Aan tafel met CEO van een klant tijdens de YGroup Strategy Course
Op 9 november 2018 organiseert YGroup de jaarlijkse editie van zijn Strategy Course. De ‘YGroup Strategy Course’ is ontworpen om alle masterstudenten de kans te bieden te ervaren hoe het is om als strategieconsultant te werken, waarbij zij bovendien inzicht krijgen in de daadwerkelijke executie van strategie in de praktijk. Daarnaast biedt de Strategy Course inzichten in hoe data analytics gebruikt kunnen worden om tot baanbrekende bevindingen te komen.
Een selecte groep van in totaal 25 masterstudenten zal worden uitgenodigd voor deelname aan de course, en de werving voor het evenement is inmiddels in volle gang. Justus Heimens Visser, momenteel werkzaam als consultant bij YGroup, nam eerder zelf deel aan de ‘Strategy Course’. Terwijl hij zich aan het oriënteren was op een loopbaan in strategy consulting, kwam hij in aanraking met YGroup via een vriend, die hem enthousiasmeerde over YGroup en de geplande business course.
Werken als strategieconsultant
Volgens Heimens Visser biedt de Strategy Course een uitgelezen mogelijkheid om te begrijpen hoe het is om te werken binnen strategy consulting. “Tijdens de live case heb ik geleerd hoe het is om in korte tijd een hoop data te vertalen naar een strategie. Ook al was het maar één dag, ik kreeg het gevoel dat het een goede afspiegeling was van het dagelijks werk als consultant”, voegt hij toe.
De adviseur blikt terug op het aspect dat hem in het bijzonder trok: de business course was gebaseerd op een complexe en real-life case bij een bestaande klant van YGroup. “Het was een ideale manier om een goed beeld te krijgen in het soort opdrachten waarmee Y te maken heeft.” Het hoogtepunt van de business course was volgens Heimens Visser de presentatie van de case aan de klant. “We gingen met een groep studenten en YGroup-adviseurs naar het hoofdkantoor van de klant om onze resultaten te presenteren. Ik denk dat er weinig business courses zijn waarbij je een presentatie mag geven voor de CEO van een bedrijf met meer dan €1 miljard omzet!”
Naast het uitvoeren van de case en werken met de consultants van YGroup en medestudenten, was er ook ruimte om informeel kennis te maken met de adviseurs. YGroup werd opgericht in 2013 en telt vijf jaar later inmiddels een team van zo’n 210+ partners en consultants. Het bedrijf opereert internationaal – YGroup heeft kantoren in Barcelona, Madrid, New Delhi en Zurich – maar het Amsterdamse (hoofd)kantoor, waar YGroup werd opgericht, is het grootste. Heimens Visser omschrijft de consultants die hij heeft ontmoet als “gedreven, jonge mensen met wie je buiten kantoor ook een leuke tijd kunt hebben.”
Inmiddels kan hij dat maar al te goed beamen. Kort na de business course werd hem gevraagd of hij interesse had om te solliciteren. “Daarna ging het snel; een paar weken later had ik een aanbod.” Het recruitmentproces van YGroup is er op ingericht snel en efficiënt te zijn en om studenten een goede kijk te bieden op wat werken bij YGroup kan betekenen. Gevraagd waarom hij heeft gekozen voor het in Amsterdam gevestigde consultancykantoor, geeft Heimens Visser aan: “Doorslaggevend voor mijn keuze waren de mensen en de harde groei waar YGroup doorheen gaat.”
Na zijn eerste opdracht te hebben voltooid, geeft Visser aan dat hij vooral aangetrokken wordt door de combinatie van strategie met executie, waarbij nauwe samenwerking met de klant centraal staat. “YGroup heeft een aanpak gericht op partnerships. Onze teams werken schouder aan schouder met de opdrachtgever aan waardecreatie.”
Strategieadvies en -executie
Zo wijst Heimens Visser op het feit dat YGroup, naast strategieontwikkeling en advies, zich in het bijzonder ook focust op de daadwerkelijke executie bij klanten van deze ontwikkelde strategieën: “Wie bij klanten concrete oplossingen voor strategische vraagstukken wil implementeren, zit goed bij YGroup”, aldus Heimens Visser.
In drie jaar tijd wist het bedrijf te verdubbelen in grootte, waarmee YGroup geldt als een van ’s lands snelst groeiende adviesbureaus. Gevraagd naar het onderscheidend vermogen, wijst YGroup op zijn vermogen klanten van end-to-end dienstverlening te voorzien. “Wij bieden onze klanten van begin tot eind een compleet portfolio aan diensten: strategieontwikkeling, adviesdiensten, executie, analytics en partnerships”, legt Stijn Groenink, partner bij YGroup uit. Groenink stelde onlangs in een interview met Consultancy.nl al dat het vooral de “unieke mix tussen consulting, analytics en de partnershipaanpak” is, wat maakt dat het bedrijf zich kan onderscheiden en succesvol is.
“Het is een businessmodel dat enorm veel vertrouwen uitspreekt”, zegt Heimens Visser ten slotte, om daar aan toe te voegen: “Het is daarnaast ontzettend gaaf om deel uit te maken van een bedrijf dat zo hard groeit. Het is motiverend, biedt de mogelijkheid om in korte tijd veel te leren en opent deuren tot nieuwe mogelijkheden.”
YGroup beter leren kennen? Lees over de YGroup Strategy Course op 9 november aanstaande.