YGroup onderscheidt zich door consultancy, analytics en partnerships

31 mei 2018 Consultancy.nl

Het Nederlandse YGroup is een snelgroeiend bedrijf dat vestigingen heeft op drie continenten. Het bedrijf biedt een innovatief model van consultancydiensten – aangevuld met executie, data-analyse en managed services – en herdefinieert het traditionele model van adviesbureaus door lange termijn partnerships aan te gaan met hun businesspartners.

YGroup – of simpelweg Y – werd opgericht in 2013 en is uitgegroeid tot een internationaal advieskantoor dankzij zijn “onderscheidende en verfrissende waardepropositie”, aldus Stijn Groenink, partner bij het kantoor. “Y gelooft sterk in resultaatgericht advies, daarom investeren we niet alleen tijd en middelen, maar ook kapitaal in onze businesspartners. We willen echt de volledige verantwoordelijkheid nemen voor de implementatie van de strategieën die we samen met hen ontwikkelen.”

Deze aanpak is goed ontvangen door een groeiend aantal klanten, dat bestaat uit grote- en middelgrote bedrijven alsook startups. Het team van Y telt ongeveer 150 professionals, waaronder partners, consultants, maar ook data-scientists en -engineers. “We hebben werknemers van 22 verschillende nationaliteiten en zijn erg trots op de diversiteit van ons team, zowel op het gebied van cultuur en geslacht als op het gebied van professionele- en academische achtergrond.”

Naast dat het de meer traditionele adviesdiensten biedt, heeft YGroup een tak die relaties voor de lange termijn opbouwt door (gezamenlijke) investeringen te doen en door middel van partnerschappen op het gebied van managed services. Een ander deel van de organisatie ondersteunt businesspartners met (advanced) analytics, machine learning en artificial intelligence, terwijl de advisory business zich richt op strategie & executie, met specifieke aandacht voor groei, digitalisering, herstructurering en M&A. “Maar uiteindelijk is het bedrijf op zijn best wanneer al deze expertises bij elkaar worden gebracht om onze business partners te helpen daadwerkelijk van A naar B te bewegen en alles te doen wat nodig is om hierin succesvol te worden”, laat Groenink weten aan Consultancy.nl.

YGroup onderscheidt zich door consultancy, analytics en partnerships

Veelzijdig aanbod

De onderneming werkt voornamelijk voor multinationals, die gezamenlijk goed zijn voor 60% van het klantenbestand van YGroup. Daarnaast richt het bedrijf zich op grote lokale spelers en middelgrote internationale bedrijven. De consultants werken meestal aan zowel grote strategische- als organisatorische veranderprogramma's.

Zo hielp het adviesbureau het management van een wereldwijde FMCG-speler met zijn prijsbeleid en het maken van een roadmap om de commerciële effectiviteit te versterken. De organisatie, die over de hele linie meer dan €10 miljard aan omzet genereert, werd geconfronteerd met een dalend marktaandeel in haar belangrijkste West-Europese markten. Na afronding van het programma had de klant meer dan €300 miljoen bespaard en was er tevens gezorgd voor een fundament van waaruit het bedrijf “op basis van opgedane inzichten kan rapporteren en handelen”, aldus Groenink. YGroup ondersteunde het programma vanuit het hoofdkwartier van de klant, waarbij adviseurs heel Europa doorvlogen om het gecombineerde projectteam te helpen lokale doelen te bereiken.

Een ander voorbeeld van een opdracht is het werk dat werd geleverd ter ondersteuning van de digitale transformatie van een wereldwijde modefabrikant. De klant had een beperkte grip op zijn e-commerce activiteiten, ondanks een wereldwijde omzet van €4 miljard. YGroup implementeerde vervolgens digitaliserings- en operationeel optimalisatieadvies voor de e-commercekanalen van het bedrijf in de UK, Duitsland, China, Hongkong en andere belangrijke markten. Dit leidde tot een verbeterde e-commerce groei en een geoptimaliseerde supply chain.

Bij een andere klant waarbij het Y-team al meer dan een jaar betrokken is, is momenteel een joint venture in de maak. Hierin is het doel de lead generation en e-commerce activiteiten van de klant de komende vijf jaar te verdrievoudigen door een technische infrastructuur te bouwen en vervolgens de business aan te jagen. En aangezien de eigen data voor bedrijven in een hoog tempo aan het uitgroeien is tot een van de meest waardevolle ‘assets’, zal de joint venture data-inzichten genereren en vertalen naar instrumenten die betere besluitvorming mogelijk maken en het bedrijf in staat te stellen “gewoon meer geld te verdienen”.

Het zijn dergelijke langetermijn-partnerschappen waarmee YGroup zich onderscheidt in de drukke adviesmarkt, door het bieden van een holistisch dienstenaanbod van strategie tot uitvoering, stelt Daan Hendriks, eveneens partner bij het bedrijf. Hij voegt toe: “Bij Y geven we er de voorkeur aan om niet alleen klanten te hebben, maar om echte partnerships te ontwikkelen, zodat we daadwerkelijk langetermijn-waarde kunnen leveren. Het is onze visie dat we superieure waarde voor bedrijven kunnen creëren wanneer we strategisch advies combineren met tastbaar eigenaarschap voor de daadwerkelijke waardecreatie.”

Stijn Groenink en Daan Hendriks

Consulting businessmodel

Het holistische partnerschapsmodel dat door YGroup wordt ingezet, komt ook tot uiting in de manier waarop het bedrijf relaties aangaat met zijn businesspartners. “Bij voorkeur dragen we de financiële risico’s die verbonden zijn aan de daadwerkelijke waardecreatie. Het zijn de resultaten die tellen en we willen aan boord blijven totdat de prestaties daadwerkelijk zijn verbeterd, zodat we er gezamenlijk met onze business partners de vruchten van kunnen plukken.”

Inspelend op een groeiende trend in de adviesbranche, is dus ook het verdienmodel van YGroup nauw gerelateerd aan de geleverde prestaties. In een vernauwende adviesmarkt, waarin klanten er steeds meer op gebrand zijn waar te krijgen voor hun geld, zal een dergelijke manier van zakendoen in de toekomst waarschijnlijk een grote rol gaan spelen. YGroup is van mening dat deze structuur ertoe aanspoort om echt samen te werken met klanten, waarbij het one-size-fits-all advies en uurtarieven worden voorkomen, omdat zowel de klant als adviseur zal investeren in een succesvolle samenwerking.

Voortbouwend op deze meer ondernemende aanpak van advisering, verschilt het consultantprofiel van Y aanzienlijk met dat van de meer traditionele bedrijven in de markt, stelt Hendriks. Terwijl de ‘klassieke consultant’ als onafhankelijke buitenstaander fungeert – waarbij branchekennis en benchmarks worden ingezet om klanten te adviseren over hoe de bedrijfsvoering het best kan worden verbeterd – zorgt Y’s data driven partnershipbenadering dat consultants vraagstukken benaderen als ‘een echte insider’. Op sommige vlakken zorgt dit voor nieuwe uitdagingen – anders dan de traditionele strategiebureaus blijft YGroup bij voorbeeld minder goed verschoond van de eventuele negatieve impact van het door haar verstrekte advies. De partners van YGroup zijn er echter van overtuigd dat de aanpak een unieke kans biedt om een echte end-to-end service te bieden, waarmee het bedrijf tot nu toe snel nieuwe business heeft weten te ontwikkelen. 

Groeistrategie

Voor de komende jaren heeft YGroup een internationale groeistrategie opgesteld. Het bedrijf streeft ernaar het aantal kantoren over de gehele wereld te laten groeien. In sommige gevallen zal expansie worden voortgedreven door samen met bestaande klanten nieuwe landen te betreden, in andere gevallen zal het bedrijf kansen grijpen in zogenaamde greenfield-markten, oftewel markten die nog niet eerder commercieel zijn geëxploiteerd. Het adviesbureau heeft momenteel al kantoren in Nederland, Spanje, Zwitserland, India en de Verenigde Staten.

Eén markt waar YGroup vooral zijn oog op heeft laten vallen, is Latijns-Amerika. Na een kick-start van zijn activiteiten in Spanje via een strategische alliantie met een invloedrijke Spaanse boutique – die sindsdien onderdeel uitmaakt van YGroup – wil het bedrijf nu zijn staat van dienst in dat land benutten als springplank naar andere Spaanssprekende markten, waaronder Mexico, Argentinië en Colombia. “De Spaanssprekende adviesmarkt zal de komende jaren aanzienlijk groeien, waardoor er ruimte komt voor nieuwe, meer innovatieve kantoren zoals de onze. Er zijn ook veel Spaanse bedrijven die willen internationaliseren. We geloven dat onze capaciteiten en ons langetermijn-partnerschapsmodel heel goed zullen werken bij dit soort bedrijven”, besluit Groenink.

Nieuws

Meer nieuws over