Vijftien organisaties steunen LGBTI-inclusie met ondertekening van manifest

12 november 2018 Consultancy.nl

Twee adviesbureaus, EY en Sustainalize, hebben hun commitment toegezegd aan een inclusieve werkvloer door het zogeheten ‘LGBTI Manifest’ te ondertekenen. Daarmee sluiten ze zich aan bij dertien andere vooraanstaande organisaties die ook hun steun uitspraken voor het bevorderen van de positie van lesbiennes, homo’s, biseksuelen, transgenders en interseksuelen binnen hun bedrijf.

Waar er al vele jaren een beweging bestaat die opkomt voor de rechten van homoseksuelen, is er met name de laatste jaren erg veel aandacht gekomen voor de positie van homo’s en andere ‘niet hetero’s’. Dit heeft zich er ook in geuit dat de term ‘homobeweging’ door velen als onvoldoende inclusief werd beschouwd. Vandaag de dag wordt (onder meer) gesproken van de LGBTI-gemeenschap. Naast dat er in veel landen belangrijke positieve stappen zijn gezet op het gebied van LGBTI-rechten – zoals het homohuwelijk – zetten ook veel bedrijven zich vandaag de dag in om een goede werkplek te bieden aan LGBTI’s.

Zo ook vorige week, toen vijftien organisaties tijdens het Nationaal Sustainability Congres in Den Bosch een sterke boodschap hebben afgegeven voor een meer inclusieve agenda en het erkennen van gelijke rechten voor lesbische, homoseksuele, biseksuele, transgender en interseksuele mensen. En het betreft niet bepaald kleine spelers: samen zijn de vijftien ondertekenaars goed voor 335.000 medewerkers, die opgeteld zo’n €154 miljard aan omzet genereren.

Vijftien grote spelers

De betrokken bedrijven zijn actief in diverse branches. Binnen de financiële sector hebben grootbanken ABN AMRO en Rabobank zich aangesloten bij het initiatief. Vanuit de energiesector hebben netbeheerder Alliander en de van oorsprong Zweedse energiemaatschappij Vattenfall – dat in 2009 Nuon overnam – zich uitgesproken voor het verbeteren van de arbeidspositie van LGBTI’s. De levensmiddelenindustrie wordt vertegenwoordigd door multinational Unilever en door Eosta, Europa’s grootste handelshuis van biologisch geteelde groente en fruit.

Daarnaast wordt het initiatief ondersteund door vier verschillende ideële organisaties. Dit zijn MVO Nederland, het grootste duurzame bedrijvennetwerk van Europa; GRI, een internationale organisatie die richtlijnen voor duurzaamheidsverslaggeving opstelt; Impact Institute, dat zich inzet voor een diverse en inclusieve samenleving; en True Price Workplace Pride, een not for profit-stichting gericht op het verbeteren van de positie van LGBTI’s.

15 organisaties steunen LGBTI inclusie met ondertekening van Manifest

Ook vanuit de zakelijk adviesbranche hebben zich vier grote namen verbonden aan het manifest. Ten eerste gaat het om Arcadis, dat zich als ingenieursbureau wereldwijd bezighoudt met thema’s als infrastructuur, gebouwde omgeving, water en milieu. Ook Randstad – een van ’s werelds grootste uitzendorganisaties – behoort tot de ondertekenaars. Tot slot hebben ook twee adviesbureaus zich uitgesproken voor de bevordering van de arbeidsposities van LGBTI’s.

Dit zijn EY en Sustainalize. Als een van de Big Four van accountant- en adviesbureaus richt EY zich op praktisch alle vormen van consultancy, van management- tot duurzaamheidsadvies en van IT-consulting tot overnamebegeleiding. Met kantoren in 150 landen biedt EY werk aan zo’n 200.000 mensen. De Nederlandse tak die zich nu bij het initiatief heeft aangesloten telt 13 kantoren waar zo’n 3.500 medewerkers actief zijn. In vergelijking met deze adviesgigant is Sustainalize met 35 consultants een bescheiden speler. Het in 2010 opgerichte duurzame bureau richt zich echter op grootse doelen: “We willen dat volgende generaties net zo van de wereld kunnen genieten als wij.” Sustainalize probeert – vanuit kantoren in Nederland, België en binnenkort ook in Duitsland – hieraan bij te dragen door bedrijven te adviseren over duurzaamheid.

Wereldwijde steun

De stap van de vijftien bedrijven past binnen een grotere beweging die wereldwijd zichtbaar is. In veel landen worden initiatieven uitgerold om te zorgen dat bedrijven voor iedereen een prettige en veilige werkomgeving vormen. Ook in de media is er steeds meer aandacht voor de erkenning van LGBTI’s. Zo heeft The Financial Times dit jaar voor de derde keer de ‘OUTstanding LGBT’-lijst uitgebracht, een lijst die executives in de spotlight plaatst die dienen als rolmodellen voor de LGBTI-gemeenschap, evenals honderd leiders die zich gedurende het afgelopen jaar positief hebben onderscheiden binnen dit thema. In de UK publiceert Stonewall – een organisatie die zich inzet voor de gelijke behandeling van LGBTI’s – een lijst van de beste werkgevers op het gebied van LGBTI-inclusiviteit, terwijl een Amerikaanse werkgevers-ratingsite een vergelijkbare ranking uitbrengt met zijn ‘Champion LGBTQ Equality’-lijst.

De organisaties die nu het Nederlandse LGBTI Manifest hebben ondertekend, speken daarmee de intentie uit om een inclusief beleid te ontwikkelen, oftewel beleid dat erop is gericht gelijke rechten en kansen zichtbaarder en praktischer te maken – voor zowel hun eigen werknemers als voor partners en klanten. Hiermee nemen ze gelijke rechten voor LHBTI’s expliciet op in hun bedrijfs- en SDG-benadering. Daarnaast zullen ze de voortgang die ze maken op dit gebied nauwgezet monitoren.

Het manifest is onderdeel van een grotere beweging die wereldwijd bekendstaat als de 2030 Agenda for Sustainable Development. In 2015 ondertekenden 193 wereldleiders de 2030 Agenda for Sustainable Development, waarin zeventien sociale en economische ontwikkelingsdoelen worden nagestreefd (Social Development goals, oftewel SDG’s) op gebieden als armoede, honger, gezondheid, onderwijs, klimaatopwarming, water, hygiëne, energie, verstedelijking, milieu, sociale rechtvaardigheid en gendergelijkheid. Om de inclusie van LHBTI’s en gelijke rechten op de werkvloer in 2030 te realiseren, zullen de ondertekenaars van het LGBTI Manifest de implementatie ervan in de komende tijd nog verder uitwerken en ontwikkelen.