Baker Tilly Berk begeleidt bedrijfsoverdracht bij Ter Steege Holding

07 juni 2018 Consultancy.nl

Hans ter Steege, algemeen directeur van Ter Steege Holding, nam samen met zijn broer en twee zussen het familiebedrijf van zijn vader over. Deze uiterst complexe bedrijfsoverdracht duurde enkele jaren. “We werken al meer dan dertig jaar in vertrouwen met Baker Tilly Berk samen, waardoor het traject van bedrijfsopvolging soepel en geslaagd is verlopen.”

“We wisten dat de bedrijfsopvolging een intensieve opdracht zou worden”, vertellen Martin Akcay (belastingadviseur) en Gerjan Kamerling (accountant) van Baker Tilly Berk. “Er vallen heel veel verschillende soorten bedrijven onder de holding en er is sprake van een enorme versnippering van vermogen. We moesten dan ook in nauw overleg met de fiscus en de familie voor elk gebouw, elk eigendom bepalen of het ondernemings- of beleggingsvermogen was.”

De adviseurs vervolgen: “Het Ministerie van Financiën gaf persoonlijke reacties op onze vragen. Er is beleid gemaakt naar aanleiding van dit bedrijfsopvolgingstraject. Dat illustreert duidelijk de complexiteit van deze overdracht. Wát een kick dat het allemaal gelukt is.”

Ter Steege Holding: sinds 1911 een familiebedrijf

Vertrouwensrelatie

Hans ter Steege: “Tijdens jaarlijkse familiesessies legden Gerjan en Martin uit hoe de bedrijfsopvolging ervoor stond en wat de beslissingen die wij maakten in de praktijk betekenen. Hoewel mijn vader, onze financieel directeur en ik heel goed in de materie zaten, begrepen we toch maar zo’n 90%. Op de echt ingewikkelde momenten keken we als kinderen onze ouders aan. ‘Als jullie het goed vinden, vinden wij het ook goed’, zeiden we dan. De rest hebben wij in vertrouwen aan Baker Tilly Berk overgelaten.”

Hans zegt dat hij het traject niet graag met een andere partij had willen doen. “Gerjan en Martin voelden de afgelopen jaren haarfijn aan waar keuzes emotioneel werden en welke waarden voor ons als familie belangrijk zijn. Dat kan alleen als je elkaar door en door kent.” Gerjan: “We zeggen waar het op staat, spreken uit wat wel en niet goed gaat en proberen gezamenlijk verbeteringen door te voeren. Er is een sterke band. Dat maakt de samenwerking prettig en duurzaam.”

Gerelateerd: Familiebedrijf profilering goed voor imago en arbeidsmarktpositionering.

Nieuws