Omzet van ICT-adviseur Schuberg Philis stabiel op €51 miljoen
ICT-dienstverlener Schuberg Philis heeft zijn omzet het afgelopen boekjaar stabiel zien blijven. De totaal gecontracteerde omzetwaarde steeg van €84 naar €102 miljoen euro, terwijl de omzet over 2015 stabiel bleef op ongeveer €51 miljoen. Dat blijkt uit het jaarverslag over 2015 van de ICT dienstverlener, die volgens medeoprichter Pim Berger door klanten “steeds vaker wordt ingeschakeld als orkestratie- en innovatiepartner van bedrijven en instellingen met complexe IT-uitdagingen.”
Met zo’n 190+ professionals en gevestigd op bedrijventerrein Schiphol-Rijk nabij Luchthaven Schiphol, is Schuberg Philis een IT-dienstverlener die bedrijfskritische IT-systemen beheert voor grote partijen werkzaam binnen uiteenlopende sectoren zoals logistiek, financial services, energie- en nuts of online retail. Eneco, Air France/KLM, Jumbo, Rabobank, ING, LeasePlan Bank en MoneYou zijn enkele grote opdrachtgevers van het bedrijf, dat in 2002 door Philip Dries, Gerwin Schuring en Pim Berger via een management buy-out van een Amerikaanse organisatie werd opgericht. De ICT-dienstverlener werkt met vaste klantenteams bestaande uit ervaren engineers, waarbij elk team geleid wordt door een Customer Operations Manager die eindverantwoordelijk is voor de klant. Schuberg Philis heeft een goede reputatie opgebouwd in de markt – zo ontving het bedrijf vorig jaar nog de TOMMIES Award voor ‘Most innovative IT outsourcing vendor’ van Nederland.
De afgelopen periode heeft Schuberg Philis stabiele resultaten weten te boeken. In 2015 realiseerde het bedrijf een omzet van €50,7 miljoen, ongeveer evenveel als het jaar ervoor, met in 2015 een bedrijfsresultaat van €5,4 miljoen – ten opzichte van zo’n €4,8 miljoen in 2014. Uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag van Schuberg Philis valt verder op te maken dat de totaal gecontracteerde omzet van €84 miljoen in 2014 is gestegen naar €102 miljoen in 2015.
Onlangs lichtte Schuberg Philis medeoprichter en Managing Director Pim Berger de goede resultaten van het afgelopen jaar toe. Tegenover ICT Magazine, een vakblad en online platform vooral gericht op ICT-managers en bestuurders met ICT in hun portefeuille, vertelde Berger onder meer over hoe het bedrijf in toenemende mate wordt ingeschakeld als orkestratie*- en innovatiepartner van bedrijven en instellingen met complexe IT-uitdagingen. “Klanten hebben behoefte aan deze partnerfunctie, in aanvulling op de rol van een betrouwbare en toegewijde beheerder van ‘misson critical’ omgevingen.” Hiermee wordt “voortgebouwd op jarenlange investeringen in werkende oplossingen voor orkestratie, hybrid cloud, continuous integration/development, softwareontwikkeling en DevOps”, aldus Berger.
De Schuberg Philis medeoprichter legt in dat kader uit hoe belangrijk samenwerking is binnen het gehele ecosysteem van hun klanten: “Bij vrijwel al onze klanten stond 2015 in het teken van versnelling en slimmere orkestratie, met behoud van controle en stabiliteit. Ze werken graag met ons, omdat we niet alleen de technische oplossingen in huis hebben, maar juist ook het voortouw nemen om op een andere manier samen te werken. Je kunt de systemen versnellen, maar als de organisatie en partners in het ecosysteem er niet mee kunnen werken, creëer je stagnatie in plaats van acceleratie. We zorgen er daarom voor dat collega’s van Schuberg Philis, de klanten en applicatiepartners steeds meer samenwerken als één team. Ieder doet daarbij waar hij goed in is, en wij nemen zoals altijd de integrale eindverantwoordelijkheid voor het 100% functioneren van het geheel”, aldus Berger tegenover ICT Magazine.
In het afgelopen jaar heeft Schuberg Philis diverse opdrachtgevers binnen uiteenlopende sectoren geholpen met het optimaliseren en stroomlijnen van IT processen, zoals binnen het financial services segment bij bijvoorbeeld LeasePlan Bank en MoneYou. Schuberg Philis verving bij de twee internetbanken de complete midlayer-omgeving, waardoor de communicatie tussen front- en backoffice werd verbeterd en nieuwe toepassingen ‘zeer snel en betrouwbaar’ toegevoegd konden worden. Ook hielp de ICT dienstverlener energiespelers als Eneco met onder meer het overzetten van een bestaand energiehandelsplatform naar een cloud-oplossing, waarbij gebruik werd gemaakt van het orkestratieplatform van Schuberg Philis. Ook werkte Schuberg Philis voor het energieconcern aan een innovatieproject met betrekking tot datamanagement voor Eneco’s smart energy grid. Gezamenlijk werd een virtueel platform (Data Lake) ontwikkeld voor alle data scientists en analisten die zich richten op energy trading en forecasting.
Binnen de retailmarkt ondersteunde de ICT-dienstverlener uit Amsterdam bijvoorbeeld supermarktketen Jumbo (een van de grootste familiebedrijven van Nederland), voor wie Schuberg Philis de cloudomgeving verzorgt en een software ontwikkelplatform levert waar diverse softwarespelers bijeenkomen en in gemengde DevOps teams hun krachten bundelen. Verder heeft de ICT-adviseur KLM geholpen, voor wie het een ontwikkelplatform creëerde dat fungeert als een tussenlaag tussen het boekingssysteem van KLM en de globale online marketinginspanningen van de luchtvaartmaatschappij.
* Orkestratie staat voor de inrichting, coördinatie en het management van complexe computersystemen, software en diensten.