EY-Parthenon voegt 120 strategieconsultants toe in Duitsland met OC&C deal
Twee maanden nadat OC&C Strategy Consultants het verlies van zijn Duitse afdeling aan EY bekendmaakte, heeft ook het Big Four kantoor de overname bevestigd in een persbericht. Het gehele voormalig team van OC&C Strategy Consultants Duitsland heeft zich bij EY-Parthenon gevoegd om leiding te geven aan de tak voor strategieadvies in de één na grootste adviesmarkt van Europa.
Sinds de oprichting in 2014 beleeft EY-Parthenon, dat recent zijn originele naam Parthenon-EY veranderde, een continue en gestage groei. Terwijl deze groei afkomstig is uit alle regio’s – EY-Parthenon heeft momenteel vestigingen in 22 landen – varieert het groeitraject per gebied waar het bureau actief is. De Amerikaanse en Aziatische afdelingen van het kantoor zijn vooral organisch gegroeid, met name door de teams uit te breiden met nieuwe rekruten en door kleine afsplitsingen.
Toen Big Four accountants- en adviesorganisatie EY de Parthenon Group overnam in juli 2014, telde het strategische adviesbureau zo’n 350 professionals. Na het inlijven van een aantal andere kantoren, waaronder een aantal landenteams van branchegenoot OC&C Strategy Consultants, is het personeelsbestand wereldwijd inmiddels gegroeid tot boven de 1.400. Vooral de Europese tak van het bureau heeft een agressieve groeistrategie nagejaagd. Terwijl er kleine teams van EY-Parthenon werden opgezet in lokale markten, waaronder Duitsland, Italië, Scandinavië en Spanje, stelde het bureau op de achtergrond ‘buy-and build’ plannen op om het proces flink te versnellen.
De meest recente overname van EY-Parthenon is die van het Duitse team van OC&C. Na het eerdere inlijven van de OC&C organisaties in de Benelux en Frankrijk, is het alweer het de derde landenteam dat EY-Parthenon afsnoept van het strategiekantoor in een tijdsspanne van vijftien maanden. Met de stap – die zo’n 120 professionals werkzaam in Düsseldorf, Hamburg en München aan het bureau toevoegde – schaarde EY’s strategieportfolio zich in één keer tussen de top van Duitslands groeiende markt voor strategieadvies. Ondertussen begon OC&C met de lancering van een nieuw kantoor in München meteen aan inspanningen om zijn Duitse tak te herbouwen.
Nu, twee maanden nadat de overname werd gemeld door Consultancy.uk en bevestigd door OC&C, heeft ook EY-Parthenon de deal officieel bekendgemaakt. Uit de toelichting die daarbij wordt gegeven, blijkt dat de grote culturele gelijkgestemdheid van de twee kantoren voor EY-Parthenon een centrale reden vormde voor de aankoop, terwijl OC&C Duitsland vooral gemotiveerd werd door de groeikansen die de aansluiting bij EY-Parthenon biedt.
Julie Linn Teigland, EY’s Managing Partner voor Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk (DACH), benadrukt de nauwe aansluiting van de mentaliteit bij de twee kantoren: “EY en OC&C Duitsland complementeren elkaar perfect omdat klanten die tegenover een algehele transformatie staan een adviseur willen die ze holistisch ondersteunt – van de ontwikkeling van strategie tot de implementatie ervan. Door samen te gaan met het team van OC&C Duitsland, combineren we onze uitzonderlijke branchekennis en expertise op het gebied van procesbegeleiding met de strategieadvies-expertise van onze collega’s van OC&C.”
“Tot nu toe heeft EY’s afdeling voor managementadvies bedrijven voorzien van een compleet adviesaanbod op het gebied van het herontwerpen van corporate-, IT- en financiële structuren en digitalisering, naast dat het M&A-transacties en de integratie daarvan heeft verzorgd. Met de toevoeging van het Duitse OC&C-team vullen we dit adviesportfolio aan met eersteklas strategieadvies”, voegt Hubert Barth, CEO van EY Duitsland, toe.
Een logische stap
Volgens Georg Janßen, Managing Partner van het voormalige OC&C Duitsland, biedt de overeenkomst zijn kantoor een enorme kans om voort te bouwen op de recente groei: “Na ons recordjaar 2017 is de aansluiting bij de internationale strategieadviseur EY-Parthenon de volgende logische stap in de ontwikkeling. Door de krachten te bundelen, verkrijgen we toegang tot een nog internationaler netwerk met aanvullende expertise en versterken we onze expertise in analytics en digitalisering. Met de bewezen strategische competentie van de teams van OC&C Duitsland en EY-Parthenon en de brede competenties van EY, bijvoorbeeld op het gebied van big data, zullen we binnen de markt een uniek dienstenaanbod bieden.”
Wat voor OC&C Duitsland waarschijnlijk een aanvullend motief is geweest voor de stap, is het verkrijgen van meer autonomie. OC&C’s “One Firm” strategie en bijbehorende driejarige organisatorische veranderprogramma zat naar verluidt sommige Partners binnen de lokale afdelingen van OC&C dwars. Door dit programma – dat werd geïnitieerd om de merkkracht en de invloed van het bureau te vergroten – stapte het bureau over van zijn traditionele gefederaliseerde franchisemodel naar een gecentraliseerd internationaal partnershipmodel, meer in lijn met dat van concurrenten als McKinsey, BCG, Bain en Roland Berger.
Ondanks dat deze stap nu deels ten grondslag lijkt te liggen aan het vertrek van de Duitse tak, blijft James George, Managing Partner van OC&C International, ervan overtuigd dat de koerswijzing de juiste is. In een verklaring volgend op het verlies van de afdeling zei hij: “Drie jaar geleden realiseerden we ons dat, om ons beste werk te kunnen leveren aan onze klanten, we de structuur van ons kantoor moesten laten evolueren, waarbij we een federatie van kantoren vervangen met een nauwer geïntegreerd partnership.”
In Duitsland noteerde EY het afgelopen boekjaar een omzet van €1,6 miljard, een aanzienlijke stijging ten opzichte van de €1,3 miljard van vier jaar geleden. Hierbij is de adviestak de snelst groeiende serviceline.