Deloitte Digital opent studio in Amsterdam, 46ste wereldwijd
Deloitte Digital heeft een creative en digital studio geopend in Amsterdam, zijn 46e wereldwijd. De nieuwe ‘Digital Garage’ heeft zijn intrek genomen in Building 1962 in ‘The Olympic Amsterdam’, een iconisch gebouw aan het Stadionplein dat in het verleden dienstdeed als thuisbasis van autofabrikant Citroën.
Sinds de lancering in 2012 is Deloitte Digital, de digitale tak van Big Four kantoor Deloitte, flink gegroeid. Terwijl de vraag naar digitale consultancydiensten sterk aan het toenemen is en waar nieuwe segmenten als design, creative, marketing en apps steeds meer binnen handbereik van consultants zijn komen te liggen, heeft Deloitte Digital zijn team in ons land weten uit te bouwen naar inmiddels 190+ professionals en is het wereldwijd in 28 landen actief. Ter vergelijking, als op een na grootste accountancy- en consultingkantoor ter wereld is Deloitte actief vanuit kantoren in meer dan 150 landen.
Deloitte Digital Garages
Een van de belangrijkste proposities die Deloitte Digital aanbiedt, is dat het zijn klanten bedient vanuit eigen studio’s, waar vertegenwoordigers kunnen samenkomen en gezamenlijk strategische onderwerpen, designoplossingen en prototypen kunnen ontwikkelen. In deze zogeheten Garages worden nieuwe diensten, producten en businessmodellen voor Deloitte – en voor klanten – ontworpen, ontwikkeld en versneld.
Daarnaast krijgen klanten advies over onder meer innovatie en wordt kennisleiderschap ontwikkeld rondom de effecten van technologische, economische en sociologische trends. “Uitgangspunt is om met de beste designvaardigheden en de nieuwste augmented reality, mobile, Internet of Things (IoT) en blockchain technologieën producten en diensten te ontwikkelen, die verrassen en waar eindgebruikers van gaan houden”, aldus Deloitte Digital.Sinds kort heeft Deloitte een nieuwe digital en creative studio geopend in Amsterdam, de 46ste wereldwijd. Bij de ontwikkeling van deze nieuwe Digital Garage in Amsterdam staan co-creatie en ruimte voor creatief talent centraal. De nieuwe studio is gevestigd in Building 1962 in The Olympic Amsterdam. Het gebouw, dat in 1927 werd ontworpen door de Nederlandse Architect Jan Wils, geldt als iconisch. Zo was jarenlang het voormalige hoofdkantoor van Citroën gevestigd in het zuidgebouw – het noordgebouw is een monumentaal pand. In 2016 zijn beide gebouwen door Bouwinvest Office Development herontwikkeld om een nieuwe multifunctionele invulling te krijgen.
In de nieuwe studio, die in 2018 haar deuren zal openen, zal Deloitte Digital Nederland ook haar partner ecosysteem gaan ondersteunen, waarin ook grote namen als Apple, Facebook en Salesforce te vinden zijn. In 2016 sloten Deloitte en Apple een samenwerking om gezamenlijk bedrijven te helpen hun manier van werken te verbeteren. Door de kracht, beveiliging en het gebruiksgemak van Apple’s iOS optimaal te benutten kon de werkomgeving met iPhone en iPad voorgoed worden veranderd. Zo’n 5.000 adviseurs van Deloitte waren bij de ontwikkeling van de methode betrokken. Ook met Facebook ging Deloitte Digital een partnership aan, gericht op het helpen van bedrijven om veranderingen te versnellen en te transformeren naar digitale organisaties. Tot slot sloot Deloitte ook een wereldwijde samenwerking met Salesforce. Door digitale capaciteiten te benutten helpen de twee partners bedrijven innoveren, hun gebruikerservaring te verbeteren en de waarde van hun klantoperaties te maximaliseren.
Werken aan digitale proposities
Vanuit Deloitte Digital’s Garage zullen consultants, creatieve professionals, ingenieurs en overige professionals samenwerken aan nieuwe digitale producten, diensten en capaciteiten en deze in co-creatie met partnerorganisaties verder ontwikkelen. In een reactie op de opening van de nieuwe studio, geeft Deloitte Digital aan: “We willen nieuwe energie brengen in de manier waarop we klanten bedienen in het digitale tijdperk. ‘Don’t tell me, but show me’ en co-creatie: dat is wat onze klanten vragen.” Stephen Ward, managing partner Deloitte Digital licht verder toe: “De Digital Garage zal samen met partners en met behulp van nieuwe technologieën, van Internet of Things (IoT) tot augmented reality (AR), ontworpen worden. Bezoekers beleven de toekomst. En ons talent krijgt nog meer ruimte om uit te blinken, te experimenteren en elkaar te stimuleren. Het wordt dé plek voor co-creatie, prototyping, experience en innovatie.”
De nieuwe studio is onderdeel van de ambitieuze doelstellingen van Deloitte Digital in Nederland. “We willen het nummer 1 creative digital consultancybureau in Nederland worden”, geeft Victor Hoong, partner bij Deloitte Digital, aan. Verdere stappen die momenteel worden uitgerold omvatten onder meer de werving van honderd FTE’s aan extra digital talent. Daarnaast wordt gewerkt aan een uitgebreid professionaliseringsprogramma voor consultants en technologie-adviseurs om klaar te zijn voor het digitale en creatieve domein. Tot slot richt Deloitte Digital zich op het versterken van de banden met hun internationale netwerk. In de UK bijvoorbeeld heeft Deloitte Digital een sterke aanwezigheid, onder meer door recente overnames van creative agency’s Acne en Market Gravity, waardoor het marktleidende posities heeft weten in te nemen.
Concurrentie
Wereldwijd geldt Deloitte Digital, gekeken naar omzetcijfers, als een top-3 speler, samen met Accenture en IBM. Zij lopen daarmee volgens onderzoeker Ad Age ver voor op traditionele adverteerders als Qpp, Publicis en Omnicon. In het kielzog van Deloitte, die als eerste een aparte digitale praktijk lanceerde, zijn branchegenoten al snel gevolgd. PwC is inmiddels ook sterk in creative en digital, en ook de Amerikaanse strategie consultancykantoren hebben digital omarmd. Zo opereert McKinsey & Company via McKinsey Digital, lanceerde The Boston Consulting Group (BCG) BCG Digital Ventures en heeft ook Bain & Company een afzonderlijk digitaal label naar de markt gebracht: Bain Digital.
Adverteerders kijken met argusogen naar deze ontwikkelingen, waarin krachtige spelers hun marktaandeel wegsnoepen door hun sterke technologische capaciteiten en schaalvoordelen. “We willen als Deloitte Digital een nieuw marktsegment creëren”, sluit Hoong af.