Strategy Course levert YGroup vier nieuwe analisten op
De afgelopen maanden heeft YGroup vele jonge talenten aan de gelederen toegevoegd. Onder hen ook Diederik van Krieken, Dennis Klomps, Annelotte Jens en Mees Ruijgrok, die allen zijn begonnen als Analyst. Alle vier zijn in dienst getreden van het bedrijf naar aanleiding van hun deelname aan een van de Strategy Courses van YGroup.
YGroup – dat zich richt op strategisch advies en executie, analytics en partnerships – werd vijf jaar geleden opgericht door drie executives uit de advieswereld, die meer eigenaarschap wilden nemen ten aanzien van de daadwerkelijk waardecreatie bij hun opdrachtgevers. Inmiddels telt het snelgroeiende bedrijf – dat naast het hoofdkantoor in Amsterdam beschikt over vestigingen in Barcelona, Madrid, New Delhi, Zurich en New York – zo’n 150 medewerkers. In de voortdurende zoektocht naar nieuw talent organiseert YGroup – of ook wel gewoon Y – regelmatig Strategy Courses. Deze zijn bedoeld voor uitblinkende en ondernemende masterstudenten en recent afgestudeerden die beschikken over een uitgesproken persoonlijkheid en die affiniteit hebben met business, cijfers en teamwork.
Gedurende het dagvullende programma kunnen deelnemers zich in een live case buigen over een strategische uitdaging van een van de klanten van het kantoor. Daarnaast krijgen ze uitleg over het businessmodel van Y, dat zich onderscheidt door de investeringen die het bedrijf doet via de partnerships die het aangaat met cliënten, gecombineerd met data-analytics en strategieadvies en -implementatie. Op deze manier kan jong talent proeven hoe het is om te werken bij YGroup. Bovendien krijgen deelnemers die er positief uitspringen de kans daadwerkelijk aan de slag te gaan bij het adviesbureau. Zo hebben zich recentelijk vier deelnemers aangesloten bij YGroup.
In april is Annelotte Jens begonnen in de functie van Strategy Analyst. Vorig jaar rondde Jens haar master in International Law and Economics af aan de John Hopkins University in Washington DC. Gedurende haar studententijd heeft Jens zich veelvuldig als ingezet vrijwilliger. Zo werkte ze voor I AM YOU mee aan een project om geld in te zamelen via kunst van vluchtelingen en gaf ze in een Grieks vluchtelingenkamp les aan Syriërs en Irakezen. Ook liep ze na haar master stage bij UNHCR, waarna ze aan de slag ging op de Customer Support-afdeling van online supermarkt Picnic.
In deze periode besloot ze deel te nemen aan Y’s Strategy Course, “vooral om te zien of het bedrijf bij mij zou passen en om een beeld te krijgen wat je doet als strategy consultant”, aldus Jens. “Ik heb beter inzicht gekregen wat YGroup precies doet en wat voor projecten ze hebben. Het was leuk om met een groep na te denken over een real life-project en met elkaar samen te werken.” Terwijl dit project en de presentaties haar inzicht gaven in de werkwijze van het adviesbureau, geeft ze aan vooral veel te hebben opgestoken van de gesprekken die ze had met de aanwezige medewerkers.
“Wat me het meest bij is gebleven is de leuke sfeer van het bedrijf en de leuke omgang met elkaar; het maakte niet uit wat voor functie je hebt, iedereen deed gezellig met elkaar.” Ze kijkt dan ook met veel plezier terug op de dag: “Ik vond het ontzettend leuk. Ik vond vooral de talk van Yogen (Yogen Singh, partner bij YGroup, red.) heel inspirerend.” Toen haar de mogelijkheid werd geboden zich bij YGroup aan te sluiten, greep Jens deze dan ook graag aan. Jens: “Omdat het anders is dan andere consultancybureaus, doordat je meer verantwoordelijkheid krijgt en meer in het diepe wordt gegooid. Ik wou graag de groei van YGroup meemaken. Ik ben erg benieuwd hoe YGroup zich in de komende jaren gaat ontwikkelen en wou hier graag deel van uitmaken.”
Ook Mees Ruijgrok is sinds april als Analyst actief bij het kantoor, waar hij in januari al begon aan een stage: “Ik wilde bij Y werken omdat de hele cultuur en de hoeveelheid jonge mensen mij aanspraken. Daarnaast vond ik het businessmodel en de visie van Y uniek, aangezien ze echt voor partnerships gaan met hun klanten. De mogelijkheid om voor toonaangevende bedrijven in tal van industrieën te werken, was ook iets wat mij aantrok.” Voorafgaand aan zijn stage werkte Ruijgrok enkele maanden als Project Employee voor juridische dienstverlener the ROOM, nadat hij vorig jaar zijn master in Strategic Management aan de Erasmus Universiteit voltooide.
Bij de Strategy Course Ruijgrok was Ruijgrok onder de indruk van de kwaliteit van de deelnemers: “Het was leerzaam om te zien hoe mensen met vanuit een andere studieachtergrond het vraagstuk benaderden en door de verschillende inzichten met een oplossing komen. Wat mij het meest is bijgebleven is het niveau van de case en kandidaten aanwezig tijdens de dag. Dit gaf je echt het gevoel dat je kon en moest laten zien wat je waard was.” Hij voegt toe: “Ik vond het zeer interessant om aan een case werken met een nieuw team van mensen met verschillende achtergronden en deze resultaten te mogen presenteren voor de klant. Daarnaast was de borrel erna heel gezellig en kon ik zo kennis maken met de mensen van Y.”
Ook over de begeleiding tijdens de dag is Ruijgrok erg te spreken: “Tijdens de case heeft elk team een teamleider die helpt met de case en de zaken eromheen. Eigenlijk al meteen zag je dat de teamleiders heel subtiel de teams proberen te helpen met structuren van het vraagstuk en een oplossing vinden. Niet door een oplossing voor te kauwen maar het ervoor zorgen dat je gezamenlijk als team tot een oplossing komt en ieders sterke punten en achtergrond gebruikt tot je voordeel. Daarnaast kwamen de andere consultants tijdens de borrel over als oprecht geïnteresseerd in de kandidaten.”
In januari – enkele maanden voor Jens en Ruijgrok – startte Dennis Klomps eveneens als Analyst bij Y. Ook hij voltooide vorig jaar zijn master, die hij volgde aan CEMS en waarin hij zich richtte op International Management. Zijn eerste advieservaring deed hij gedurende die tijd op als stagiair bij een andere strategy consultant. Hij besloot aan Y’s Strategy Course mee te doen omdat het hem “de ideale manier leek om zelf te kunnen ervaren wat voor gevoel ik kreeg bij het bedrijf, de mensen en het daadwerkelijke werk”, aldus Klomps, die erg blij is over het verloop van de course: “De dag zelf was leuk ingericht en de case vond ik interessant: geen standaard strategievraagstuk maar juist een combinatie van verschillende factoren.”
“Wat mij verder positief opviel was de betrokkenheid van alle (senior) werknemers en het enorme enthousiasme waarmee men over Y vertelde. Daarnaast was er na de case ook nog genoeg tijd om iedereen wat beter te leren kennen bij de borrel op de boot en het diner zonder eindtijd”, voegt Klomps met een glimlach toe. Omdat hij er al behoorlijk zeker van was dat hij de strategiekant op wilde, was het hem tijdens de dag vooral te doen om het gevoel dat hij bij het bedrijf kreeg. Klomps: “Wat Y uniek maakt en waardoor de propositie zo goed resoneert in de huidige markt, is dat iedereen daar individueel aan bijdraagt en dat dus ook jouw persoonlijke toegevoegde waarde in dit bedrijf zeer gewaardeerd wordt. Je bent geen gemakkelijk vervangbaar tandwieltje in de grote motor.”
Tot slot kwam ook Diederik van Krieken via de Strategy Course bij YGroup terecht, waar hij eind vorig jaar begon als Analyst. Nadat hij in 2016 zijn master Artificial Intelligence afrondde aan de Rijksuniversiteit Groningen, liep hij eerst ongeveer een jaar stage bij Accenture. Bij het solliciteren naar een baan was hij op zoek naar een positie waar hij zijn ei kwijt kon in data science en strategieconsulting: “Deze combinatie leek niet te bestaan, en overal waar ik kwam was het een keuze tussen of data science, of strategie. Via een vriend werd ik uitgenodigd om mee te doen aan de Strategy Course, omdat hij aangaf dat deze combinatie er bij YGroup wel is.”
“Tijdens de dag heb ik een erg goed beeld gekregen van YGroup. Door het beantwoorden van een vraagstuk voor een echte klant, dat voor hem ook echt belangrijk was, voelde je de verantwoordelijkheid die je als strategieconsultant hebt erg goed.” Net als de andere drie starters is hij erg enthousiast over de sfeer tijdens het event: “De mensen van YGroup waren erg gezellig, maar kwamen tegelijkertijd zeer professioneel en ervaren over. Het was fantastisch om de avond af te sluiten in de A’DAM toren met een diner, en de afterparty waar het alleen nog maar gezelliger werd.” Al met al gaf de dag voor Van Krieken dan ook voldoende aanleiding om zich aan te sluiten bij Y: “De combinatie van data & strategie, in combinatie met een jong, ambitieus, gezellig en veelzijdig team was voor mij uiteindelijk doorslaggevend. En tot nu heb ik er geen moment spijt van gehad.”
De volgende Strategy Course van YGroup wordt gehouden op 22 juni. Belangstellenden kunnen zich hier inschrijven voor deelname. Enige haast is hierbij wel geboden, aangezien de inschrijftermijn tot aanstaande donderdag (24 mei) loopt.