Continu verbeternetwerk UNC Plus Delta wordt UPD
UNC Plus Delta heeft een rebranding doorgevoerd naar UPD. Met de nieuwe bedrijfsnaam en nieuwe huisstijl brengt de specialist in Agile, Lean & Six Sigma implementaties en opleidingen zijn merkpropositie beter in lijn met zijn visie en dienstverlening.
Afgelopen jaar leidde UPD meer dan 5.500 verbeterprofessionals op in thema's als onder meer Lean, Agile & Scrum, Lean Six Sigma en Verandermanagement. Hiermee behoort het bureau uit Amstelveen tot een van de marktleiders in continu verbeteren. “Jaarlijks helpen we ruim 200 bedrijven om miljoenen aan onbenut potentieel te herkennen en te verzilveren”, aldus Jeroen van Schreven, algemeen directeur van UPD.
Het was in 2002 dat Van Schreven samen met medeoprichter Wilbert Hoevenaars Plus Delta oprichtte. Samen koesterden ze de droom een bureau te starten dat de concurrentiekracht van organisaties kan verbeteren, een ambitie die tevens aansloot bij hun intrinsieke motivatie om een impact te maken op ‘BV Nederland’. Plus Delta was aardig op weg toen zich in 2012 – het team was inmiddels gegroeid naar ongeveer twintig professionals – een unieke kans voordeed. “We kregen de kans om branchegenoot UNC over te nemen. Een gouden mogelijkheid, die we met beide handen hebben aangegrepen”, vertelt Van Schreven. UNC Plus Delta was geboren.
Sterke groei
De afgelopen zes jaar heeft het bureau een sterke groei doorgemaakt. Zo prijkte UNC Plus Delta al vijf keer in de FD Gazelle rankings – waar bedrijven in staan die over de afgelopen drie jaar tenminste 20% groei hebben weten te boeken. Toch zei van Schreven zo’n twee jaar terug in gesprek met Consultancy.nl, dat groei geen doelstelling is voor het bureau. “En dat is nog steeds zo”, beaamt de directeur. Hij licht toe: “Wat ons drijft, is het met elkaar verbinden van mensen, bedrijven en kennis vanuit de visie dat het draait om co-creatie en kennisdeling. Vanuit die overtuiging en de rol als katalysator hierin kan UPD nog meer waarde toevoegen en komt de realisatie van de droom steeds dichterbij.”
Gevraagd naar het geheim achter het succesverhaal van UPD, legt Van Schreven uit dat het vooral te maken heeft met de “unieke aanpak” van het bureau en zijn consultants en trainers. “We hebben een verbindende rol, en maken echt contact en zijn persoonlijk. Samen met onze klanten, tussen klanten en tussen medewerkers. Omdat we geloven dat je samen verder komt.”
Trackrecord
Van Schreven wijst op het sterke trackrecord van het bureau in consultancy, coaching en training. Volgens zijn eigen database, heeft UPD sinds de oprichting zo’n €270 miljoen aan financiële verbeteringen bij klanten weten te bewerkstelligen. Gemiddeld genomen zorgt de dienstverlening van UPD bij klanten voor een efficiencywinst in de bedrijfsvoering van tussen de 10% en 25%. Zo zijn kostenbesparingen van tot wel 35% te behalen, waarbij tegelijkertijd de dienstverlening aan eindgebruikers – zoals linemanagers of klanten – verbeterd kan worden. En, even zo belangrijk, benadrukt Van Schreven, is dat de verbeteringen ook zorgen voor meer tevreden medewerkers.
Op dit punt zet UPD duidelijk in op het motto ‘practice what you preach’, waardoor het bureau vorig jaar een plek wist te bemachtigen in het Great Places to Work onderzoek, een ranglijst van beste werkgevers van Nederland. En ook in 2015 werd het goede werkgeverschap van het bureau al geïllustreerd, met de verkregen erkenning als een van de ‘beste kleine bedrijven om voor te werken’ in het kader van het jaarlijkse ‘Beste Werkgever’-onderzoek van NRC (Carrière).
Nieuwe uitstraling
Vanuit de markt ontving UPD aanwijzingen dat bovengenoemde aspecten echter niet werden teruggezien in de bedrijfsnaam en uitstraling van het adviesbureau. “Vandaar een nieuwe naam, uitstraling en logo. In de nieuwe merkidentiteit zit het hele verhaal opgesloten”, licht Van Schreven toe. Hij vervolgt: “De nieuwe bedrijfsnaam en uitstraling past veel beter bij wie we zijn, waarom we het doen en bij de impact die we maken. Wij geven mensen, teams en organisaties energie. Energie om te veranderen. Energie om er alles uit te halen wat erin zit. Energie om verder te komen. De naam UPD en de nieuwe uitstraling brengen deze energie over.” Het nieuwe logo symboliseert volgens Van Schreven de visie van UPD: “UPD is bevlogen, bekwaam en helpt mensen en organisaties om oneindig te verbeteren.”
Vooruitkijkend, geeft de directeur aan dat hij kansen blijft zien in de markt om de impact van UPD de komende periode verder te vergroten. “De wereld om ons heen verandert steeds sneller, hierdoor neemt de noodzaak van organisaties om zich daarop aan te passen en lenig (Lean) en wendbaar (Agile) te worden alleen maar toe. We merken daarnaast dat onze klanten niet naar partijen op zoek zijn die een schokeffect creëren binnen een organisatie, maar juist meer en meer op zoek zijn naar een verbinder. Een netwerk dat ze helpt om continu te blijven verbeteren en vernieuwen.”