Magnus Red brengt programmatic advertising trends in kaart
Magnus Red en Mediafacts hebben de ‘Programmatic Advertising Survey 2016’ gelanceerd. De resultaten van het onderzoek zullen op 15 november door de initiatiefnemers bekend worden gemaakt tijdens de 2016-editie van de Nationale Uitgeefdag.
Programmatic advertising wordt anno 2016 door velen gezien als een van de grote disruptieve trends in de mediawereld. Bij programmatic adverstising neemt software het inkopen van digitale advertensieruimte over, een proces dat traditioneel door mensen wordt uitgevoerd en bestaat uit RFP’s, onderhandelingen en handmatige orderinvoer. De technologie wint momenteel aan populariteit, aangezien het goedkoper en efficiënter is om mensen daar waar mogelijk uit het proces te knippen.
Volgens onderzoek van IAB Nederland is de markt voor programmatic advertising vorig jaar met maar liefst 30% gegroeid naar een waarde van €187 miljoen. Ter vergelijking, in 2012 was programmatic advertising goed voor een totale omzet van €75 miljoen. Bijna drie kwart van de programmatic advertising omzet is afkomstig van banners, terwijl de rest wordt gegenereerd door middel van rijkere media, zoals video’s, en andere vormen van advertenties, zoals text links.
De auteurs van het onderzoek voorspellen dat het belang van programmatic advertising verder zal toenemen in de komende jaren. Tussen nu en 2017 neemt het marktaandeel van de geautomatiseerde advertentie-inkoop toe van 30% naar rond de 40% van de totale omzet uit display advertising. Momenteel zijn het vooral online advertenties die op deze manier worden verhandeld, maar steeds meer mediabureaus en bedrijven zijn op zoek naar manieren om ‘traditionele’ media op deze wijze te kopen of verkopen, waaronder TV-commercials en out-of-home advertenties.
Vanwege de snelle groei en de aantrekkelijke kansen die de nieuwe technologie biedt, volgt de Nederlandse mediasector de ontwikkelingen op het gebied van programmatic advertising op de voet. De sector heeft echter tegelijkertijd te maken met een aantal belangrijke vragen zoals: Moet ik nu investeren of wachten? Welke verdienmodellen biedt programmatic advertising? Wat voor impact zal dit hebben op de organisatie? Hoe ver is de mediawereld gevorderd met deze advertentievorm? En; Gaan uitgevers bijvoorbeeld ook video en zelfs ‘native’ media steeds meer via ‘programmatic advertising’ verhandelen?
Om mediabedrijven te helpen met het beantwoorden van deze vragen, heeft organisatieadviesbureau Magnus Red de krachten gebundeld met Mediafacts om een onderzoek te lanceren naar programmatic advertising. De ‘Programmatic Advertising Survey 2016’ is sinds kort online beschikbaar en kan worden ingevuld. De resultaten van de studie worden 15 november op de Mediafacts Nationale Uitgeefdag gepresenteerd en daarna als rapport verspreid onder geïnteresseerde deelnemers.
Deelnemen aan de survey kan via deze link en duurt volgens de onderzoekers hooguit tien minuten (21 multiple choice vragen). Anonimiteit van deelnemers is gewaarborgd.