Make Disruption Work: gids voor succesvolle digitale transformatie

10 juni 2018 Consultancy.nl

Alexandra Jankovich en Tom Voskes – oprichters en managing partners van SparkOptimus – hebben het boek 'Make Disruption Work’ uitgebracht. In deze praktische gids geven de auteurs hun recept om van digitale disruptie een kracht te maken en een stabiele basis voor continue groei neer te zetten.

Technologische innovaties ontwrichten verschillende sectoren. Zo zijn gevestigde namen als Kodak en Nokia van de kaart geveegd door digitale disruptie. Ook in andere gevallen zijn complete industrieën op hun kop gezet door de voortdurende stroom van technologische ontwikkelingen: denk bijvoorbeeld aan Booking.com in de hotelbranche, of aan Uber in de taxiwereld. De vaart waarmee deze digitale disruptie plaatsvindt, lijkt bovendien alleen maar te versnellen. Digitale grootmachten als Google, Amazon en Facebook bepalen de koers en tonen zich vandaag de dag ook vooruitstrevend in gebieden zoals robotica, zelfrijdende auto’s, kunstmatige intelligentie en blockchain.

De snelle veranderingen bezorgen vele bestuurders kopzorgen. ‘Wat moet ik doen met digitaal? Hoe blijf ik de concurrentie voor? Hoe verwerk ik nieuwe cutting-edge technologieën in mijn alledaagse bedrijfsvoering?’ Daarbij komt ook de klassieke strategie-executie dichotomie om de hoek kijken. Bestuurders zijn niet alleen op zoek naar een winnende strategie, maar juist ook naar een succesvol plan van executie: in de digitale wereld faalt in de implementatiefase maar liefst 70% van de projecten.

Hands-on gids voor digitale transformatie

Het nieuwe boek van SparkOptimus-oprichters Alexandra Jankovich en Tom Voskes – met de titel 'Make Disruption Work – A CEO Handbook for digital transformation’ – biedt een model om digitale disruptie te omarmen. Dat gebeurt aan de hand van bewezen frameworks en diverse best pratices. Die bieden handvatten waarmee de lezer wordt klaargestoomd om aan de slag te gaan met de kansen in een steeds veranderende digitale wereld. Daartoe maken de auteurs gebruik van een vijfstappenplan – van ontdekken wat disruptie is en hoe het werkt tot executie van een succesvolle digitale transformatie – waarmee de lezer systematisch door het boek wordt geleid.

SparkOptimus boek 'Make Disruption Work' in Nederlands uitgebracht

Het boek is deels gebaseerd op jarenlange praktijkervaring. Zo hebben Jankovich en Voskes grote multinationals zoals eBay, Heineken, Ikea, ING, Shell en Unilever – evenals verschillende startups – voorzien van advies bij het opstellen van digitale strategieën en geholpen met het uitvoeren van roadmaps. Het kantoor dat ze hebben opgericht en waaraan ze momenteel leidinggeven – SparkOptimus – is een adviesbureau op het gebied van digitaal advies, recent bekroond als een van de beste spelers in ons land voor digitale marketing en e-commerce.

De structuur van het boek – het vijfstappenplan – nodigt op voorhand uit tot een chronologische leeswijze. De omvang – een behapbare 115 bladzijdes – en de functionele pagina-indeling – naast tekst diverse uitleggende figuren – lenen zich er in ieder geval voor om het werk betrekkelijk snel volledig tot je te nemen. Jankovich en Voskes beamen die conclusie. Volgens de auteurs maakt het vijfstappenplan het onderwerp digitale transformatie en disruptie breed bereikbaar. Voskes licht toe: “We hebben het boek uitgebracht om ons 5D-model voor iedereen bondig en concreet beschikbaar te maken.” De 5D’s staan voor Discover, Define, Determine, Drive and Delight. Jankovich: “Alle vijf moeten ze geadresseerd worden, soms parallel en het vereist hard werken.”

De 5D’s

In de sectie over de eerste D – Discover – bespreken de schrijvers waarom het belangrijk is dat bestuurders kijken naar disruptie buiten de eigen industrie: wat kun je daaruit leren voor je eigen branche? Hierbij gaat het in veel gevallen om de latente klantvraag en om nieuwe en hogere klantverwachtingen. Jankovich legt uit: “Door nieuwe technologieën kunnen klanten sneller, beter en goedkoper bediend worden.” Volgens de schrijver draait het daarbij om het verwijderen van barrières en schaalvergroting: de vraag bestaat immers al, het marktaandeel moet echter worden vergroot. Als organisaties vervolgens digitale oplossingen inroepen, kunnen ze de schaalgrootte dusdanig vergroten dat ze hiermee exponentiële groei realiseren.

De tweede D – Define – adresseert het veranderde speelveld, aldus Voskes: “Er zijn zes nieuwe regels en zeven strategieën om daarmee om te gaan.” Zo schrijven de nieuwe regels bijvoorbeeld voor dat eindklanten de belangrijkste activa zijn van bedrijven. Daarnaast moet men voortaan rekening houden met dalende marges door online scalability, met een winnaar die alles krijgt en met de veranderende voorkeur van consumenten – zij zijn niet meer op zoek naar merken maar naar vervulling van behoeften. De zeven nieuwe strategieën zijn bedacht om te anticiperen op deze nieuwe regels. Een van die strategieën is gericht op aanwezigheid. De schrijvers stellen dat een verlate acte de presence in de digitale wereld een doodvonnis is. Vroege vertegenwoordiging is daarom het credo, ben je te laat dan is de winnaar immers al (deels) bepaald. 

Verder moeten bestuurders de technologie binnen hun bedrijf zo inzetten dat de organisatie “snel en adaptief” is, dit is de derde D – Determine. Jankovich: “Zorg ervoor dat je medewerkers weten wat de ‘purpose’ van jouw organisatie is en laat de bijbehorende waardenset continu in alle haarvaten van jouw bedrijf terugkomen. Behoud je talent door autonomie te geven, flexibel werk, leer- en groeimogelijkheden en een competitief salaris. Zet een customer-first cultuur op, zodat het optimaal bedienen van de klant een tweede natuur wordt.” Voskes vult aan: “Technologie moet gezien worden als een top-line growth investment. Het IT-landschap moet toekomstbestendig worden opgezet volgens vier principes: modulair, verbonden, helder geprioriteerd en gebruikmaken van strikte datamodellen.”

D nummer vier is Drive en gaat over het aansturen van de transformatie. Hoe bouw je de bijbehorende organisatiestructuur op en op welke manier zet je je personeel in? Voskes: “Wie moet ik in mijn team hebben en hoe organiseer ik deze teams? Een winnende organisatie bevat gecentraliseerde multidisciplinaire teams, georganiseerd rond een punt in de consumer journey (bijvoorbeeld e-mailmarketing). Daarnaast heeft een succesvol team volgens de schrijvers een duidelijke richting, maar nog belangrijker, het stuurt zijn dagelijkse uitvoering aan de hand van data, wat volgens Voskes cruciaal is: “Een veelgemaakte fout is dat digitale initiatieven als eenmalig worden gezien, terwijl je juist continu moet blijven verbeteren.”

De laatste D – Delight – vat Jankovich als volgt samen: “Leid met visie, houd je aan wat je zegt en deel voortdurend jouw verhaal met je medewerkers.” Daarmee heeft de auteur het over een vorm van leidinggeven waarbij werknemers worden ondersteund en waarbij altijd wordt gedacht vanuit het perspectief van de klant. Ze voegt daaraan toe: “Vertel jouw verhaal aan je werknemers: wat, wie, onze visie, waarom en wees daarin eerlijk en jezelf.” Ten slotte wijst ze erop dat het bij deze nieuwe vorm van leiderschap ook van belang is gewaagde en moeilijke beslissingen te durven nemen. Dat sluit weer aan bij een van de zes nieuwe regels: moed is vereist tijdens digitale transformatie.


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup