Familiebedrijven met ondernemende cultuur innoveren beter

05 september 2018 Consultancy.nl

Familiebedrijven richten zich te weinig op het vernieuwen van producten, diensten en de eigen organisatiecultuur. Ook zijn ze vaak te afhankelijk van hun oprichter voor nieuwe ideeën. Zorgen voor een ondernemende cultuur binnen de organisatie lijkt de beste brug naar anders, maar vooral beter innoveren.

In gesprek met het Financieele Dagblad gaf onlangs Dirk Harm Eijssen, oprichter en partner bij Gwynt, een adviesbureau voor familiebedrijven, zijn visie op waarom familiebedrijven worstelen met innovatie. Een reden die hij aangaf was dat tijdens een bedrijfsopvolgingstraject het lastig is om de strategie van een organisatie te veranderen. Vaak is de DGA erg dominant en liggen kernwaarden diep geworteld binnen het familiebedrijf. Eijssen: “Het is erg lastig voor een zoon of dochter om samen met hun organisatie te vernieuwen als de oprichter dominant is geweest.”

Een andere reden is dat de DGA veelal zijn of haar stempel op een familiebedrijf heeft gedrukt, waardoor het moeilijk is om verandering aan te brengen in de manier van leidinggeven, aangezien de oprichter zich heeft gemanifesteerd als zwaargewicht. En als er dan eindelijk een opvolger gevonden is, dan worstelt de nieuwe generatie met het doorvoeren van innovaties.

Familiebedrijven met ondernemende cultuur innoveren beter

Afwachtende cultuur

Ook speelt een rol dat de doorgaans afwachtende cultuur binnen familiebedrijven innovatie vaak in de weg staat. Medewerkers zijn vooral ‘uitvoerders’, de ideeën komen van de oprichter of eigenaar. Stopt die persoon ermee of wordt hij ziek, dan blijft de organisatie stuurloos en in verwarring achter. Medewerkers zijn namelijk niet gewend om zelf de leiding te moeten nemen. 

Net als in andere sectoren, is innovatie essentieel voor familiebedrijven, onder andere om de concurrentie voor te kunnen blijven, nieuwe producten/diensten voor klanten te ontwikkelen en de huidige dienstverlening en bedrijfsvoering aan te scherpen. Alleen innovatieve familiebedrijven zullen succesvol kunnen blijven opereren in het huidige economische tijdperk van snelle veranderingen en zelfs disruptie.

Eijssen geeft aan dat om innovatiever te kunnen worden, de eerste oplossing ligt in het ondernemender maken van de organisatie. De partner van Gwynt ziet dat dat de bedrijven die met innovaties vooroplopen aparte afdelingen opzetten, soms zelfs buiten de eigen bedrijfsmuren. Daar kunnen werknemers de geijkte denkpatronen loslaten en kunnen ze, vaak zonder directe bemoeienis van de eigenaar, de zelf vernieuwende ideeën uitwerken. 

Gerelateerd: Familiebedrijven hebben vertrouwen in 2018, war voor talent grootste zorg.


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Drijver en Partners Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer METRI MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup