Schuberg Philis helpt Argenta met modernisering van bankenplatform
Argenta, in grootte een van de top tien (hypotheek)banken van Nederland, heeft een volledig nieuw bankplatform in gebruik genomen. De nieuwe digitale bank werd technisch ontwikkeld door Five Degrees en Boondoggle, het traject werd begeleid door IT-consultancybureau Schuberg Philis.
Met een hypotheek- en spaarportefeuille van respectievelijk €16,5 miljard en €2,5 miljard, en zo’n 300.000 klanten, is Argenta een van de grotere banken van ons land. Om tegemoet te komen aan de veranderende vraag vanuit klanten en bedrijven heeft Argenta de afgelopen jaren, net als andere spelers in het financiële domein, ingezet op de transitie naar een digitale bank.
Naast het inspelen op de veranderende eisen binnen het bankenlandschap, wil de bank door verder te digitaliseren ook de weg vrijmaken voor een efficiëntere bedrijfsvoering en toekomstige groei, legt Marinka van der Meer, CEO van Argenta Nederland, uit, die aangeeft: “Argenta is een nuchtere nichespeler met ambitie. Wij zien duidelijk ruimte voor groei in omvang en aanbod, maar daarvoor is het wel essentieel dat we als moderne digitale bank opereren en snel kunnen inspelen op de wensen van de markt.”
Als onderdeel van Argenta’s groeistrategie, hebben Van der Meer en het leiderschapsteam onlangs besloten om de infrastructuur van de bank onder handen te nemen. Volgend op een due diligence van de mogelijke oplossingen besloot de bank om een ‘technology stack’ van verschillende systemen te implementeren, bestaande uit onder meer een ‘core banking system’, een ‘banking operating system’ voor klantmanagement, een front-end en verschillende applicaties en tools.
Nieuw digitaal bankierenplatform
Om het traject te ondersteunen, schakelde Argenta de hulp in van drie partijen: Five Degrees, Boondoggle en Schuberg Philis. Five Degrees is een FinTech bedrijf met kantoren in Breukelen, Servië en IJsland en de ontwikkelaar van Matrix, een digitaal bankierenplatform waarmee traditionele banken “sneller en flexibeler” de transitie kunnen maken naar digitale dienstverlening. Boondoggle is een in België gevestigd creatief bureau met een grote digitale voetafdruk in de Benelux. Met tegen de 200 professionals in dienst is Schuberg Philis een IT-dienstverlener die bedrijfskritische IT-systemen beheert voor grote partijen werkzaam binnen uiteenlopende sectoren zoals logistiek, financial services, energie- en nuts of online retail. De in Schiphol-Rijk gevestigde IT specialist had binnen het traject de regie over het programmamanagement.
Vorige week kondigde Argenta aan dat het zijn implementatie en migratie naar het nieuwe digitale system had afgerond en Van der Meer is trots op het resultaat: “Het volledig nieuwe IT-platform, de vernieuwde website, mobile first aanpak en het klantensysteem maken onze ambities mogelijk.” Naast alle technologische verbeteringen stelt de nieuwe aanpak een geïntegreerd klantbeeld centraal, in plaats van de traditionele aanpak die zich rondom bankproducten centreert. Volgens Pim Berger, Managing Director van Schuberg Philis, mag Argenta zich met de doorgevoerde upgrade een van de meest moderne digitale banken van Nederland noemen, zowel qua klantbediening als automatisering. Hij stelt: “Klanten van Argenta krijgen een optimale gebruikservaring, doordat Argenta beschikt over een compleet klantbeeld en een state-of-the-art platform om de klant te bedienen.”
De korte oplevertijd van het project – de snelheid waarmee de infrastructuur werd vervangen is in de bankensector bijna ongekend – heeft volgens Martijn Hohmann, CEO van Five Degrees, vooral te maken met de strategische keuze die Argenta heeft gemaakt bij de uitrol van een nieuwe end-to-end bankoplossing. De bank installeerde zowel het ‘core’ bankplatform (Matrix Accounts) als het mid-platform (Matrix Midoffice) van Five Degrees, waardoor “alleen de data uit de oude omgeving geëmigreerd hoefden te worden.” Andere aspecten die een essentiële rol speelden in de snelheid van het project, waren de “agile aanpak van het ontwikkelingstraject, de sterke stroomlijning tussen business en IT en de eindverantwoordelijkheid die binnen het projectteam en de staande organisatie werden belegd.”
Om te zorgen voor een optimale digitale gebruikerservaring, stak Argenta ruimschoots tijd in het in kaart brengen van de customer journey van klanten, en vertaalde de bevindingen door een co-creatief proces naar een ‘user interface design’ en de technische architectuur blueprint.
Continu verbeteren
De komende maanden zullen de externe partners samen met een dedicated veranderteam van Argenta werken aan een nieuwe batch van verbeteringen. “Het doel is komend jaar de interactie met de klant, de dienstverlening en het productaanbod uit te breiden”, aldus Van der Meer. Schuberg Philis zal blijven fungeren als de verbindende factor tussen de bank en andere externe partijen. “Wij vervullen de regierol op het gebied van operationele IT, integreren alle digitale processen binnen de bank en dragen end-to-end zorg voor het dagelijks functioneren van de digitale bank”, sluit Berger af.