Strategietak van P2 gaat zelfstandig verder als VanWaarde
“P2 Strategie is begonnen als startup onder het dak van P2 en is inmiddels uitgegroeid tot een strategisch specialist gericht op duurzame vraagstukken, in met name de food- en watersector,” zegt Karsten Schipperheijn, managing partner bij P2. Het bureau uit Rossum voegde de strategische dienstverlening zo’n vijf jaar geleden toe aan de portefeuille om klanten beter van dienst te kunnen zijn.
Inmiddels is volgens Schipperheijn de het moment aangebroken voor deze tak van P2 om op eigen benen te staan. “Voor verdere groei en ontwikkeling is gekozen voor een eigen identiteit en daarmee herkenbaarheid in de markt.” Met een eigen label kan het nieuw opgerichte bedrijf zijn proposities en marketinguitingen gerichter positioneren naar opdrachtgevers, samenwerkingspartners en (potentiële) nieuwe collega’s.
VanWaarde bouwt voort op de trackrecord opgebouwd binnen P2. “We zetten ons in voor duurzaam-gerelateerde strategische verandering binnen en met organisaties. De focus ligt op visie- en strategieontwikkeling voor het verduurzamen van, met name, de food- en watersector. VanWaarde zorgt voor het verwezenlijken van inspirerende toekomstperspectieven, duurzaamheidstrategieën, innovatieagenda’s en new business – altijd samen met medewerkers binnen en relevante partners buiten,” aldus Robertjan Zonneveld, partner bij VanWaarde.
Zonneveld is samen met Monique de Leeuw, ook partner van VanWaarde, vanaf het begin betrokken geweest bij de opzet en uitbouw van de praktijk. Naast dat ze klanten adviseren, zullen ze ook als investeerder/mede-ondernemer betrokken blijven bij meerdere initiatieven die afstammen van hun P2-tijd (onder andere Tutti Foodi en Aquafarm). “Nieuw toekomstperspectief vraagt om pionieren. Alleen zo kan je het verschil maken. We blijven ook als VanWaarde investeren en mede-ondernemen om een initiatief te laten groeien.”
P2 en VanWaarde blijven strategische partners. Schipperheijn: “Door samen te werken kunnen we deze integrale dienstverlening aan de klant blijven aanbieden. Voor onze klanten verandert er dus praktisch niets.” Ook blijven de twee bureaus samen optrekken in opleidingsprogramma’s en inspiratiebijeenkomsten.
De circa 70 programma- en projectmanagers en adviseurs van P2 helpen opdrachtgevers met het realiseren van programma’s en complexe uitvoeringsprojecten, met het accent op duurzame oplossingen, strategie en innovatie, multi-stakeholdertrajecten en organisatie- en leiderschapsontwikkeling. In sommige projecten is strategische denkkracht nodig, bijvoorbeeld voor het bouwen van businesscases, het opstellen van toekomstvisies of het bedenken van toekomstbestendige verdienmodellen.
Volgens Zonneveld is het aanhouden van een nauwe werkrelatie met P2 ook logisch vanuit VanWaarde. “Ons gezamenlijk DNA is gericht op een mensgerichte aanpak, de wil om verschil te maken en het lef om met onze klanten nieuwe paden te bewandelen. Door de krachten te blijven bundelen kunnen we échte duurzame impact maken voor onze klanten.”
Schipperheijn is trots op het feit dat P2 in staat is geweest om VanWaarde tot vol wasdom te brengen. “Ik vind het mooi dat wij als P2 een huis kunnen zijn waar initiatieven en ondernemerschap tot bloei kunnen komen. Nu is het tijd dat P2 Strategie op eigen benen gaat staan.”