Consultancy Headhunter InsideOut Executive Search bestaat 6 jaar
Het is alweer ruim zes jaar geleden dat InsideOut Executive Search de markt voor bemiddeling van management consultants betrad. Inmiddels is het headhunterskantoor niet meer weg te denken uit de markt – de afgelopen jaren zijn enkele honderden consultants succesvol begeleid bij het vinden van een nieuwe uitdaging. Reden om in gesprek te gaan met Pascal Swart, oprichter van InsideOut Executive Search.
‘Voor consultants, door consultants’ is de brand tagline van het recruitmentkantoor. Oftewel, “it takes one, to know one”, zoals Swart het graag omschrijft. “Juist deze inhoudelijke expertise is kenmerkend voor InsideOut Executive Search en daarmee ook vaak doorslaggevend in de keuze voor ons, zowel voor opdrachtgevers als kandidaten.”
Hiermee doelt Swart op de rol van sparringpartner die vaak wordt ingenomen richting kandidaten. “Kandidaten binnen de top van consultancy laten zich niet gemakkelijk adviseren en zijn, naast dat ze buiten het werk om beperkte tijd hebben voor een dergelijke oriëntatie, doorgaans bijzonder kritisch als het gaat om het opbouwen van een vertrouwensrelatie. Kennis en kunde zijn essentieel om als volwaardig sparringpartner te worden gezien, en juist daarmee trachten wij het verschil te maken.”
“Dit gaat overigens vaak veel verder dan het meedenken over de juiste vervolgstap. De begeleiding gedurende het vaak intensieve sollicitatietraject bij adviespartijen is net zo essentieel”, aldus Swart, die zelf advieservaring opdeed bij ING en Accenture Strategy. “Dit kan variëren van een functionele briefing van een kandidaat met betrekking tot gesprekspartners, tot diepgaande case-interviewtrainingen die wij enkele van onze kandidaten bieden, om optimaal voorbereid te zijn op de doorgaans intensieve case-rondes bij enkele van onze opdrachtgevers.”
Wie zijn jullie opdrachtgevers?
“In de basis vertegenwoordigen wij adviespartijen die actief zijn binnen consultancy of corporate finance. Dit betreft kleine en middelgrote spelers, echter doen we dit ook voor de gerenommeerde tier-1 kantoren, waar we bij een aantal inmiddels hofleverancier zijn als het gaat om de aanstelling van experienced hires”, zegt Swart.
“Juist deze laatste groep heeft vaker dan gedacht moeite met het aantrekken van hoogwaardige senior consultants, wat juist onze sweetspot is, gezien onze focus op het segment vanaf twee jaar werkervaring”, voegt hij toe. “De vraag vanuit dergelijke adviespartijen is doorgaans ingegeven vanuit groei, vaak versterkt door een vervangingsvraag als gevolg van de relatief hoge uitstroom van kandidaten binnen de adviesmarkt, waar een jaarlijks verloop van 15% tot 25% eerder regel dan uitzondering is.”
“Daarnaast zijn wij steeds vaker actief in de begeleiding van consultants die een zogenaamde ‘exit’ willen maken richting de business (vaak corporates en mkb+ partijen). Een consultancyachtergrond wordt zeer gewaardeerd bij dergelijke partijen, waar met name de analytische skills die worden ingebracht als waardevol worden gezien. Een rol als intern consultant staat vaak hoog op het lijstje, maar ook business development, business control en project/program management zijn gewilde domeinen voor voormalig consultants, die vaak bij binnenkomst onderdeel vormen van een kweekvijver voor toekomstig management.”
Op de vraag voor wat voor type partijen InsideOut Executive Search het liefst werkt, noemt Swart ‘commitment’ als belangrijkste graadmeter. “Betrokkenheid en een intensieve samenwerking met korte communicatielijnen. Deze elementen zijn voor ons cruciaal om een partij zo goed mogelijk te vertegenwoordigen in de markt en de beste match te kunnen maken, niet alleen short term, maar ook voor de lange termijn. Dit gaat vaker op bij kleine en middelgrote spelers, simpelweg als gevolg van een plattere organisatiestructuur en kortere lijnen richting decision makers. Al is het uiteraard ook wel erg gaaf om gevraagd te worden door de allergrootste namen binnen consultancy, om hen exclusief te begeleiden bij het realiseren van structurele groeiplannen of het helpen uitbouwen van nieuwe onderscheidende initiatieven”, glimlacht Swart met enige trots, terugkijkend op enkele recente successen.
“Partijen benaderen ons als zij op zoek zijn naar de allerknapste koppen met een achtergrond binnen consultancy of corporate finance”
– Pascal Swart, oprichter
Wie zijn jullie kandidaten?
“InsideOut Executive Search bemiddelt uitsluitend in ervaren professionals met ten minste enkele jaren werkervaring. Onze opdrachtgevers schakelen ons voornamelijk in voor de invulling van cruciale functies, waar vaak geen tijd is om iemand maandenlang in te werken. Kandidaten worden dan ook verwacht ‘plug & play’ te zijn, oftewel reeds te beschikken over relevante ervaring binnen het adviesvak”, vertelt Swart.
“Daarnaast zien we voor medior rollen een grote interesse voor corporate management trainees, die bij afronding van hun traineeship vaak onvoldoende uitdaging vinden bij hun werkgever en besluiten om zichzelf maximaal verder te ontwikkelen binnen consultancy. Wat het ervaringsniveau betreft, reikt onze bovengrens tot het partnerlevel, waar we enkele mooie invullingen hebben gerealiseerd, echter de meeste invullingen vinden plaats in de range van drie tot acht jaar aan werkervaring.”
Waarom kiezen kandidaten voor InsideOut Executive Search?
“De combinatie van ons uitgebreide portfolio bestaande uit de mooiste labels binnen de advieswereld en de aanwezige kennis en expertise in ons team”, zegt Swart zonder na te hoeven denken. “Doordat wij doorlopend voor enkele tientallen rollen binnen de advieswereld in de markt zijn, zijn we niet afhankelijk van één of twee partijen waar we op moeten aansturen. Dit maakt dat we de wensen en ambities van onze kandidaat centraal kunnen stellen, wat volgens mij een beter uitgangspunt is dan ergens geforceerd op aan te sturen, in de wetenschap dat dit geen optimale match is. Daarnaast dragen wij opties aan waar ze zelf nog niet aan hebben gedacht, maar die heel goed passen bij de ambitie.”
Tevens vertelt Swart dat kandidaten er de voorkeur aan geven geadviseerd te worden door iemand die zelf uit het vak komt, de markt goed kent en exact weet hoe specifieke rollen en partijen van elkaar verschillen, in plaats van een young graduate die het recruitmentvak in is gerold en gewapend met een salespitch en een doos visitekaartjes op pad wordt gestuurd.
“Dit laatste lijkt helaas bij enkele grote spelers steeds vaker regel dan uitzondering te zijn”, voegt Debby Ginnelly, Partner bij InsideOut Executive Search, toe. Zelf is ze onder meer jarenlang betrokken geweest bij het corporate management traineeship van Rabobank, waar ze verantwoordelijk was voor het aantrekken en begeleiden van toptalent binnen de bank, voordat ze zich ruim twee jaar geleden aansloot bij InsideOut Executive Search.
Op papier lijkt het alsof jullie uit een klein team bestaan, maar als ik om me heen kijk dan zie ik veel meer mensen. Hoe zit dit precies?
“Lean & mean”, vertelt Swart, die meent dat de traditionele inrichting van recruitmentorganisaties, waar executive search consultants vaak verantwoordelijk zijn voor het gehele proces, niet meer van deze tijd is en verre van efficiënt. “Meer dan de helft van ons werk bestaat uit sourcing en handling, iets wat wij bewust belegd hebben bij een team bestaande uit enkele ervaren externen met wie wij al jarenlang succesvol samenwerken.”
“Het gevolg is dat onze partners zich uitsluitend op de inhoud kunnen richten, zoals het optreden als sparringpartner richting kandidaten en als direct aanspreekpunt en trusted advisor van onze opdrachtgevers. Ik krijg regelmatig de opmerking van kandidaten dat zij zich erover verbazen dat ik hen zelf altijd te woord sta tijdens sparring- en briefingsessies. “We houden van maatwerk en we werken keihard”, zeg ik dan, echter is dit uiteraard een direct gevolg van onze effectieve organisatie inrichting en de optimale samenwerking met onze externen en ondersteuning.”
Wat is jullie onderscheidend vermogen richting opdrachtgevers?
Ook hier hoeft niet lang over nagedacht te worden. “In de eerste plaats ons zeer specifieke netwerk”, zegt Swart die een laatste slok koffie neemt en er nog eens goed voor gaat zitten. “Partijen benaderen ons als zij op zoek zijn naar de allerknapste koppen met een achtergrond binnen consultancy of corporate finance. Dit kunnen overigens adviespartijen zijn, waarvan wij een groot deel inmiddels vertegenwoordigen in de markt, maar steeds vaker ook corporates en mkb-partijen die niet actief zijn binnen advies, maar op zoek zijn naar voormalig consultants voor sleutelposities binnen hun bedrijf. Deze selecte groep kandidaten kennen wij praktisch allemaal, waarvan het merendeel persoonlijk”, stelt Swart vol overtuiging. Echter geeft hij gelijk aan dat een relevant netwerk alleen, niet voldoende is om succesvol te zijn.
“Uiteindelijk kiezen klanten voor ons om onze ‘conversies’. Omdat wij zelf uit het adviesvak komen, begrijpen wij exact wat er bij onze klanten en kandidaten speelt, wat ons veel effectiever maakt in het matchen, iets wat altijd persoonlijk door onze partners wordt gedaan. Zo hebben wij bijvoorbeeld veel minder kandidaten op gesprek nodig om succesvol te zijn, waar 95% van de kandidaten die wij voorstellen bij onze klanten wordt uitgenodigd voor een eerste gesprek, waar het sectorgemiddelde rond de 50% zit”, aldus Swart. Hij voegt daar nog aan toe dat er bij InsideOut Executive Search enkel op resultaat wordt gestuurd, in plaats van in zijn ogen zinloze KPI’s die sturen op input, wat vaak ten koste gaat van de kwaliteit en daarmee het resultaat.
Een blik op de klok verraadt dat de tijd is om gevlogen in het onlangs betrokken kantoor van InsideOut Executive Search. “En onze ambitieuze groeiplannen en nieuwe proposities dan, die binnenkort gelanceerd worden?”, merkt Swart vragend op. Wordt vast vervolgd...