Slimme tooling kan primaire processen in automotive verbeteren

09 november 2017 Consultancy.nl

De rol van consultants in de automobielbranche is veranderd en MSR Consulting Group uit Naarden behoort tot de voorlopers. Weg met papieren tijgers of adviezen vanaf de zijlijn. Pro-actief bijdragen aan het succes van importeurs en dealerbedrijven is de nieuwe norm.

“MSR biedt intelligente tooling voor zakelijke marktbewerking om de primaire processen te verbeteren”, benadrukt directeur Martin van Eck. De kennis, kunde van MSR Consulting Group is in de diverse softwaretools getransformeerd en deze worden volgens Van Eck ook veelvuldig ingezet om groei van hun klanten werkelijkheid te maken.

MSR stelt vast dat bij bedrijven onvoldoende inzicht is in de potentie van de markt, laat staan in de bewerking hiervan. Eigen data is vaak vervuild, niet compleet en dat draagt niet bij aan een gestructureerde en effectieve prospect- en klantbenadering.“Onze tooling is geïntegreerd met de unieke MSR Fleetdatabase: het brengt de volledige zakelijke markt in kaart, laat zien waar prospects zitten, maakt relaties en verbanden zichtbaar en vertaalt deze data ook naar concrete acties voor het verkoopteam”.

Zo kan de organisatie volledig gebruik maken van het marktpotentieel. De Fleetdatabase wordt continu geactualiseerd en verrijkt vanuit verschillende bronbestanden, aangevuld met slimme algoritmes en rekenmodellen. Daarmee is de database uniek binnen de automotive-branche.

Pro-actief bijdragen aan het succes van importeurs  en dealerbedrijven is de nieuwe norm.

Het spreekt bijna voor zich dat er ook een handige Automotive Sales-app binnen de tooling beschikbaar is. De App biedt de mogelijkheid om alle prospect- en klantdata altijd bij de hand te hebben. Als een accountmanager op bezoek gaat bij een prospect helpt de MSR Sales-app met een gestandaardiseerd bezoekrapport. Mocht een accountmanager onverhoopt vertrekken, blijft alle informatie behouden waardoor een vervanger direct ‘up and running’ is.

Management heeft veelal moeite om het team aan te sturen op harde KPI’s omdat deze niet goed inzichtelijk zijn. Dankzij verscheidene real time dashboards kan nu wel in detail worden bijgehouden hoe het reilt en zeilt en kan de aansturing van het salesteam hierop afgestemd worden. Het is volledig inzichtelijk of men in de pas loopt ten opzichte van de doelstellingen en hoe effectief het team opereert middels een visueel aantrekkelijk conversie-overzicht.

De tooling biedt nog meer. Door de koppeling van de gegevens uit de MSR Fleetdatabase met een Marketing en Campagne tool is de doelgroepsegmentatie een kwestie van één druk op de knop. Het succes van de campagne is real time inzichtelijk voor iedereen. Alle data wordt bijgehouden en opgeslagen in campagne-overzichten, die ten alle tijden weer kunnen worden opgeroepen.

De Competentie Monitor is de tool om de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers te stimuleren en te meten. Het meet op vaste tijdmomenten de competenties van het teamlid en kan zo het ouderwetse functioneringsgesprek vervangen. “Zo worden ook HR-activiteiten verankerd in de dagelijkse processen van de organisatie”, vertelt van Eck van MSR.

Martin van Eck: “De tools van MSR zorgen ervoor dat je procesmatiger en efficiënter werkt, wat de kans op succes veel hoger maakt. De vervolgstappen worden direct gezet om met het salesteam ook daadwerkelijk de auto’s of leasecontracten te gaan verkopen. En daar draait het onder de streep natuurlijk allemaal om.”

Nieuws

Meer nieuws over