Zilveren Kruis, Centraal Beheer en Aegon beste verzekeraars op social media

08 mei 2019 Consultancy.nl

Zilveren Kruis heeft van alle Nederlandse verzekeraars de beste en meest effectieve social media-aanpak. Centraal Beheer, de koploper van het voorgaande jaar, en Aegon completeren de top drie van de ranking, die is samengesteld door ITDS. 

Sociale media zijn vandaag de dag niet meer weg te denken uit de manier waarop verzekeraars in contact staan met hun (potentiële) klanten. Anno 2019 beschouwen Nederlandse verzekeraars social media als het belangrijkste communicatiekanaal voor het onderhouden van hun relatie met consumenten. 

Meer dan 98% van de spelers in het landschap is anno 2019 op Twitter te vinden, en meer dan 90% is actief op Facebook en LinkedIn. Ook op Instagram is inmiddels meer dan de helft actief, en op WhatsApp meer dan een derde. Volgens onderzoeker ITDS zijn in de afgelopen twaalf maanden maar liefst 18.295 berichten geplaatst op de vier grote sociale platformen – Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram. 

Zilveren Kruis op #1

De verzekeraar die het meest effectief gebruik maakt van sociale kanalen is Zilveren Kruis. Het bedrijf heeft het grootste aantal volgers op Twitter (28.786), meer dan 44.000 volgers op Facebook en meer dan 1.600 op Instagram. Waar de verzekeraar zich echter vooral in onderscheidt, is hoe het zijn sociale kanalen gebruikt, waarbij de verzekeraar volgens ITDS op veel vlakken een stap verder is dan zijn concurrenten. 

“De grote verscheidenheid aan campagnes van Zilveren Kruis is inhoudelijk toegespitst op de eigenheid van de verschillende kanalen. Met maatschappelijke initiatieven zoals ‘Gezond Ondernemen’ en de succesvolle campagne ‘Hoe lang duurt het nog?’ toont Zilveren Kruis bovendien aan dat het verder gaat dan de traditionele aanpak om het verzekeringspakket onder de aandacht te brengen via Facebook en Instagram. Op de veelgebruikte kanalen Facebook en Instagram deelt de verzekeraar op een informatieve manier tips en tricks met de consumenten”, aldus de onderzoekers.

Zo biedt de vernieuwde Zorgverkenner op de website klanten de mogelijkheid op een interactieve manier inzicht te krijgen in zijn of haar zorgkosten. En met de ‘Actify Vitaliteitscoach en Bewegenapp’ geeft de verzekeraar informatie om op het werk gezond en vitaal te blijven.

Zilveren Kruis, Centraal Beheer en Aegon beste verzekeraars op social media

Op de tweede plek in de ranking van ITDS staat Centraal Beheer. De verzekeraar, bekend onder het grote publiek van de slogan ‘Even Apeldoorn bellen’, blijft profiteren van de kracht van zijn succesvolle campagne op social media. “De interactie en het sentiment onder de Facebook-posts van Centraal Beheer, kleurden in negen van de tien gevallen positief groen. De verzekeraar plaatste in het afgelopen jaar meer video’s op social media dan menig andere Nederlandse verzekeraar. Centraal Beheer denkt goed na over haar kanaalstrategie en plaatste op Facebook wekelijks video’s om bezoekers op een humoristische manier te inspireren en te activeren, terwijl het YouTube inzet voor informatie en tips over verzekeren. In totaal leverde dit op YouTube alleen al bijna 6 miljoen views op”, concluderen de onderzoekers.

Zich toespitsen op het publiek is een andere onderscheidende factor. “Met het platform ‘Even Centraal’ richt Centraal Beheer zich specifiek op ondernemers en op zzp’ers die overwegen om een eigen onderneming te starten. Die laatste groep doet op dit platform kennis en inspiratie van andere ondernemers op om zelf aan de slag te gaan en de ondernemersdroom na te jagen.” 

De top drie wordt gecompleteerd door Aegon. De verzekeraar zoekt dagelijks op elk social media-kanaal proactief de interactie op met zijn klanten. Ook heeft het speciale kanalen ingericht voor specifieke doelgroepen. Zo heeft het voor adviseurs op het gebied van inkomen en pensioen een apart kanaal op LinkedIn ingericht met inhoudelijke, gerichte artikelen, genaamd ‘Aegon Zakelijk’. En voor de jongerendoelgroep heeft het de ‘Goed met Geld’-campagne ontwikkeld, waarbij het slim gebruikmaakt van Instagram. Verder onderscheidt het webcare-team van Aegon zich door zeven dagen in de week aanwezig te zijn op Facebook, Twitter, WhatsApp en via de Live-Chat om de vragen van klanten te beantwoorden.

In de top-tien lijst van verzekeraars op social media staan verder a.s.r., Univé, Interpolis, Allsecur, Nationale-Nederlanden, DELA, OHRA, FBTO en De Friesland. Over de hele linie – 67 verzekeraars werden ondervraagd en onder de loep genomen – beoordelen de verzekeraars de inzet van hun eigen social media-activiteiten in 2018 met een 8 op een schaal van 10. 

ITDS vroeg respondenten ook naar hun verwachtingen voor 2019. Hieruit kwam naar voren dat dit jaar Facebook, LinkedIn en Instagram als de belangrijkste social media-kanalen worden gezien. Daarnaast hebben de verzekeraars voor dit jaar diverse digitale transformaties gepland, waaronder meer digitaal communiceren met klanten (via chatbots, en virtuele assistants), het verbeteren van de user experience (UX), en het integreren van social media in de customer journey.

Voor meer informatie, download de Social Media Insurance Monitor 2019 van ITDS op deze pagina.

More on: ITDS Business Consultants
Netherlands
Company profile
ITDS Business Consultants is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

ITDS Business Consultants is a Local partner of Consultancy.org in Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.