Significant Groep klaar voor de toekomst na rebranding

06 juni 2019 Consultancy.nl

Significant Groep heeft een rebranding doorgevoerd bij zijn vier dochterbedrijven. Adviesbureau Significant is omgedoopt tot Significant Public, de inkoopactiviteiten van Significant en Inkopenvoor gaan samen op in Significant Synergy en het twee jaar geleden ingelijfde APE opereert voortaan als Significant APE. Nieuw op de voorgrond is Significant Insights, dat zich richt op data analytics en data science-vraagstukken. 

“Door deze herijking krijgen onze afzonderlijke merken een duidelijker gezicht in de markt, en tegelijkertijd worden we herkenbaarder voor het aantrekken van talent”, stelt Patrick Tazelaar. De naamswijzigingen – die samenvallen met de ingebruikname van het nieuwe kantoor van Significant Groep in Utrecht – waren volgens de Significant-partner een logisch vervolg op de groei en herpositionering van de groep: “Door het aantrekken van de markt vanaf pakweg 2014 en de snelle groei van Inkopenvoor (opgericht in 2014) merkten we gaandeweg dat het belangrijk is om ons profiel te verduidelijken. Dat werd belangrijker na de overname van het Haagse bureau APE Public Economics en de start van Significant Data Analytics in 2017.” 

Significant zag het levenslicht in 2003, nadat een groep partners en adviseurs PricewaterhouseCoopers verliet om onafhankelijk te opereren. “We hebben destijds heel bewust ingezet op een onafhankelijk, middelgroot en ‘intiem’ bedrijf dat zowel loyaliteit naar eigen medewerkers als opdrachtgevers kon ontwikkelen door een persoonlijke en professionele werkwijze”, aldus Tazelaar. “We zijn heel trots op hoe goed dat nog steeds lukt.”

Verdeeld over zijn vier businessunits heeft Significant Groep inmiddels een groep van rond de honderd professionals in vaste dienst, en wordt samengewerkt met een kleine flexibele schil van interimmers en projectmanagers. Terwijl er nog altijd vier labels bestaan, zijn ze door hun samenkomst onder één dak in staat nauwer met elkaar op te trekken dan voorheen, toen de bureaus nog verspreid waren over vestigingen in Barneveld en Den Haag. “Dit komt de onderlinge samenhang en samenwerking binnen de Significant Groep ten goede”, stelt Tazelaar.

De vier merken van Significant

Significant Public

Significant Public, waar de wortels van de hele Significant Groep liggen, richt zich op maatschappelijke vraagstukken op het gebied van justitie en veiligheid, het sociaal domein en de zorg. “We zijn al vanaf de start duidelijk gericht op het publieke domein”, zegt Wouter Jongebreur. De praktijk helpt opdrachtgevers met het doorlichten en evalueren van beleid, verander- en implementatievraagstukken of verbeteren van sturing en bekostiging.

Jongebreur stipt aan dat hij trots is op het trackrecord dat Significant Public de afgelopen zestien jaar heeft weten op te bouwen: “Regelmatig belanden onderzoeks- en adviesrapporten opgesteld door ons in de Tweede Kamer”. Hij doelt hierbij onder meer op een recente benchmarkanalyse van de jeugdhulp en een evaluatie uitgevoerd van de Wet inburgering. De businessunit is bovendien ook actief bij de implementatie van adviezen. “De advieswereld is in de afgelopen jaren veranderd, en Significant Public is meeveranderd”, legt Jongebreur uit. “Het gaat allang niet meer alleen over een goed onderzoek of een goed advies, onze klanten verwachten dat wij meehelpen bij verandering en implementatie.” 

Significant APE

Het uit Den Haag afkomstige APE Public Economics hield zich bezig met advies op het gebied van publieke economie en effectiviteitsonderzoek, zowel op landelijk als organisatieniveau. Hierbij maakte het gebruik van kwalitatieve onderzoeksmethoden en geavanceerde econometrische modellen. De praktijk heeft met name een sterk profiel binnen de sectoren cultuur en media, werk en inkomen en de zorg.

De activiteiten van de praktijk worden nu voortgezet onder het Significant APE-merk: “Onze collega’s van APE hebben zich de afgelopen twee jaar aangesloten bij de werkwijze en systemen van Significant Groep. Het is nu zover dat we ook de merken aan elkaar kunnen verbinden”, geeft Ruud Plu aan.

Significant Synergy

De unit die tot voor kort naar de naam ‘Inkopenvoor’ luisterde, richt zich op het helpen van directeuren en inkoopmanagers bij het professionaliseren van de inkoopfunctie. Hiertoe ondersteunt de praktijk onder meer bij het ontwerpen en implementeren van de inkoopfunctie, het begeleiden van aanbestedingen en uitbestedingstrajecten, het inrichten en uitvoeren van contract- en leveranciersmanagement, procesoptimalisatie en het ‘hands-on’ uitvoeren van tactische en operationele inkoopactiviteiten.

“Door deze herijking krijgen onze afzonderlijke merken een duidelijker gezicht in de markt, en tegelijkertijd worden we herkenbaarder voor het aantrekken van talent.”
– Patrick Tazelaar

In lijn met de naamswijziging naar ‘Significant Synergy’, is er nu gekozen om de meer strategische inkoopexpertise van Significant samen te voegen met de praktijk van Inkopenvoor. Volgens Jan-Pieter Papenhuijzen is er onder klanten behoefte aan een ‘one stop shop’ voor inkoop: “Significant Synergy is een inkoopadviseur en inkoopdienstverlener. Zowel het bureau voor complexe en politiek gevoelige inkoopprojecten, als een gestroomlijnde dienstverlener die inkoopzorgen uit handen neemt voor de middelgrote inkooporganisaties en zich – ook qua prijsstelling – kan meten met de detacheerders en zzp-markt.”

De praktijk – die vanwege zijn sterke groei tussen 2014 en 2017 vorig jaar nog werd bekroond bij de FD Gazellen – telt vandaag de dag zo’n 50 medewerkers. De tak bedient zowel de publieke als de private sector. Gedurende de afgelopen jaren zijn onder meer de Politie (aanschaf van helikopters), Rijksoverheid (het contracteren van gerechtsdeurwaarders en selectie van zakenbanken voor de beursgang van ABN AMRO) ondersteund bij grote transities.

Significant Insights

De activiteiten op het gebied van business intelligence, digitalisering en data-science worden ondergebracht bij Significant Insights. De nieuwe unit stamt af van het in 2017 gelanceerde Significant Data Analytics en specialiseert zich in business intelligence en analytics. De consultants gebruiken geavanceerde statistische technieken en de nieuwste mogelijkheden op het gebied van grootschalige datasearch om bergen aan data – “bestanden van meer dan 10 miljoen records vormen geen uitzondering,” legt Jeroen van Alphen uit – om te zetten in analytische inzichten en effectieve visualisaties.

De praktijk biedt ook onderdak aan de data science-capaciteiten van Significant, die zich uitstrekken over gebieden als business intelligence, machine learning, process mining en blockchain. Significant Insights werkt nauw samen met de andere dochterbedrijven: “We zijn ervan overtuigd dat domeinexpertise in combinatie met data science de basis vormt voor nieuwe verdienmodellen in de publieke en private sector”, aldus Van Alphen. 

Nu de nieuwe branding en organisatiestructuur staan, kijkt Significant Groep met vertrouwen naar de toekomst. “De combinatie van uitstekende domeinkennis, onderzoeksvaardigheden, expertise op het gebied van sturing en organisatie, inkoop, datascience en veranderkunde maken ons een veelgevraagd onderzoeker, adviseur en dienstverlener”, sluit Tazelaar af.

More on: Significant Groep
Netherlands
Company profile
Significant Groep is a Netherlands partner of Consultancy.org