital-gedreven disruptie veel breder, en zichtbaar binnen alle hoeken van het bedrijfsleven. Zoals Franck Moison, vice chairman bij Colgate-Palmolive stelt: “We kunnen niet ontkomen aan digitale disruptie.” Hoewel de razendsnelle ontwikkelingen voor veel bedrijven een bedreiging vormen, bieden ze tegelijk natuurlijk enorme kansen aan degenen die slim gebruik weten te maken van de mogelijkheden van digital.
Praktisch handboek
Voortbouwend op hun jarenlang ervaring in het veld, en op basis van diverse diepte-onderzoeken die ze samen met collega-consultants vanuit SparkOptimus bij C-level klanten van het bureau hebben verricht, presenteren de auteurs met Make Disruption Work een praktisch handboek voor het ontsluiten van de waarde van digitale disruptie. Aan de basis van hun aanpak ligt het eigenhandig ontwikkelde 5D’s model – Discover, Define, Determine, Drive and Delight – een end-to-end methodologie van strategie tot executie.
“Het boek is een gids voor iedereen die echt wil weten wat digitale transformatie precies behelst, en hoe het van voordeel kan zijn voor organisaties”, legt Jankovich uit. Medeauteur Voskes voegt toe: “Het boek staat vol met lessen en aanknopingspunten, zodat je enerzijds je fundamentals helder krijgt en anderzijds kunt transformeren naar een agile, datagedreven organisatie. Het geeft inzicht in hoe de spelregels veranderen, hoe je je bedrijf moet organiseren en welke technologische principes je moet aannemen, met vele best practices. Om die inzichten te converteren moeten de handen wel uit de mouwen.”
Het is vooral dat aspect van de aanpak van het boek dat de aandacht heeft getrokken van Paul Polman, de voormalig CEO van Unilever. “Met een uitstekende eenvoud en diepe inzichten, laat dit boek het ‘hoe’ van digitale disruptie zien”, geeft hij aan. “Een krachtige gids die om te helpen bij het navigeren van de ontwrichte wateren, daarbij ondersteund door een zeer praktische call-to-action. Na dit boek gelezen te hebben, raak je ervan overtuigd dat corporates kunnen omarmen wat nodig is om startups te verslaan”, voegt Moison toe.
Ook Annet Aris, een voormalig McKinsey & Company-partner en nu Senior Affiliate Professor Digital Strategy bij INSEAD en een lid van de supervisory boards van ASML, Rabobank en Randstad, is erg enthousiast: “Disruptie gedemystificeerd”, stelt ze, toevoegend dat het boek “praktische perspectieven biedt en een geldt als een duidelijke handleiding voor ieder bedrijf om disruptie stap voor stap te beheersen”.
Ervaring uit 100+ praktijkcases
Bovenop hun theoretische kennis en overtuigingen, kunnen Jankovich en Voskes bovendien bogen op hun eigen uitgebreide ervaring. Die hebben ze opgedaan in de meer dan 100 digitale transformaties die ze de afgelopen jaren in de praktijk bij verschillende multinationals en middelgrote organisaties hebben mogen doorvoeren en begeleiden. Succesvolle digitale transformaties die in het boek staan vermeld – best practices in hun respectievelijke sectoren – zijn onder meer transities doorgevoerd bij Akzo Nobel, Bol.com, eBay, Heineken, ING, Mediamarkt en Unilever.
Volgens de auteurs “hoeft disruptie geen bedreiging te vormen”. In hun ogen vormt het juist een recept voor succes, waarbij bestuurders de sleutel tot dat succes in hun handen hebben. Er is echter geen kant-en-klare oplossing of quick-fix voorhanden om direct te profiteren van alle voordelen, benadrukken de auteurs: “Daar is sterk leiderschap, moed en een volledige ‘customer first’-mindset voor nodig.”
Het was 2010 toen Alexandra Jankovich en Tom Voskes SparkOptimus oprichtten. Onder hun leiderschap is de digitale transformatie specialist uitgegroeid tot een vooraanstaand management consultancybureau in Nederland met bijna 100 partners en consultants. Onlangs eindigde het kantoor nog bovenaan de Emerce-lijst van de beste bureaus voor digitale marketing en e-business.