Robert Bark van Accenture: technologie bepaalt hedendaagse financiële sector

26 november 2018 Consultancy.nl

Sinds een jaar geeft Robert Bark als Managing Director leiding aan de Financial Services-afdeling van Accenture. Consultancy.nl zocht Bark op tijdens de Accenture Innovation Awards en vroeg hem naar de rol van innovatie binnen de financiële sector. “Elk gesprek binnen de branche gaat vandaag de dag over technologie”, aldus Bark. “De grote banken en verzekeraars zijn tegenwoordig techbedrijven die financiële producten leveren.”

De Accenture Innovation Awards werden dit jaar alweer voor de twaalfde opeenvolgende keer uitgereikt. Terwijl financiële dienstverlening een van de eerste thema’s was waar de innovatiewedstrijd zich in zijn beginjaren op richtte, is deze twaalfde editie de primeur voor Robert Bark. Hij maakte een jaar geleden de overstap naar Accenture vanuit Oliver Wyman, waarvoor hij het Amsterdamse kantoor oprichtte. Hij heeft het zichtbaar naar zijn zin op de Awards: “Het is mooi om te zien wat er allemaal speelt in Nederland op het gebied van innovatie. Om te kijken wat er bij andere bedrijven gebeurt en dingen van elkaar op te steken. Bedrijven maken hun eigen keuzes in marketingspend – dit is wel een hele mooie manier. Er worden prachtige ideeën uitgewisseld en iedereen gaat geïnspireerd naar huis.”

“Ook voor de financiële branche is het evenement natuurlijk enorm relevant. Technologische innovatie is niet meer weg te denken bij banken en verzekeraars”, vervolgt hij. “Daarbij zie je ook steeds meer dat nieuwe mogelijkheden worden ingezet om een maatschappelijk belang te dienen. Voor de crisis dachten veel banken dat ze de motor waren van de samenleving, maar al sinds geruime tijd hebben ze geleerd dat ze de smeerolie zijn.” Ook bij de finalisten binnen de Finance-categorie van de Awards – waar Bark deel uitmaakt van de jury – ziet hij diverse ideeën die de maatschappij vooruithelpen: “Zo maakt Agri-Wallet bankdiensten beschikbaar voor arme boeren in Afrika en biedt Budlr – mijn persoonlijke favoriet – schuldhulpverleners de mogelijkheid heel snel inzicht te krijgen in iemands bestedingspatroon. Wat eerst vier weken duurde kan hiermee in één uur. Dit heeft een enorme impact, die gaan gewoon heel veel mensen blij maken. Hulpverleners verspillen geen tijd meer en kunnen zich richten op begeleiding en coaching.” 

Externe innovators

Als Managing Director van Accenture’s Financial Services-tak komt Bark natuurlijk ook buiten de Innovation Awards veelvuldig in aanraking met de nieuwste technologieën binnen de branche. Hij legt uit dat externe adviseurs als Accenture, maar ook fintech-startups hierin een grote rol spelen: “Sommige banken zijn al heel ver, maar zeker binnen de financiële sector zijn externe innovators erg inspirerend en belangrijk. Wanneer grote banken of verzekeraars een nieuwe technologie implementeren moet deze zich al wel hebben bewezen, de risico’s op reputatieschade zijn enorm. Daarom zijn externe, veilige omgevingen waardevol om ze eerst te testen.”

Robert Bark van Accenture: technologie bepaalt hedendaagse financiële sector

Blockchain is een van de gebieden waar veel aandacht voor is. In een rapport uit 2016 concludeerden onderzoekers van Accenture nog dat de technologie een disruptieve werking zou kunnen hebben op de bankensector. De toepassing daarvan komt relatief langzaam op gang. Bark: “Met blockchain zie je bijvoorbeeld dat het nu al zo’n tien jaar bestaat en dat er nog steeds weinig echt grootschalige toepassingen zijn. Dat komt wel, maar het moet wel werken voordat financiële instellingen eraan beginnen”, vervolgt hij. “Aan de andere kant heb je nieuwe toepassingen als Tikkie. Dat is technologisch gezien echt geen rocket science, maar wel een hele nuttige functionaliteit. Daarbij geldt echter weer dat iedereen het gebruikt, maar niemand verdient er geld aan: Tikkie is gratis.”

Het belang van kleinere, externe partijen voor technologische innovatie binnen de sector roept vragen op over de relatie tussen de grote banken en verzekeraars en de fintech-startups, die de laatste jaren een steeds grotere rol lijken te spelen. Vormen zij voor de gevestigde partijen vooral een bedreiging of een kans? “De opkomst van fintechs is zeker een belangrijke ontwikkeling”, stelt Bark. “Van alle fintechs overleeft echter maar een paar procent, er zijn heel veel ‘bijna goede ideeën’. En zij die overblijven verdienen gemiddeld pas na twaalf jaar geld. De drie grootbanken hebben ook heel verschillende strategieën op dit gebied: de ene investeert actief mee, de andere kijkt kat wat meer uit de boom.” 

Fintech of big tech?

“De vraag is echter wat er op de lange termijn de grootste impact gaat hebben, fintechs of big tech?”, geeft Bark aan. “Techreuzen mengen zich steeds meer – zo heb je Apple Pay en Apple Wallet – en zolang ze geen bankvergunning nodig hebben kunnen ze doen wat ze willen. Zodra ze zich duidelijker op het terrein van financiële dienstverlening gaan begeven, en zich richten op producten als sparen en hypotheken, zijn ze wel gehouden aan dezelfde regelgeving als banken. Het is echter de vraag welke kant het op de lange termijn opgaat.”

“Hoewel de crisis het vertrouwen in banken heeft geschaad, blijken mensen banken nog altijd meer te vertrouwen dan de grote techbedrijven.”

Dit roept de vraag op wat de rol van banken is in het toekomstige financiële landschap. Bark: “Iemand zei ooit: ‘People need banking, not bankers’. Alleen de dienst is nodig. Ik denk alleen wel dat vertrouwen nog altijd een belangrijke kerneigenschap is van banken. Dat hangt ook samen met het regulatieve framework, dat werkt als een soort van extra veiligheidsgarantie. Vertrouwen is heel belangrijk: waarom geef je geld aan banken en niet aan Google? Hoewel de crisis het vertrouwen in banken heeft geschaad, blijken mensen banken nog altijd meer te vertrouwen dan de grote techbedrijven.”

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat de banken altijd blijven bestaan in hun huidige vorm: “Wie gaat er nog vrijwillig naar een bankkantoor? Zo’n kantoor is ook helemaal niet per se nodig. Die vertrouwensrol kan ook prima digitaal worden ingevuld. Zo kun je via Skype een hypotheekgesprek voeren, het idee van ‘banking anywhere’. Dan is er net zoveel persoonlijke aandacht en staat de klant nog altijd centraal. Het belang van trust blijft, alleen de verschijningsvorm verandert.”

Vertrouwen is echter iets fragiels, en nog zo’n crisis als in 2008 zou voor een omslag kunnen zorgen. “De volgende crisis komt zeker een keer”, zegt Bark hierover. “Kijk bijvoorbeeld naar de Amsterdamse huizenprijzen. Mensen denken toch dat bomen tot aan de hemel groeien, dat wordt een keer gecorrigeerd. Bovendien zijn er ook altijd mensen die denken dat ze slimmer zijn dan de rest, terwijl de markten telkens bewijzen dat dit niet zo is. Dus de vraag is niet of, maar wanneer.” Dit betekent volgens Bark niet dat er niets is geleerd sinds 2008 en dat een volgende crisis net zo ernstig zal zijn: “De banken staan er wel veel beter voor. Ze hebben meer reserves en een minder risicovolle balans, ze weten veel beter in welke producten ze hebben belegd.” 

Databanken

Het thema van vertrouwen is vandaag de dag niet alleen relevant ten aanzien van geld, maar ook van data. “In dit digitale tijdperk is de hoeveelheid data geëxplodeerd. En zelfs dat is nog een understatement. Je moet echt in control zijn van al die data. Toen ze de dit jaar ingevoerde GDPR-wetgeving bedachten, wisten ze nog niet eens hoe ontzettend relevant die zou zijn. Organisaties moeten tegenwoordig echt goed weten waar alle data is en wat ermee gebeurt. In veel organisaties is het gebruik van data organisch gegroeid: ze bouwen een website, inclusief cookies, en vrij snel daarna is er weinig overzicht meer. Nu moet er worden nagedacht over al die data. De opslag is heel goedkoop, maar de data brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee.”

“Mensen moeten inzien dat data vandaag de dag gewoon currency is, net als geld. Het is kapitaal en moet als zodanig worden behandeld.”

“Zo heeft een van de banken dit jaar een huizenwebsite gekocht”, vervolgt Bark. “Dan haal je in één klap een hele hoop data in huis, wat doe je daarmee? Het is cruciaal om dit direct helder te hebben, je wilt geen breach. Vrijwel wekelijks zijn er berichten over datalekken en dergelijke, en als het fout gaat moet je toch kunnen aantonen dat je adequaat hebt gehandeld. Mensen moeten inzien dat data vandaag de dag gewoon currency is, net als geld. Het is kapitaal en moet als zodanig worden behandeld.” 

Banken als techbedrijven

Al deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat technologie is uitgegroeid tot het allerbelangrijkste thema binnen de financiële sector. “Banken zijn zich er al van bewust dat ze de vandaag de dag techbedrijven zijn. ING sprak dit als eerste uit en ABN AMRO volgde vrij snel daarna. Ook bij de Rabobank is hier inmiddels geen twijfel meer over”, aldus Bark. Hiermee gaan zij wel aan kop binnen de sector: “De banken lopen vijf jaar voor op de verzekeraars en pensioenfondsen. Dat komt toch vooral doordat banken een veel grotere rol spelen in het dagelijkse leven van de consument. Die verwacht dat alles wat hij in zijn telefoon ziet ook de bij bank mogelijk is. De frequentie van klantinteractie is toch wel bepalend voor de snelheid van adoptie.” 

Voor de Financial Services-tak van Accenture zijn alle technologische ontwikkelingen goed nieuws. Terwijl Accenture geen uitspraken doet over de omzetten van individuele afdelingen, stelt het bureau wel dat het aandeel van Financial Services stijgende is. “De focus binnen de sector op innovatie en disruptie sluit goed aan op onze expertise. We zijn goed in zowel de strategische kant als in digitale innovatie en consulting. Wat dat betreft zijn we uniek gepositioneerd binnen de financiële sector. Wat ik sinds mijn komst zo ben gaan waarderen bij Accenture is dat – waar anderen vaak ergens over praten maar het zelf niet doen – ik het hier met iemand kan hebben over een blockchaintoepassing en zes weken later staat het er gewoon. Dat is ook zo leuk aan de Innovation Awards, het is een mooi platform om te laten zien wat we allemaal kunnen.”

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over