Folkert van der Molen marketingmanager van Sustainalize
Sustainalize, een adviesbureau op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen, versterkt deze maand de gelederen met Folkert van der Molen. Hij wordt Marketingmanager van het bureau en maakt de overstap van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV, waar hij ruim 25 jaar werkte.
Opgericht in 2010, door twee voormalig consultants van PwC, is Sustainalize een advies- en interim managementbureau gespecialiseerd in maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), duurzaamheid, circulaire economie en ‘groene’ innovatie. Het bureau uit Utrecht is de afgelopen jaren sterk gegroeid – vandaag de dag telt het team bijna 20 professionals. Sustainalize bedient circa 100 klanten, voornamelijk grotere bedrijven in de private sector.
Per 1 januari heeft Sustainalize het team versterkt met Folkert van der Molen (51), een ervaren professional en marketeer in de professionele dienstverlening op het gebied van milieu, duurzaamheid/MVO en energie. De van oorsprong ingenieur begon zijn loopbaan mid jaren tachtig bij DHV, waar hij als adviseur en later accountmanager opereerde. Na zo’n drie jaar als management consultant in de milieu-adviesgroep van PwC gewerkt te hebben keerde Van der Molen in 1996 terug naar DHV (tegenwoordig Royal HaskoningDHV), om er vervolgens zo’n 20 jaar in dienst te blijven. In zijn laatste rol bij Royal HaskoningDHV was Van der Molen Marketingmanager voor verschillende business units.
Naast zijn werkzaamheden heeft hij zich breed ingezet voor het bevorderen van het thema MVO in Nederland – Van der Molen wordt door velen in de branche gezien als een aanjager van de transitie naar een duurzamere wereld. Zo was hij onder meer betrokken bij diverse seminars en congressen, heeft hij vele publicaties op zijn naam staan, speelde hij een rol bij de Nederlandse vertalingen van de Global Reporting Initiative (GRI) richtlijnen en is hij als ondernemer relatief vroeg vier websites* gestart die zich richten op duurzaamheid. Mede naar aanleiding van zijn inspanningen kreeg hij in 2011 een 'Duurzaam Lintje' uit handen van minister Marja van Bijsterveldt.
Zichtbaarheid in de markt vergroten
In zijn nieuwe rol bij Sustainalize gaat hij helpen om de zichtbaarheid van het adviesbureau in de markt te vergroten. Sustainalize heeft de ambitie om verder te groeien, onder meer door het verbreden van de productportfolio en het betreden van de overheidsmarkt. Van der Molen combineert zijn nieuwe functie met zijn eigen onderneming en blijft actief als eigenaar van de vier webportals.
Twee initiatieven die Van der Molen jaarlijks organiseert – het Nationaal Sustainability Congres en de 'MVO Manager van het Jaar' verkiezing – zal hij dit jaar vanuit Sustainalize organiseren.
* De vier websites van Folkert van der Molen zijn: www.duurzaam-ondernemen.nl, www.duurzaam-beleggen.nl, www.duurzaamheidsverslag.nl en www.sustainability-reports.com.