Interview: Baker Tilly Berk recruiters Bram van Bokhoven en Jaqueline Verweij

19 juni 2018 Consultancy.nl

Medewerkers zijn voor accountants- en adviesbureaus de bepalende factor voor de kwaliteit van de dienstverlening. Maar in tijden van arbeidsmarktkrapte komen goede mensen niet vanzelf. ‘Achter de schermen’ werken Jaqueline Verweij (29) en Bram van Bokhoven (28) hard om Baker Tilly Berk onder de aandacht te brengen onder starters en ervaren professionals.

Bram: “Mijn opdracht is om Baker Tilly Berk als leuke en goede werkgever neer te zetten voor studenten. En ik wil daarbij een zo eerlijk mogelijk beeld scheppen. Wij zijn een warme club, sterk regionaal vertegenwoordigd, en die propositie blijkt aantrekkelijk te zijn. Onze slagkracht op de arbeidsmarkt is goed. Bij ons maak je een grapje met de secretaresse, maar kun je ook zo het kantoor binnenlopen van een partner. Wij hebben dat grootzakelijke en dat trekt mij, maar tegelijkertijd ben ik een Brabander die houdt van een biertje in een gezellige bruine kroeg. Die gemoedelijkheid voel ik hier ook. Ik sta echt voor dit merk.”

Jaqueline: “Wij willen samen Baker Tilly Berk als werkgever stevig op de kaart zetten. En als je dat goed wilt doen, moet je meebewegen. De arbeidsmarkt verandert continu. Daar waar je vroeger een vacature online knalde en wachtte tot de cv’s jouw kant op waaiden, moet je nu veel actiever bezig zijn.”

Jaqueline: “Op de startersmarkt moet je vooral heel zichtbaar zijn. Bram struint allerlei events af, heeft nauw contact met diverse opleidingen bij hogescholen en universiteiten en komt over de vloer bij studieverenigingen. Afgelopen jaar nam Baker Tilly Berk deel aan 60 campusevenementen. We organiseren inhousedagen zodat studenten echt kunnen ‘proeven’ hoe het eraan toegaat op onze vestigingen.”

“Maar de meer ervaren kandidaat weet precies wat hij/zij wil en weet ook goed wat er te halen valt. Zij kennen hun marktwaarde. Juist dan is die persoonlijke benadering zo belangrijk. Juist dán willen we dat iemand dat goede gevoel heeft bij ons. En vaak hebben wij maar één moment om iemand te overtuigen. Dan moet het gebeuren. Gelukkig lukt ons dat tot nu toe goed.”

Baker Tilly Berk recruiters Bram van Bokhoven en Jaqueline Verweij

Het nieuwe recruitment

Bram: “Ik denk dat wij samen wel het ‘nieuwe recruitment’ vertegenwoordigen. De ‘candidate experience’ moet perfect zijn en in dat proces mogen wij niets laten liggen. Dat betekent aan de ene kant zorgen dat alle processen helder zijn, afspraken strak worden nagekomen en er altijd een goede opvolging is. Maar daarnaast gaat het ook om een stukje emotie. Je wilt mensen ook een beetje ‘raken’, zodat wanneer ze voor Baker Tilly Berk kiezen, dat op zijn minst ook vanuit het onderbuikgevoel goed voelt.”

Jaqueline: “Bram zit meer aan de voorkant. Hij is creatief en zó enthousiast wanneer hij aan studenten vertelt hoe leuk het is om bij ons te komen werken. Als Bram het op zijn heupen heeft verkoopt hij desnoods ijs aan een eskimo.”

Bram: “We zijn gegaan van reactief naar proactief, van interactief naar een continue dialoog. En vergeet niet, onze kandidaten hebben vaak nog tal van andere keuzes. Daarom werken we ook steeds intensiever samen met onze collega’s uit het land. Zeker met alle sociale media, zijn ambassadeurs van je merk heel belangrijk. En dat zijn wij natuurlijk niet alleen met z’n tweeën, dat moeten we allemaal zijn.”

Jaqueline: “Er zijn veel kansen op de markt voor Baker Tilly Berk om te groeien. We laten daarom ook onze gezichten meer zien op de vestingen. Om continu te weten wat de plannen zijn voor komend jaar, omzetdoelstellingen te bespreken en daaraan de behoefte te koppelen qua personeel. Wil je slagvaardig zijn, dan ben je 70% van je tijd bezig met vandaag, 20% met morgen en 10% van je tijd moet je ver vooruitkijken, minimaal vijf jaar, zodat je kunt anticiperen in plaats van reageren.”

Jaqueline: “Ons beleid over het binden, boeien en behouden van mensen staat. Waar we voor staan en waar we voor gaan is helder. Vanuit dit fundament willen we doorpakken. In 2018 gaan we intensief aan de slag met een nieuwe werk bij-website voor meer zichtbaarheid en een betere vindbaarheid en willen daarbij bijvoorbeeld met video laten zien wat werken bij Baker Tilly Berk betekent. Daarnaast richten we ons op het digitaliseren van het sollicitatieproces en willen wij daarbij de juiste online tools kiezen om het hele traject van a-tot-z verder te professionaliseren. Het is simpel; de kandidaten hebben het voor het uitkiezen en daarom moeten wij alles uit de kast halen.”

Bram: “Full force op de ‘candidate experience’ zodat mensen na het eerste bakje koffie denken; bij deze club wil ik wel werken.”