Baker Tilly Berk lanceert platform Ondernemerscollege
Onlangs werd het Ondernemerscollege gelanceerd, een nieuw contentplatform waarin ondernemers via korte online videocolleges hun kennis delen en met elkaar de ontwikkelingen in de markt doornemen. Zo inspireren zij elkaar over uiteenlopende thema’s, waaronder sectorontwikkelingen, innovatie en nieuwe technologieën, of leiderschap en ondernemerschap. Initiatiefnemer van het Ondernemerscollege is Baker Tilly Berk, dat inmiddels het eerste college live heeft gezet.
Nederland telt bijna 1,5 miljoen bedrijven, waarvan het overgrote deel ondernemers zijn. Ondernemers zijn constant op zoek naar verdere professionalisering van hun organisaties en willen voortdurend nieuwe kennis, tools, en praktische handvatten vergaren. Tegelijkertijd veranderen de behoeften van ondernemers constant en willen zij anno 2015 steeds sneller en directer over cruciale kennis kunnen beschikken. Steeds meer ondernemers willen dit online kunnen doen of via ‘sprints’ – korte maar effectieve shots van inspiratie en informatie.
Ondernemerscollege.nl
Om hierop in te spelen is accountants- en advieskantoor Baker Tilly Berk gestart met een nieuw online initiatief: ‘Ondernemerscollege.nl’. In dit nieuwe concept nemen gerenommeerde sprekers in 15 à 20 minuten tijd het publiek (ondernemers) mee in de trends van vandaag en de wereld van morgen. Sprekers gaan bijvoorbeeld in op de economie, ontwikkelingen in de sector, of ze leveren inspiratie ten aanzien van thema’s als leiderschap of ondernemerschap.
Kennisdeling
De colleges worden (live met publiek) opgenomen in een TV studio in Amsterdam (Desmet Studio’s) en met behulp van online video’s uitgezonden. Met het Ondernemerscollege speelt het kantoor in op veranderingen, trends en nieuwe technologieën waar ondernemers anno 2015 mee te maken krijgen. Daarbij draait het om het delen van kennis, van en voor ondernemers.
Marjanne Poppen, marketing- en communicatiemanager bij Baker Tilly Berk, licht het nieuwe initiatief toe: “Ondernemerscollege.nl past in de communicatiestrategie van Baker Tilly Berk om met relevante content de vindbaarheid van de organisatie en de dienstverlening te vergroten. Het is een nieuwe marketingtool waarmee wij kennis delen en zo ondernemers inspireren, onze identiteit vergroten en interactie met ondernemend Nederland stimuleren,” aldus Poppen, om daaraan toe te voegen: “Geen stoffige professoren, maar bevlogen sprekers, die korte, boeiende colleges geven. Colleges waarmee ondernemers uit heel Nederland inspiratie, kennis en informatie kunnen opdoen.”
Praktijkgericht en onderscheidend
Ieder college wordt via het videoplatform aangevuld met relevante content van Baker Tilly Berk. Poppen: “In de vorm van bijvoorbeeld blogs of korte adviezen. Met deze aanvulling maken wij een vertaling van het college naar de dagelijkse praktijk van de ondernemer. Daar zit voor ons uiteindelijk de mogelijkheid om de conversie te maken van geïnteresseerde kijker naar toekomstige klant. Maar dan vanuit aansprekende én relevante content voor de ondernemer.” Daarnaast benadrukt Poppen het onderscheidende vermogen dat het initiatief binnen de accountancy- en adviesmarkt oplevert: “Wij geloven niet in dure mediacampagnes die uiteindelijk weinig inhoud brengen. In de strijd om de aandacht van de ondernemer is goede visuele content belangrijk en dat zal alleen maar toenemen. Wij hebben de ambitie om relevante online content te maken die ondernemers willen delen. Met als uiteindelijke doel om ook de vindbaarheid van onze organisatie en onze dienstverlening te vergroten.”
Voordelen voor ondernemers
Het unieke video format van de colleges levert voor ondernemers veel voordelen op. Poppen: “Tijd van ondernemers is kostbaar. Uit eigen ervaring merken wij dan ook dat onze doelgroep steeds meer online informatie en kennis vergaart en uitwisselt. Kennis delen én on demand staan centraal. Via het videoplatform Ondernemerscollege.nl maken wij trends en (technologische) ontwikkelingen snel en online toegankelijk voor ondernemend Nederland. Video is wat ons betreft echt hét communicatiemiddel van de toekomst”, licht Poppen toe.
Dat Baker Tilly Berk juist nu een dergelijk initiatief lanceert lijkt gezien de marktontwikkelingen een logische stap. Uit recent onderzoek van het kantoor valt op te maken dat het MKB segment volop in beweging is en flinke groeiplannen heeft. Zo blijkt onder meer dat de helft van de ondervraagde MKB-bedrijven op dit moment groeit en driekwart van hen verwacht dat die groei de komende twee jaar doorzet. Daarbij ziet meer dan de helft van de MKB'ers het MKB segment als de motor van de economie. Uit het onderzoek blijkt verder dat ondernemers zich steeds meer op innovatie richten. Zo’n 30% van ondernemers is hier momenteel actief mee bezig en innovatie staat steeds vaker bovenaan de managementagenda van MKB bedrijven. Die toenemende focus van ondernemers op innovatie – bijvoorbeeld in de vorm van nieuwe technologieën of bijvoorbeeld nieuwe internettoepassingen – krijgt in het Ondernemerscollege – naast tal van overige thema’s – ruime aandacht.
Sprekers
Diverse gerenommeerde sprekers hebben zich inmiddels aangemeld om een inhoudelijk college te verzorgen. Een overzicht van de eerste groep sprekers en hun geplande colleges:
- Martijn Aslander, professioneel lifehacker: ‘de impact van nieuwe slimme technologieën’*
- Jeroen Busscher, zelfstandig consultant en leiderschapstrainer: 'Hoe blijf je onbeperkt houdbaar?'
- Anne Spies, trainer: 'Pitchen vanuit je hart'
- Rutgert Zuidam, Bitcoin expert en e-commerce ondernemer: 'Van Bitcoin hype naar blockchain revolutie'
- Ronnie Overgoor, (voormalig) internetondernemer, presentator en spreker: ‘Ondernemerslessen van een interncowboy’
* Op maandag 8 juni werd het eerste Ondernemerscollege uitgezonden. Martijn Aslander gaf een korte inspirerende presentatie over de impact van nieuwe slimme technologieën. De komende tijd zal iedere twee weken een nieuw college geplaatst worden. In de tussenliggende periode wordt het platform aangevuld met nieuwe content.