AMC uit Amsterdam wint HoloLens innovatie contest van Ordina
Afgelopen woensdag vond de finale van de ‘HoloLens Contest’ van Ordina plaats. Een concept van Het Academisch Medisch Centrum (AMC) uit Amsterdam kwam als winnaar uit de bus – het idee werd door de ICT-dienstverlener beloond met €10.000 aan ontwikkelcapaciteit. Samen gaan de partners het idee tot wasdom brengen.
Hologrammen worden gezien als de volgende grote innovatie in het technologiedomein van de komende jaren. De technologie mengt de digitale wereld met de realiteit, ook wel ‘gemengde realiteit’ genoemd, en maakt het mogelijk om op nieuwe manieren werk te digitaliseren en te visualiseren. Volgens analisten is de potentie van hologrammen voor zakelijke toepassingen enorm. Of het nu gaat om het ontwerpen van producten en het produceren ervan, of het veranderen van de manier waarop werknemers werken en communiceren, het fenomeen zal een belangrijke volgende stap vormen in de transitie naar digitaal werken.
Diverse grote techspelers hebben besloten zich als ‘first movers’ te begeven in de markt voor hologrammen – een domein dat exponentieel groeit en tegen 2020 naar verwachting een waarde van $3,6 miljard zal bereiken. Microsoft is een van de voorlopers op het gebied en opereert in de markt met zijn zogeheten HoloLens smartbril. Met deze geavanceerde bril wordt een digitale laag (‘augmented layer’) over de werkelijke wereld heen gecreëerd, waardoor de virtuele wereld met de reale werkelijkheid wordt gecombineerd.
In april dit jaar werd de Microsoft Hololens in Nederland voor het eerst geïntroduceerd, en vandaag de dag hebben tientallen innovatieve bedrijven een dergelijke bril tot hun beschikking om deze te testen en prototypes te ontwikkelen. “De bril heeft een enorme potentie”, vertelt Richard van Tilborg van Ordina SMART Technologies.
Om te experimenteren met de bril en de mogelijke voordelen van hologrammen voor de business te achterhalen, besloot Van Tilborg om een innovatiewedstrijd te organiseren, de zogeheten ‘HoloLens Contest’. Meer dan veertig organisaties stuurde hun concepten in voor toepassingen op basis van de Microsoft HoloLens, en vanuit die input werden uiteindelijk zeven organisaties gekozen om hun ideeën te pitchen tijdens de Ordina Virtual Experience Night. Dit waren de Nationale Politie, AMC, Universiteit Leiden, VIVAT verzekeringen, Nederlandse Lucht Ruimtevaartcentrum (NLR), Siemens Nederland Mobility en Schiphol. “Het aantal inzendingen overtrof alle verwachtingen en geeft ook de potentie van de HoloLens weer”, aldus Van Tilborg.
Afgelopen woensdagavond vond de finale plaats en het publiek sprak zich duidelijk uit en oordeelde dat de inzending van het Academisch Medisch Centrum uit Amsterdam boven de andere inzendingen uitstak. Het AMC wil de HoloLens gebruiken voor onderzoek naar afwijkingen in het menselijk weefsel. Met de HoloLens kan een patholoog overal ter wereld een tumor accuraat beoordelen en daarmee helpen levens te redden. Het idee werd door Ordina beloond met €10.000 aan ontwikkelcapaciteit – het AMC en de ICT dienstverlener gaan nu samen het concept realiseren.
Op de tweede en derde plaats kwamen respectievelijk de Universiteit Leiden en de Nationale Politie. Opvallend was volgens Van Tilborg dat de top drie bestond uit concepten met hoge maatschappelijke relevantie. “Mooi om te zien dat er toepassingen worden ontwikkeld voor een digitale wereld die mensen echt verder helpt”, aldus Van Tilborg.
Gerelateerd: VolkerWessels en Sparked ontwikkelen Nederlandse HoloLens toepassing.