Máxima Medisch Centrum project best practice in Lean & Six Sigma werken

02 januari 2018 Consultancy.nl

UNC Plus Delta, een specialist op het gebied van lean en agile werken, heeft de winnaar van de ‘Lean Six Sigma Award 2017’ bekendgemaakt. In een spannende finale wist Máxima Medisch Centrum er met de beker vandoor te gaan, net voor de overige twee finalisten, groente- en fruitverwerker SVZ en Gemeente Leiden.

Lean is een verbetermethodiek die wereldwijd wordt toegepast in verbetertrajecten. De bewezen methodiek zorgt voor duurzame en aantoonbare verbetering van processen en organisaties en bestaat uit een aanpak waarbij op een gestructureerde manier concrete resultaten geboekt kunnen worden met continu verbeteren. Lean zorgt in de regel onder meer voor lagere kosten, verhoogde klanttevredenheid en verkorte doorlooptijd van producten of diensten. Door de inzet van Lean weten tal van organisaties bovendien een innovatievoordeel te creëren, blijkt uit onderzoek.

De adoptie en toepassing van lean werken hebben anno 2017 echter nog een lange weg te gaan. Het aantal Nederlandse ondernemingen dat Lean-principes toepast in zijn bedrijfsvoering neemt weliswaar toe – meer dan de helft van de organisaties gebruik van de verbetermethodiek, zo bleek vorig jaar uit onderzoek. Tegelijkertijd lukt het echter maar weinig organisaties om de meest volwassen fase van de zogeheten ‘lean journey’ te bereiken.

Om voorlopers in lean, die een belangrijke rol spelen in het leveren van praktijkcases, het delen van best practices en het verhogen van de zichtbaarheid van het vakgebied, organiseerde UNC Plus Delta dit jaar de ‘Lean Six Sigma Award’. UNC Plus Delta is gespecialiseerd in lean en heeft sinds hun oprichting in 2012 tal van projecten binnen het vakgebied afgerond. Ook is UNC Plus Delta een grote opleider in lean en mag het zich een van de voorlopers in dit vakgebied noemen. Daarmee is het bureau volgens Jeroen van Schreven, algemeen directeur van UNC Plus Delta, ideaal gepositioneerd om de award(uitreiking) te organiseren, die werd gehouden tijdens het Lean Six Sigma + Agile Seminar 2017.

Tientallen organisaties hadden een case ingediend voor de award, waarvan er uiteindelijk drie de finale wisten te halen, die waren geselecteerd door een professionele jury.

SVZ

Allereerst SVZ, een industriële verwerker van groente en fruit. Om zijn contractmanagement aan te pakken – 30% van de contracten werd te laat uitgeleverd – besloot het bedrijf na een analyse om een schakel binnen het bedrijf te elimineren. Er werd gekozen voor een leanaanpak. Cunrad Suitela, Project Manager Process Optimization, legt uit: “Met Lean six sigma kunnen wij statistisch gezien bepalen of we echt een verandering of een verbetering gerealiseerd hebben.” Conny Teunisse, Customer Service Manager, vult aan: “De bruine papieren aan de wand, de processen in kaart brengen en kijken wat er wel en niet goed loopt is dan heel inzichtelijk. Dan ben je heel snel over om verbeteringen aan te nemen.” Uiteindelijk wist SVZ zo’n €600.000 te besparen door het traject. Teunisse: “Het is superleuk om die verbeteringen toe te passen en dan daarvan de resultaten te zien.”

Gemeente Leiden

Gemeente leiden besloot lean in te zetten om hun intake proces opnieuw in te regelen. Daarmee werd een enorme tijdwinst gerealiseerd in de afhandeling van aanvragen van burgers, legt Dick Kraaij, Kraaij, Senior (team pilot) uit. Olmer Ozturk, klantmanager bij de gemeente: “Op het moment dat een aanvraag nu verdeeld wordt, en op naam van een klantmanager komt, dan kun je als het ware meteen stukken opvragen en inhoudelijk beoordelen.” Guusje Mulder, klantmanager en projectgroeplid: “ Wat met lean heel handig was dat je dingen met heel zichtbaar maakt in cijfers zodat je heel duidelijk kan maken waar zit de verspilling, en dat het ook het gesprek beter maakt, want je kunt het aantonen.” Kraaij: “We gaan zeer zeker verder met lean, want we zien dat het wat oplevert voor ons.”

Winnaar: Maxima Medisch Centrum

De derde finalist en uiteindelijk de winnaar van de Lean Six Sigma Award is het Maxima Medisch Centrum geworden. De zorginstelling startte vorig jaar met een groot lean traject, gericht om de duur van de spoedeisende hulp te verkorten. Carola Leën-De Jong, verpleegkundige en in het bezit van een Lean Green Belt, vertelt: “Zodra de ambulance binnenkomt, staat er direct een team klaar van een dokter en twee verpleegkundigen die direct gaan handelen.” De dokter vraag het lichamelijk onderzoek uit, de verpleegkundige neemt direct bloed af en de andere verpleegkundige zorgt direct voor de verslaglegging. “Je hebt zo direct een compleet verhaal en kunt direct over naar de vervolgstappen die gemaakt moeten worden”, licht ze toe.



Zelf richt ze zich vooral op het stuk Green Belt en projecten draaien: “Wat ik daarin zie is die manier van verbeteren en aanpakken, dat daarin wel de meerwaarde zit voor de patiënt, omdat je dan echt iets structureels aanpakt en verbetert.” De leantransitie was "absoluut niet zomaar gesneden koek", vertelt ze: “Waar ik tegenaan ben gelopen was een stukje... ook de bereidheid van doktoren om mee te werken. Ook bij de eigen collega’s was een verandering van werk best wel een ding. Tuurlijk krijg je ze mee. Iedereen heeft er ook een eigen persoonlijk leerdoel voor moeten ontwikkelen en daaraan wordt ook gewerkt in het team, zowel artsen als verpleegkundigen als secretaresses en doktersassistenten."

Ze vervolgt: “Wat helpt is het gezamenlijk doel, onze patiënt en om de tevredenheid van die patiënt goed naar voren te brengen.” Over haar eigen inbreng in het traject zegt Leën-de Jong: “Mijn kwaliteit is om mensen toch mee te krijgen in die verandering, en doorzetten, ook op momenten dat het niet zo makkelijk is.”

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup