UPD lanceert The Spark: netwerk voor agile en lean professionals

23 april 2019 Consultancy.nl

UPD, een van Nederlands grotere specialisten en opleiders op het gebied van agile, lean en continu verbeteren, heeft onlangs The Spark geïntroduceerd, een grootschalig verbeternetwerk voor professionals. Met het nieuwe platform wil UPD verbeterprofessionals met elkaar verbinden en hen maximale waarde laten toevoegen binnen organisaties.

In 2002 werd Plus Delta opgericht. Tien jaar later fuseerde het bureau met UNC Lean Six Sigma, waarmee een middelgroot advies- en trainingsbureau ontstond gespecialiseerd op het gebied van lean en Six Sigma. Eerder dit jaar werd UNC Plus Delta gerebrand naar UPD, waarmee de specialist in agile-, lean- en six sigma-implementaties en -opleidingen zijn merkpropositie beter in lijn wilde brengen met zijn visie en dienstverlening. 

Visie

Die visie richt zich vandaag de dag nog altijd op de oorspronkelijke droom van Plus Delta-oprichters Jeroen van Schreven en Wilbert Hoevenaars: “Wij hadden en hebben een droom. De droom om in het continu veranderende landschap bedrijven en organisaties te helpen om écht wendbaar te worden en zo het menselijk talent optimaal te benutten. Op die manier kunnen mensen maximaal waarde toevoegen en dragen we bovendien actief bij om als organisatie wendbaar en slagvaardig te zijn.”

Anno 2018 dragen de ruim zeventig medewerkers van UPD – onder leiding van Van Schreven – bij aan die ambitie. Daartoe levert het in Amstelveen gevestigde bureau training en advies rondom thema’s als agile & scrum, lean six sigma en verandermanagement. Het afgelopen jaar leidde UPD meer dan 5.500 verbeterprofessionals op rondom deze gebieden. Al met al behoort het bureau in ons land tot de marktleiders in continu verbeteren. “Jaarlijks helpen we ruim 200 bedrijven om miljoenen aan onbenut potentieel te herkennen en te verzilveren”, aldus Van Schreven.

UPD lanceert The Spark: netwerk voor agile en lean professionals

The Spark

Met de lancering van The Spark, “een grootschalig netwerk voor professionals die de behoefte hebben om morgen iets beter te presteren dan vandaag”, heeft UPD de doelstelling om het grootste verbeternetwerk van Nederland te worden. Gevraagd naar de beweegredenen achter het nieuwe verbeternetwerk, stelt Joris van de Lindeloof, directeur UPD, dat continu verbeteren “geen exacte wetenschap” is, maar “vooral een mindset die ontstaat vanuit een behoefte”. Van de Lindeloof voegt daaraan toe dat het uiteindelijke verbeteren (van teams, processen, organisaties, mensen, et cetera) zelf volledig afhankelijk is van de situatie.

Van de Lindeloof: “Omdat verbetering op zoveel verschillende niveaus en met zoveel verschillende toepassingen kan worden gedaan, is de kennis heel erg persoonlijk. Je kunt natuurlijk de theorie lezen in een boek, maar de praktijk is altijd anders. Met name doordat het gedragsaspect een belangrijke rol speelt in het verbeteren. Daarom is leren van elkaar zo enorm belangrijk.” Om van elkaar te kunnen leren, moeten professionals wel eerst met elkaar in contact komen. Het nieuwe verbeternetwerk The Spark voorziet in die behoefte.”

Gevraagd naar de doelgroep van het nieuwe verbeternetwerk, geeft Van de Lindeloof aan: “Iedereen die de behoefte heeft om morgen iets beter te presteren dan vandaag wordt aangemoedigd zich aan te sluiten.” Het grootste gedeelte bestaat uit mensen die in hun professionele omgeving bezig zijn met verbeteringen, op verschillende niveaus. Daarbij maakt de methode, opleiding of ervaring geen verschil. “We kunnen allemaal van elkaar en met elkaar leren.” Zo kan het verbeternetwerk bijvoorbeeld van grote toegevoegde waarde zijn voor zzp’ers, die vaak individueel opdrachten vervullen. Een verbeternetwerk zoals The Spark biedt ze een goede mogelijkheid om hun kennis te vergroten of expertise in te winnen.

Unieke benadering

In een markt waarin verschillende netwerken strijden voor hun positie weet The Spark zich te onderscheiden. Van de Lindeloof: “Wij geloven dat alleen verbeterinitiatieven die door alle lagen en branches omarmd worden, succesvol zijn. Het voordeel van The Spark is dat alle lagen en alle branches vertegenwoordigd zijn.” Hij voegt toe dat op het eigen kennisplatform (SixSigma.nl) jaarlijks honderdduizenden bezoekers op zoek zijn naar kennis en toepassingen van die kennis: “Nu delen wij deze kennis actief. Ondanks dat we al een flink trackrecord hebben, zijn we ons bewust van het feit dat we ook niet alle kennis in pacht hebben. Het overgrote deel van de kennis en ervaring ligt buiten onze organisatie en deze kennis willen we ontsluiten. Niet voor onszelf, maar op een manier waar iedereen er iets aan heeft.”

De rol die UPD daarbij vervult is die van netwerkmotor, want het bedrijf heeft een hele directe aansluiting bij de markt. “Onze consultants werken dagelijks bij een aanzienlijk deel van de top 100 bedrijven van Nederland én we leiden jaarlijks meer dan 5.500 verbeterprofessionals op. Wat we daar zien, ervaren en horen is directe input voor het verbeternetwerk. Wij weten als geen ander wat er speelt in de verbeterwereld. Iedereen die zich aansluit bij het netwerk profiteert hier direct van.”

“Met The Spark helpen we professionals om écht impact te maken bij de organisatie waar zij werken. Zo dragen we met z’n allen bij aan continue kwaliteitsverbetering en vernieuwing in Nederland.”

Community versus individu

Verbeterprofessionals zullen zich naar verwachting vooral aansluiten bij The Spark om kennis op te doen en op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in hun specifieke vakgebied. Doordat het speerpunt vooral ligt op continu verbeteren en dat de doelgroep van bij The Spark aangesloten professionals zeer divers zal zijn – professionals die zich richten op verschillende onderwerpen van digitalisering, agile, lean en DevOps tot traditioneel projectmanagement – lijkt UPD voor een uitdaging te staan. Enerzijds moet het bureau een interessant netwerk voor de gehele community neerzetten, anderzijds moet het netwerk beschikken over ruim voldoende specifieke kennis voor ieder individu. 

“Dat is dé uitdaging voor alle communities en daar zijn er maar heel weinig écht succesvol in”, aldus Van de Lindeloof, die erkent dat continu verbeteren een breed werkveld beslaat. Toch is er volgens hem voldoende overlap tussen de verschillende thema’s: “Juist het denken in silo’s is wat nu beperkend is. De inrichting van DevOps met behulp van agile- en lean-filosofieën is supereffectief, digitalisering en agile zijn al onlosmakelijk aan elkaar verbonden.” 

Uitdaging bieden en eigen koers bepalen

Naast de interactie tussen professionals onderling , benadrukt Van de Lindeloof bovendien hoe de bij The Spark aangesloten professionals op verschillende manieren zullen worden uitgedaagd, onder meer door het aanbieden van downloadable content, evenementen, groepsexperts/beheerders en tal van nieuwsitems.

Van de Lindeloof: “The Spark biedt alle gereedschappen om zelf de koers te bepalen om te verbeteren. Wat je wil leren en hoe je alle functionaliteiten inzet om nieuwe kennis te vergaren bepaal je zelf. Verder is het succes van The Spark het opzoeken van de verbinding, wat we actief zullen stimuleren; leren van elkaar en met elkaar. Als motor zullen wij zorgen dat de juiste mensen op het juiste moment met elkaar in contact komen.”

“Hoe meer professionals zich verbinden aan het netwerk, des te hoger en breder de informatievoorziening wordt. Op die manier helpen professionals elkaar om écht impact te maken bij de organisatie waar zij werken. Zo dragen we met z’n allen bij aan continue kwaliteitsverbetering en vernieuwing in Nederland, nu en in de toekomst”, besluit Van de Lindeloof.


Profiel

Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group Zanders Zestgroup