Count & Cooper leert starters presteren in teams en onder druk
Project- en tendermanagementspecialist Count & Cooper investeert flink in jong talent. Starters doorlopen bij het bureau een uitgebreid tweejarig opleidingsprogramma. Daarin wordt leren in de praktijk gecombineerd met intensieve begeleiding en training. “De kern van ons projectanalisten-programma is het boosten van zelfkennis”, stelt Dirk van Uffelen, lid van het managementteam en eindverantwoordelijk voor Learning & Development: “Binnen de hoogcomplexe projecten waarin wij de spil vormen is het cruciaal dat je goed weet waar je staat, zodat je niet over je grenzen gaat.” In gesprek met Consultancy.nl vertelt Van Uffelen over Count & Coopers visie op talentontwikkeling.
Count & Cooper werd in 2013 opgericht op basis van een nieuwe aanpak van bouw- en infrastructuurprojecten. Projecten die vandaag de dag vaak zo groot en ambitieus zijn dat ze worden uitgevoerd door multidisciplinaire consortia van gespecialiseerde bedrijven. Dit zorgt voor grote uitdagingen op gebieden als samenwerking, planning en risicomanagement. Dit is waar de expertise ligt van Count & Cooper. Het Rotterdamse bureau begeleidt complexe projecten van kop tot staart: vanaf de tender tot en met de daadwerkelijke uitvoering. Zelf noemt het kantoor dit ‘integrated project delivery’. Hierbij treedt Count & Cooper niet op als externe begeleider, het vormt echt onderdeel van het consortium en draagt een deel van het risico.
Op basis van deze propositie is het bureau in zijn eerste zes jaar snel gegroeid, van vijf medewerkers – inclusief de twee oprichters – tot een organisatie van zo’n 35 professionals. Dirk van Uffelen speelt sinds een jaar of vijf een belangrijke rol in deze groei. Als manager op het gebied van learning & development staat hij aan de basis van het traineeship dat Count & Cooper heeft ontwikkeld voor young professionals.
“Jonge talenten zijn heel belangrijk voor Count & Cooper. We hebben altijd vacatures voor de startersfunctie van projectanalist”, begint Van Uffelen. “Starters komen met nieuwe kennis van de universiteit af, ze zijn ambitieus en willen hard werken. Bij millennials zien we bovendien dat ze echt impact willen maken en deel willen uitmaken van een team. Dit sluit goed bij ons aan. Zo doen we nooit aan individuele detachering. We werken altijd in teams. Dit is een fundamentele keuze.”
Persoonlijke roadmap
“In ons tweejarig traineeprogramma leren de talenten basiscompetenties als emotionele intelligentie en beïnvloeden en inhoudelijke kennis-skills – planning en risicomanagement, digital project management, en kwaliteitsmanagement”, gaat Van Uffelen verder. “Ze beginnen meteen in een team dat al draait op een project. Om direct van waarde te kunnen zijn voor het team, ontvangen de projectanalisten vanaf het begin veel coaching en training “Hun specifieke projectleider coacht ze zowel op vakkennis als op competenties en organisatiesensitiviteit: ‘Je bent in deze context beland, dit zijn de krachtenvelden, dit is de opgave waar we als team voor staan. Daarbinnen is dit jouw rol.’”
“Daarnaast zorgen onze practice leaders – waar ik er één van ben – dat ze inhoudelijk heel snel leren wat ze moeten weten.” Dit wordt beaamd door Florine Reijndorp, die mei vorig jaar begon als projectanalist: “Voor iedere projectanalist is een volledig ontwikkelprogramma samengesteld. Iedereen heeft een persoonlijke roadmap waarin hij of zij één op één wordt gecoacht door onder andere Dirk. Een hele complete manier van ontwikkelen, voor elk functieprofiel.”
Naast deze individuele begeleiding nemen de starters deel aan acht speciale projectanalisten-trainingen. “Elk kwartaal wordt een hele dag volledig aan de projectanalisten besteed”, geeft Van Uffelen aan. “Hierin gaat het echt om de vakinhoudelijke kennis. Hoe bouw je een planning voor een integraal project? Wat is verschil het tussen een tender en een uitvoeringsproject?” Daarnaast doen de projectanalisten ook mee aan de zes trainingen voor het hele bedrijf: “Die zijn meer gericht op competentieontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling. Dan huren we externe trainers die een autoriteit zijn in hun discipline en aansprekende, afwisselende werkvormen hanteren.”
Eigenaarschap
Net zoals Count & Cooper zelf verantwoordelijkheid neemt voor het resultaat binnen projecten, hecht het bedrijf ook veel waarde aan medewerkers die hun nek uit durven te steken. “Eigenaarschap staat hoog in het vaandel”, vertelt Loudi Rosman, die bijna klaar is met het projectanalisten-programma: “Je bouwt zichtbaar mee aan de groei van het bedrijf en hierdoor voelt het alsof Count & Cooper ook een beetje van jou is.” Ook senior project lead Loek van Bokkum hecht hier veel waarde aan: “Alles is mogelijk! Wanneer jij een goed idee hebt dat bijdraagt aan de business of Count & Cooper als bedrijf dan kun je dat altijd realiseren.”
Tegelijkertijd moet het bureau altijd de balans bewaken tussen eigenaarschap en het managen van de risico’s, zowel voor de klant als voor de projectanalist. “Het gaat vaak om biedingen van meer dan €500 miljoen”, legt Van Uffelen uit. “Dan kun je een starter natuurlijk niet meteen alles toevertrouwen. In vergaderingen met klanten en belangrijke stakeholders is de projectleider altijd aanwezig. Bij een Champions League-wedstrijd stuur je niet alleen maar jonge spelers het veld in.”
Zelfkennis
“Daarnaast is het in zulke grote projecten cruciaal dat je leert je bescheiden op te stellen. Dat je stil kunt staan bij je gevoel en je grenzen herkent en erkent”, vervolgt Van Uffelen. “De kern van ons projectanalisten-programma is dan ook het boosten van zelfkennis. Hierbij onderscheiden we onder andere drie praktijksituaties. Als analisten onder druk komen te staan, moeten ze zich ten eerste kunnen focussen op hun taak. Op dit punt maken we gebruik van iets uit de sportpsychologie, de aandachtscirkels van Eberspächer: ‘Kun jij je onder druk blijven focussen op je taak, op wat je moet doen?’ Zo niet, dan gaan we analyseren naar welke van de cirkels je afdwaalt en maken je daar bewust van.”
“Gezien de complexiteit van projecten is de taak echter niet altijd even duidelijk. Dan wordt het uitdagender en zeggen we: ‘Oké, laat je taak los en focus je op je vaardigheden: Stel open vragen, vat samen en koppel terug om te toetsen of je het goed hebt begrepen. Vraag wat wel en niet van jou verwacht wordt. Doe geen toezeggingen maar geef aan wanneer en hoe je ergens op gaat terugkomen.’ Dat zijn van die vaardigheidsroutines die we projectanalisten aanleren.”
“Er zijn echter ook situaties waarin het nog complexer wordt en de ‘wedstrijdspanning’ hoog oploopt. Dan zeggen we: ‘Oké, focus je niet op de taak, focus je niet op de vaardigheden, maar probeer bij jezelf te registreren wat voor spanning je voelt, waarom je die spanning voelt en of dit iets is waarvoor je zelf verantwoordelijkheid naar je toe moet trekken of iets is dat buiten je grens ligt en waarvoor je je projectleider erbij moet betrekken. Die stappen – van focus op de taak naar focus op vaardigheden naar focus op zelfkennis – bespreken we met de projectanalisten, zodat ze heel goed weten waar ze staan en niet hun eigen grenzen of die van klanten en collega’s overgaan.”
“De kern van ons projectanalisten-programma is het boosten van zelfkennis.”
Weten wat je niet weet
Zo’n situatie kan zich voordoen als tijdens de uitvoering een deadline nadert, maar ook al in de tenderfase. “Bijvoorbeeld tijdens de zogenaamde dialooggesprekken waarin je bij Rijkswaterstaat behoeften en belangen onderzoekt en oplossingsrichtingen toetst. Deze bijeenkomsten vragen om een zeer gedegen voorbereiding, zowel inhoudelijk als qua analytische vaardigheden. Je werkt daarbij samen met ervaren en gelouterde professionals uit de bouwwereld die over veel meer technische kennis en ervaring beschikken. Bij Count & Cooper leren we projectanalisten dusdanig met deze situatie omgaan dat ze in hun kracht blijven en impact kunnen blijven maken.”
“Count & Cooper leert mij de tools en technieken om in iedere mogelijke omgeving te excelleren”, zegt consultant Iwan Stegeman hierover: “Dit maakt dat ik alsmaar beter in staat ben mij aan te passen aan de omgeving waar ik in terechtkom, in plaats van dat ik een vooraf geleerd trucje toepas op elke omgeving die ik tegenkom.” Loudi Rosman voegt toe: “De focus op persoonlijke ontwikkeling zorgt voor een continue spiegel. Je krijgt vervolgens in trainingen ook het gereedschap aangereikt waarmee je het optimale haalt uit wat je in de spiegel ziet.”
Work hard, play hard
Tot besluit nodigt Van Uffelen geïnteresseerde studenten en starters – maar ook ervaren professionals – uit om eens langs te komen: “Een technische opleiding is geen harde eis, affiniteit met techniek en interesse in de bouwwereld zijn dat wel. Zo werken er inmiddels ook bestuurs- en bedrijfskundigen met veel succes op onze projecten. Alle vereiste technische kennis hebben zij geleerd in het ontwikkelprogramma. Daarbij vertrouwen we waar mogelijk op evidence based-methodes en bovendien blijven we in ontwikkeling. Zo zetten we steeds meer in op e-learning en gamification. Al met al kunnen we in ieder geval beloven dat je in twee jaar leert presteren in teamverband én onder druk.”
Daarnaast benadrukken de medewerkers dat het ook gewoon heel leuk is om bij Count & Cooper te werken: “We hebben een enthousiast en dynamisch team. Samen strijden we voor een groter doel”, aldus Iwan Stegeman: “We begrijpen wanneer we de mouwen moeten opstropen, maar minstens net zo goed begrijpen we wanneer we feest moeten vieren of rust moeten pakken.” Florine Reijndorp vult aan: “Count & Cooper biedt de ideale combinatie van professionaliteit en laagdrempelige gezelligheid. ‘Work hard play hard’ betekent hier écht samen de tofste activiteiten ondernemen, waarmee onze 110% inzet in projecten meer dan in balans is.”