Goede managers zijn de sleutel tot succes

06 juni 2019 Consultancy.nl

De sleutel tot betere resultaten zijn excellente managers. Dat zeggen twee experts van Gallup in hun nieuwe boek. Hypes – zoals het verwijderen van het middle-management of volledig manager-free zijn – moeten worden vergeten, omdat “geen enkel bedrijf functioneert bij de afwezigheid van excellente managers. Wanneer dit soort professionals ontbreekt is er bovendien geen leiderschap aanwezig in een organisatie.”

Te midden van disruptieve ontwikkelingen zoals kunstmatige intelligentie, gig-werkers en nieuwe eisen aan werkplekken omdat werknemers tegenwoordig ook op afstand werk verrichten, worden organisaties van alle kanten geconfronteerd met uitdagingen om te veranderen. Met name mensen staan centraal in dit veranderingsproces, want alle technologische middelen ten spijt, zijn het uiteindelijk mensen die veranderingen in goede banen moeten leiden en de nieuwe manieren van denken, plannen en uitvoeren moeten omarmen om van de toekomstige manieren van werken een succes te maken.

Volgens de auteurs van het boek ‘It’s the Manager’ zijn goede managers daartoe de sleutel. Jim Clifton, Chief Executive van Gallup, en Jim Harter, Chief Workplace Scientist bij het bedrijf, baseerden hun visie op een uitgebreid Gallup-onderzoek dat een jaar in beslag nam. Deze grondige analyse leidde tot enkele opvallende inzichten. Misschien wel de meest schokkende hiervan is dat meer dan de helft van het personeel dat actief is binnen de westerse economieën niet bijzonder gelukkig is. 

Goede managers zijn voor bedrijven de sleutel tot succes

“Het is de manager. Punt uit”, stelt Harter. “Leiders hebben overal ter wereld de neiging om de verkeerde persoon tot manager te benoemen en ze vervolgens te trainen in administratieve zaken. Dat is niet de manier om het menselijk potentieel te maximaliseren.” In lijn daarmee blijkt uit grondige data-analyse van Gallup dat het niveau van medewerkersbetrokkenheid in 70% van de gevallen kan worden verklaard door het al dan niet functioneren van de manager. En een niet zo betrokken (en dus wat ongelukkig) team van medewerkers is zeer onwenselijk, alleen al vanwege de extra kosten die hiermee gepaard gaan, omdat niet de maximale arbeidsproductiviteit wordt behaald. 

Clifton benadrukt dat slechte managers beroerde medewerkers opleveren, die weer een gevaar vormen voor de organisatie: “Zij – de beroerde werknemers – ruïneren klantrelaties en hebben eveneens een aanzienlijk slechtere gezondheid waardoor ze minder productief zijn. Hun beroerde professionele leven nemen ze tevens mee naar huis en dat draagt weer bij aan de algehele ontevredenheid van deze medewerkers. Het is een vicieuze cirkel van negativiteit.” 

De volgende generatie

Het in huis hebben van goede managers gaat verder dan alleen een persoon aanstellen die over bepaalde vaardigheden beschikt. Een excellente manager is namelijk ook iemand die jongere generaties kan inspireren en die een oprechte interesse heeft in de ontwikkeling van zijn collega’s. Volgens Clifton kan het belang hiervan niet genoeg worden benadrukt, vooral als het gaat om het betrekken van nieuwe, jongere medewerkers die willen dat hun werk een diepere betekenis heeft.

“Ze willen coaches die hen inspireren, frequent met hen communiceren zodat ze hun sterke punten kunnen ontwikkelen”, licht Clifton toe. “Wanneer een bedrijf goede managers heeft die het potentieel van elk teamlid kunnen maximaliseren, zullen ze een organische omzet- en winstgroei realiseren. Elke medewerker krijgt daarnaast wat hij het liefst wil: een goede baan en een goed leven. Dit is de toekomst van werken.” 

In het boek gaan de auteurs ook in op een lijst van 52 ontdekkingen die zijn gedaan binnen de managementwetenschappen. Deze betreffen bijvoorbeeld het werk van een manager, waar aspecten als strategie, cultuur en employer brand onder vallen. De auteurs bespreken hoe deze met elkaar zijn verbonden, om zo leiders te laten zien hoe ze zich kunnen aanpassen om hun organisatie met succes naar de toekomst van werken te navigeren.

Een van de belangrijkste adviezen voor managers is dat, terwijl de werkplek wereldwijd de afgelopen decennia buitengewone veranderingen heeft ondergaan, de praktijk van management al meer dan dertig jaar niet radicaal is doorontwikkeld. Deze oude methodes volstaan echter niet meer om succes te boeken in onze moderne wereld, zo stellen de auteurs. 

In een recent onderzoeksrapport van Gallup – dat luistert naar de naam ‘State of the American Workforce’ – is te lezen dat minder dan 30% van de werknemers zich “echt goed” voelt op het werk. Dat betekent dat zeven van de tien werknemers niet volledig betrokken zijn, terwijl bovendien meer dan de helft van alle medewerkers actief op zoek is naar een nieuwe baan. Als bedrijven deze ontwikkelingen met succes willen bestrijden, moeten managers hun aanpak verschuiven: “van baas naar coach”, aldus Clifton. 

“Tientallen jaren van mondiale Gallup-onderzoeken onthullen dat een manager de belangrijkste persoon in een organisatie is. Zij zijn degenen die het succes van een organisatie maken of breken. Bedrijven zouden dat beter tot zich moeten laten doordringen”, besluit Clifton.

‘It’s the manager’ in Nederland

Als exclusieve partner van Gallup in Nederland, heeft Leeuwendaal – een adviesbureau voor het publieke domein – de rechten om het boek op de Nederlandse markt te brengen. Leeuwendaal directeuren Edward Hermans en Peter Gerritsen wijden binnenkort in een interview uit over de belangrijkste lessen uit het boek voor managers in ons land.

Lees ookLeeuwendaal brengt Gallup CliftonStrengths naar Nederlandse publieke sector.


Profielen

Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Trevian Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group Zanders Zestgroup