Oxyma Group sleept vijf Emerce100 noteringen in de wacht
Oxyma Group, een full service omnichannel bureau, heeft maar liefst vijf noteringen in de wacht gesleept in de Emerce100. Vier van de vijf labels van het bureau kunnen prijken met een top notering in de ranking.
Voor alle spelers in de zakelijke dienstverlening is klanttevredenheid uiteindelijk de belangrijkste drijfveer voor hun dienstverlening. Om dienstverleners met elkaar te kunnen vergelijken op dit gebied zijn er jaarlijks verschillende metingen van onderzoeksbureaus die in kaart brengen hoe goed bureaus presteren in de ogen van hun opdrachtgevers.
Een van deze metingen is het Emerce100 onderzoek, dat leidt tot de gelijknamige ranking van beste dienstverleners op het gebied van marketing en e-business, waaronder ook een categorie voor de beste e-business consultancybureaus.
Sinds de lancering van het onderzoek in 2005 is de Emerce100 uitgegroeid tot een toonaangevende graadmeter voor de prestaties binnen het landschap. De 2017-editie van de ranking is gebaseerd op beoordelingen van meer dan 1.100 beslissers op het gebied van online marketing, ICT en e-business. De bedrijven werden beoordeeld op vier dimensies: ‘kennis/know-how’, ‘prijskwaliteitverhouding’, ‘betrouwbaarheid’ en ‘flexibiliteit’.
Een van de grote winnaars van de Emerce100 2017 is Oxyma Group. Met meer dan 300 marketeers, data scientists en ICT-professionals is Oxyma Group een van de grotere digital bureaus van Nederland. Het bureau, dat is gevestigd in Rotterdam, specialiseert zich in het helpen van klanten bij het optimaliseren van hun omnichannel sales- en marketingprocessen.
Tot de klantenkring van Oxyma behoren grote multinationals als Adobe, Auping, BMW, KLM, Mentos, Unilever en Vodafone, en ook grotere Nederlandse organisaties als Albert Heijn, Feyenoord, Marlies Dekkers, NS en Nuon. Het bureau, dat is opgericht in 2000, wist een vermelding te krijgen in vijf categorieën.
Oogst, het digitale marketing label van Oxyma Group, heeft een notering in twee van de in totaal meer dan 40 categorieën. In de categorie Analytics en Optimalisatiebureaus heeft Oogst de eerste plek gehaald, met een score van vijf steren op een zevenpuntschaal. Ook vorig jaar stond Oogst op de eerste plek. Dezelfde score heeft het bureau, dat bedrijven ondersteunt bij hun marketinginspanningen via ieder online kanaal (search, social, display en email), behaald in de categorie Digitalmarketingbureaus. De score van vijf sterren is goed voor een gedeelde tweede plek met onder meer PauwR en Storm Digital. Alleen Nochii Online Marketing scoorde beter met 5,5 ster.
CCO Arjan Grootenboer vertelt tegenover Emerce dat Oxyma Group en Oogst zich onderscheiden van andere digital marketing spelers door niet alleen op data te focussen. “Met data alleen ben je er niet. Je moet afzonderlijke consumenten ook in het hart weten te raken. Iedere keer weer.”
Omnichannelbureau Oxyma, het label waaraan de groep zijn naam ontleent, kan pronken met een hoge score in de categorie E-mailmarketingbureaus. Met vijf sterren staat Oxyma zo goed als bovenaan de lijst, samen met de e-mailmarketeers Ematters, Admitter, Yourzine en Add to Favorites. Het bureau heeft zijn score van vorig jaar verbeterd met een halve ster – in 2016 scoorde Oxyma 4,5 ster. CSO Dick Vanderzaken vertelt: “Je hele bedrijf omnichannel inrichten is complex. Oxyma helpt organisaties hierbij. We kennen de ins en outs bij het op één lijn krijgen van mens en technologie.”
De andere twee noteringen zijn voor nog twee andere labels van Oxyma Group. In de categorie Mobile Bureaus heeft aFrogleap de eerste plek bemachtigd met 5,5 ster, net als Touchwonders en M2Mobi. aFrogleap, dat sinds 2014 deel uitmaakt van Oxyma Group, heeft zich naar eigen zeggen ontpopt van een mobile bureau tot een innovatief product agency. Het bureau, dat 32 professionals telt, helpt bedrijven bij het bedenken en maken van digitale producten.
Bart Fussel, die samen met Ben van der Veer en Naos Wilbrink aFrogleap bestuurt, zegt over de werkwijze van het bureau: “De nadruk ligt niet langer alleen op mobile: we hebben ons ontwikkeld tot een volwaardig product agency dat innovatieve en gebruiksvriendelijke ervaringen creëert. We beperken ons daarbij niet tot een of twee technologieën, maar bepalen per uitdaging wat de beste keuze is qua kanaal en mogelijkheden.”
De vijfde notering is voor Your Social, dat de eerste plek bekleedt in de categorie Social en Contentbureaus. Het social media bureau richt zich op het online succesvoller maken van merken, door strategische en creatieve inzet van social media kanalen.
Ook CEO Jos van Loo en CFO Thierry Peek van Oxyma Group zijn zeer tevreden over de behaalde resultaten. Van Loo geeft uitleg waarom de labels van Oxyma zo hoog scoren: “Tussen service, sales en marketing gaat nog veel mis, omdat iedere afdeling op zijn eigen eiland leeft. Met onze datadriven aanpak slagen wij er juist wel in om alle disciplines te verbinden en als één geheel te laten samenwerken.” Peek voegt toe dat Oxyma Group zich de komende periode zal richten op verdere groei: “Waar nodig zullen we de Oxyma Group verder uitbouwen. Met aFrogleap, Your Social en Oogst hebben we heel gericht specialistische toppers binnengehaald met eenzelfde data-driven DNA. Hierdoor kunnen we met klanten nog betere prestaties behalen.”