Terugblik op kennissessie robotisering voor zelfstandige professionals
Afgelopen week organiseerde zakelijk dienstverlener Headfirst een kennissessie over de waarde van robotisering voor zelfstandige professionals. Hoe ontwikkelen robots zich verder in de (nabije) toekomst? Hoe kan het zelfstandig professionals helpen bij de uitvoering van opdrachten? En hoe kunnen zij leren van toepassingen bij andere organisaties? Een terugblik.
Na een welkomstwoord van Paul van Leeuwen, manager team Relations HeadFirst, nam Remo Antonis, accountmanager business solutions bij Ricoh Nederland, de deelnemers mee in de wereld van robotisering. Na drie stromen van de industriële revolutie die zich hebben gefocust op verbeteringen rondom de werkplek, is het nu tijd voor focus op de werknemer. Antonius legt uit dat de huidige robotisering in het teken staat van ‘digitale medewerkers en AI om werknemers in staat te stellen hun prestaties te verbeteren en productiviteit te verhogen’. “Robots zijn eigenlijk heel dom, ze moeten precies doen wat wij zeggen”, licht hij toe.
Door de jaren heen heeft robotica zich wel geëvalueerd: van basic naar enhanced process automation en vervolgens naar cognitive automation. Onder andere big data analytics, machine learning en artificial intelligence zijn onderdeel van deze laatste vorm.
Kofax RPA
Eén van de robots die Ricoh Nederland heeft gebouwd is Kofax Kapow, een server based Robotic Process Automation (RPA) en Desktop Automation. “Veel processen kennen een hoge mate van automatisering. Organisaties kiezen echter vaak voor het inhuren van een orgaan aan uitzendkrachten, terwijl een robot inzetten ook snel hulp kan bieden.”
“Een robot is een hulpmiddel om informatie te verzamelen. Het is aan de organisatie wat daar mee te doen.”
– Remo Antonis, accountmanager bij Ricoh
Antonius maakt robotisering vervolgens tastbaar door toepassingen bij organisaties toe te lichten. Eén van deze voorbeelden is ABN AMRO, die Kofax Kapow inzette voor het automatiseren van gegevensverzamelingsprocessen om Customer Due Diligence (CDD) en Know-Your-Customer (KYC) onderzoeken uit te voeren. Het resultaat: slechts 2 minuten om het verzamelen van gegevens te voltooien, wat voorheen handmatig tot 25 minuten in beslag nam. Maar ook het verlagen van kosten en verminderen van risico bij niet-naleving van de regelgeving door middel van snelle en nauwkeurige klantencontroles. Daarnaast maakt het hoogopgeleide analisten vrij voor meer strategisch werk, wat de tevredenheid verhoogt. “Het is tenslotte leuker om rapporten te bekijken en te beoordelen in plaats van het knippen en plakken van rapporten.”
Ethische dilemma's
Robotisering op de werkvloer brengt ethische vraagstukken met zich mee. Machines worden zelflerend. Robots worden slimmer dan mensen en gaan beslissingen nemen voor ons. Antonius: “Als mens dienen wij ons aan wet- en regelgeving te houden, dit geldt net zo goed voor robots. Een robot is namelijk niets meer of niets minder dan een administratief medewerker. Alleen hebben zij zelf geen ethisch besef, daarom is het zaak dat jij als zelfstandig professionals de robot ethisch verantwoord zijn werk laat doen. Stel jezelf altijd vragen als ‘is het juist?’ en ‘waar ligt de grens?’.”
Aansluitend was het de beurt aan Niels Brouwer, senior document consultant bij Ricoh Nederland. In een interactieve sessie kregen de deelnemers een demonstratie te zien van RPA. Duidelijk werd dat slechts één intelligente robot op verschillende manieren ingezet kan worden voor de behoefte van organisaties. Na de sessie was het tijd om te borrelen, na te praten en te netwerken.
HeadFirst kijkt terug op een leerzame en zeer geslaagde sessie met ruim 100 zelfstandig professionals in de zaal. In 2019 volgen nog zes HeadsUp seminars in het Jaarbeurs Beatrix-gebouw, met interessante onderwerpen en inspirerende sprekers.
Gerelateerd: Toepassingen van Robotic Process Automation nemen sterk toe in 2019.