Comatch behoort tot snelst groeiende digitale startups in Duitsland
Comatch, een platform dat klanten koppelt aan managementadviseurs, is erkend als een van de tien snelst groeiende Duitse digitale bedrijven. Het afgelopen jaar heeft het kantoor zowel zijn omzet als personeelsbestand flink zien groeien. Momenteel wordt overwogen wederom kapitaal aan te trekken om verdere groei te realiseren.
Het Duitse tijdschrift Gründerszene heeft de nieuwste editie van zijn lijst van de vijftig snelst groeiende Duitse digitale startups en scale-ups gepubliceerd. Met een duizelingwekkend groeitempo van 2.200% (gemiddelde jaarlijkse groei (oftewel CAGR; compound annual growth rate)) tussen 2014 en 2016, is de hoogste notering op de ranglijst voor het in Berlijn gevestigde HomeToGo. De tweede en derde plek in de ranking zijn respectievelijk voor online voedingsmiddelenbedrijf Little Lunch en Exporo, een platform voor vastgoedprojecten. De top vijf wordt gecompleteerd door ikoo en Deinhandy, e-commerce platforms voor respectievelijk schoonheidsproducten en smartphones.
Comatch
Op de tiende plaats van de top 50 staat een bekend naam binnen de adviesbranche: Comatch – in 2014 opgericht door de voormalige McKinsey & Company-adviseurs Christoph Hardt en Jan Schächtele – wist in de drie onderzochte jaren een CAGR van 422% te realiseren.
In 2013 stond Hardt voor een belangrijke beslissing: zou hij Associate Partner worden bij McKinsey of toch zijn eigen business oprichten? Vanaf de rang van Associate Partner zou het normaliter nog twee jaar geduurd hebben, alvorens hij bij de volgende carrièrestap zou zijn aanbeland. Deze periode van twee jaar wordt door Schächtele aangeduid als “de vallei der tranen”, aangezien het een fase betreft waarin adviseurs regelmatig werkweken van 80 uur draaien. Mede om die reden besloot Hardt een andere weg in te slaan en werd hij een van de oprichters van Comatch. Met de oprichting speelden Hardt en Schächtele in op de sterk toenemende vraag naar matching van consultants.
Algoritme
Via het platform van Comatch kunnen freelance adviseurs in contact komen met opdrachtgevers. Comatch maakt gebruik van een algoritme dat garandeert dat alleen technisch bekwame consultants de beschikbare projecten online kunnen zien. Zij kunnen vervolgens aangeven of ze de bewuste opdracht zouden willen uitvoeren, zodat alleen de adviseurs overblijven die zowel gekwalificeerd als geïnteresseerd zijn.
Het algoritme en het Comatch-team onderwerpen deze groep vervolgens aan een volgende op recensies gebaseerde selectie, waarbij gebruikersfeedback wordt ingezet om opdrachtgevers de meest geschikte adviseurs aan te bevelen. De oprichters van Comatch stellen dat er na dit selectieproces maximaal twee of drie passende resultaten overblijven voor de klant. Hardt belooft daarbij bovendien dat een project binnen 48 uur wordt voorzien van een daarvoor geschikte adviseur.
De freelance adviseurs die worden doorverwezen via het platform rekenen tot wel 70% lagere tarieven dan de consultants die werken voor adviesbureaus uit het hoogste segment. Dit terwijl het best mogelijk is dat deze freelancers nog altijd twee keer zoveel verdienen als de werknemers van deze adviesbureaus. Zo ontstaat een win-win voor zowel de opdrachtgevers als -nemers. Hoewel het dagelijkse tarief van €1.200 lager kan uitvallen dan dat van een grote adviesorganisatie, verdient de onafhankelijke adviseur vaak meer aan de opdracht aangezien er geen groot bedrijf achter staat dat als tussenpersoon een deel van de inkomsten opeist. Comatch verdient zijn geld doordat de opdrachtgever 15% van het dagelijkse tarief aan het platform betaalt – een model dat, gezien de sterke groei van Comatch, goed lijkt te werken.
Toekomstplannen
In navolging van de snelle omzetgroei is ook het adviseursbestand van Comatch de laatste jaren flink uitgebreid. Momenteel staan er 3.143 adviseurs ingeschreven bij het platform, waar dit er minder dan een jaar geleden nog 2.000 waren. Comatch beschikt inmiddels ook over kantoren buiten Duitsland, met vestigingen in Amsterdam, Kopenhagen, Dubai, Wenen, Zürich en Parijs. Dat laatste filiaal vormt de laatste uitbreiding van Comatch en wordt geleid door Bernhard Ney, die eerder onderdeel uitmaakte van The Boston Consulting Group. In 2017 werden door Comatch wereldwijd zo’n 500 projecten succesvol toegewezen aan freelance adviseurs, mede dankzij de toegenomen internationale profilering van het platform.
Momenteel overwegen oprichters Hardt en Schächtele een derde financieringsronde voor Comatch. In de voorgaande ronde, die in mei 2016 eindigde, werden onder meer investeringen gedaan door Atlantic Labs, Brains-to-Ventures en de durfkapitalist Acton. In totaal werd hierbij €4 miljoen aan financiering opgehaald.