First Consulting op weg naar volgende mijlpaal van 250 medewerkers
Drie jaar geleden bestond First Consulting tien jaar. Consultancy.nl blikte destijds terug met Geert van den Goor en Maarten Icking, beiden partner bij First Consulting. We spraken over dromen, over de strategie in de komende jaren en vooral over de thema’s ambitie en duurzame groei. Dat de toekomst veelbelovend is blijkt wel uit de enorme groeistap in de afgelopen drie jaar. Van 150 medewerkers toen naar ruim 235 nu. En de volgende mijlpaal van 250 is in zicht.
Wat is er in de loop der jaren veranderd in jullie strategie?
Nog steeds heel weinig. We hebben nog altijd een passie voor operationele vraagstukken met impact. We werken altijd nauw met onze klant samen en gaan voor een duurzaam resultaat. Implementatie blijft daarbij een must. We blijven onverminderd ambitieus, maar begrijpen nog steeds dat snelheid van ondergeschikt belang is. Vijf sterren-kwaliteit is waar het om gaat. Daarvoor hebben we mensen nodig die uit het juiste hout gesneden zijn: slim, analytisch, integer, toegankelijk en gericht op samenwerking. Daaraan doen we geen concessies.
En de verbreding naar andere sectoren?
Inmiddels kunnen we wel stellen dat we de verbredingsstap naar andere sectoren succesvol hebben gemaakt. We zitten onder andere bij Schiphol, BAM, ABN AMRO, NCOI, Heineken, Hortilux, Telenet, AON, FMO, VodafoneZiggo, RNHB, NS, ProRail, Volkerwessels, ASR en Rabobank. Maar natuurlijk ook in de energiesector waar het dertien jaar geleden allemaal begon, zoals bij Alliander, Enexis, Essent, Vattenfall, Eneco en Stedin. We zijn succesvol in het oplossen van operationele vraagstukken, omdat we slimme en daadkrachtige medewerkers hebben die pragmatisch te werk gaan. Dat doen we bij al onze klanten in diverse sectoren.
Nog steeds geen kantoor?
Nee, nog steeds geen kantoor. Vroeger dachten buitenstaanders wel eens: “Ach, als ze straks groter zijn dan komt dat kantoor er wel.” Inmiddels zijn we al jaren ‘groter’ en hebben we laten zien dat een kantoor door onze manier van werken overbodig is. Onze ervaring is dat een kantoor afleidt van het werken met de klant en bij de klant. Het verschil voor de klant maken we niet vanuit een kantoor. Daarnaast hebben we geen werkplekken nodig voor staf: we hebben geen recruiters, geen secretaresses en geen administratie afdeling. Simpelweg omdat we onze gehele personeels- en financiële administratie hebben uitbesteed aan een deskundig bureau.
En jullie bedrijfscultuur: is die veranderd?
Uit het MTO blijkt elk jaar weer dat we heel hoog scoren op ‘groepsgevoel’. Vaak wordt gedacht dat een kantoor onmisbaar is om verbinding tussen collega’s te waarborgen. Die verbinding is uiteraard heel essentieel, maar wij zijn ervan overtuigd dat het vooral gaat om ‘de klik’ tussen collega’s. En die klik wordt elk jaar alleen maar sterker. Het aantal toppers dat bij ons aanklopt neemt namelijk een vlucht, waardoor we nog kritischer kunnen zijn welke nieuwe collega’s we willen verwelkomen. We nemen slechts 5% van de mensen aan die matchen op basis van cv. De juiste persoonlijkheid is daarbij doorslaggevend.
Hoe zit het precies met die klik?
Eigenlijk heel eenvoudig. Het DNA van First Consulting kenmerkt zich door zes kernwaarden: scherp, samen, vertrouwen, no-nonsense, stoutmoedig en plezier. Dat is niet de identiteit die we onszelf graag willen aanmeten, maar wie we echt zijn. What you see is what you get. We zoeken nieuwe collega’s die in dat profiel passen. En dat is niet makkelijk. In de afgelopen jaren heeft dit geresulteerd in een hele hechte groep collega’s die op vergelijkbare wijze in het leven staan, die dezelfde hoge arbeidsmotivatie hebben, die plezier met elkaar willen maken op en naast het werk en die allen gaan voor kwaliteit. Dat zorgt voor een sterke band.
En tot besluit: hoe ziet First Consulting er over vijf jaar uit?
Ook in dit interview is dat eigenlijk een heel makkelijke vraag. Over vijf jaar richten we ons nog steeds op operationele vraagstukken die impact geven. We zijn dan gegroeid naar ongeveer 400 fte en onze lijst met ‘target-klanten’ is compleet. Divers en verspreid over meerdere sectoren. En onze organisatie is dan natuurlijk nog steeds professioneel: korte lijnen, geen onnodige regels en waardering op basis van prestatie. En natuurlijk geen secretaresses en geen kantoor. Daarnaast zijn we verder uitgebreid in de UK, Duitsland en Scandinavië. Het belangrijkste was altijd en blijft altijd dat het First-DNA onveranderd is: onze collega’s zijn nog steeds slim en uit het juiste hout gesneden.