IT-adviesorganisatie METRI werkt samen met CAST Software

08 november 2017 Consultancy.nl

IT-adviesbureau METRI is een samenwerking aangegaan met CAST Software. Via de strategische samenwerking leveren de twee partijen een combinatie van data over software- en systeemkwaliteit met benchmarkgegevens over een specifieke markt. Volgens de partners zorgt dit voor meer transparantie in de markt voor IT-oplossingen. 

METRI is een in 2003 opgerichte IT-adviesorganisatie uit Schiphol-Rijk, die gespecialiseerd is in benchmarking en sourcing. Van oorsprong richtte het bureau zich voornamelijk op het benchmarken en optimaliseren van infrastructuur en connectiviteit. Sourcing-advies en vendorselectie werden later aan het dienstenaanbod toegevoegd. Volgens Paul Cornelisse, directeur van METRI, verplaatste de focus steeds meer naar dat laatste, “omdat uiteindelijk vooral het verschil wordt gemaakt op het gebied van de businessapplicaties”.

Samenwerking met CAST Software

Recent heeft METRI een strategische samenwerking gesloten met CAST Software, een specialist op het gebied van software- en systeemanalyse. Het bedrijf, dat in 1990 werd opgericht in Frankrijk, duikt in de complexe architectuur en structuur van IT-systemen om de impact van individuele componenten op het systeem als geheel in kaart te kunnen brengen. Als onderdeel van de strategische samenwerking hebben de twee bedrijven besloten om de benchmarkgegevens van METRI te combineren met de gegevens over software- en systeemkwaliteit van CAST Software. Cornelisse: “We deden al benchmarking rondom ontwikkeling, ondersteuning en onderhoud van applicaties, maar vooral gericht op de prijs. Terwijl het met name draait om de kwaliteit en inzetbaarheid.” 

IT adviesorganisatie METRI werkt samen met CAST Software

De combinatie zorgt volgens Cornelisse tot een “unieke uitbreiding” van het portfolio van METRI. “In onze wisselwerking kunnen we hun data rondom de kwaliteit van software combineren met onze benchmarkdata met betrekking tot de markt. METRI helpt daarmee de CIO, CFO en andere bestuurders bij het vertalen van de functionaliteit en kwaliteit van hun software naar businesswaarde: bijvoorbeeld met het oog op het bedrijfsproces, een business-capability of de concurrentiepositie.”

Volgens de directeur is er een mindshift gaande in het inkopen van IT-oplossingen. “Het is eigenlijk vreemd dat we met z’n allen zo lang gefixeerd zijn geweest op het benchmarken van zaken die de operationele IT betreffen, terwijl niet alleen de investeringen in ontwikkeling steeds groter werden, maar ook het belang. We voeren momenteel gesprekken met tientallen grote bedrijven, waarbij menig CxO zich afvraagt waarom dit nog niet eerder bestond.” 

Cornelisse beaamd dat er al leveranciers bestonden die de kwaliteit van software monitoren. “Het verschil is dat deze een verticale benadering hadden, puur op de code zelf”, vertelt hij. “Wat wij nu zien gaat zelfs verder dan het beoordelen van de systeemkwaliteit. Klanten vragen ons nu bijvoorbeeld ook om advies op het gebied van governance, integratie, softwarestrategie en wellicht zelfs meer. We gaan in toenemende mate bijdragen aan het totaalplaatje. Dit is een totaal nieuw speelveld.”

Keuze voor kwaliteit

De samenwerking zorgt volgens de partners voor een toename van de transparantie in vendorselectie. Hierbij komt de keuze voor kwaliteit volgens Cornelisse steeds meer bij de klant te liggen. “Deze kan omwille van de kosten of time-to-market bijvoorbeeld kiezen voor een lager kwaliteitsniveau. Soms zijn dingen namelijk gewoon goed genoeg. In andere gevallen kan gevraagd worden om een hogere kwaliteit in het kader van meer functionaliteit of snelheid, doorgaans tegen een hogere prijs. Dat maakt eventuele onderhandelingen met de leverancier een stuk gemakkelijker.” Sterker nog, voegt hij toe: “softwaremakers kunnen hun dienstverlening met de monitoring enorm verrijken, wat de relatie met klanten zal versterken.” 

Nieuws

Meer nieuws over