NS onderzoekt vermeende omkoping van consultant
De NS laat onderzoek doen naar een mogelijke omkoping bij de aankoop van 118 nieuwe sprinter-treinen. Externe consultant Richard de L. zou tegen betaling van enkele duizenden euro’s vertrouwelijke informatie van de NS hebben doorgelekt aan Canadese treinbouwer Bombardier. Dat blijkt uit onderzoek van de researchredactie van RTL Nieuws.
De NS heeft bevestigd een onderzoek te hebben ingesteld naar de door hun ingehuurde extern adviseur. De adviseur, volgens bronnen Richard de L., ondersteunde NS bij het aankoopproces van 118 nieuwe sprinters, de ‘Nieuwe Generatie’ – met toiletten dit keer – die vanaf 2018 op de Nederlandse sporen zullen rijden. De deal heeft een waarde van €500 miljoen en werd vorig jaar afgerond.
Tijdens zijn ondersteuning bij deze deal zou Richard de L. in 2012 vertrouwelijke documenten hebben doorgespeeld aan de Canadese treinbouwer Bombardier, die kort daarna afzag van de opdracht om de 118 treinen te produceren. De opdracht ging vervolgens naar CAF in Spanje. Adviseur Richard de L. heeft vermoedelijk €5.000 tot €10.000 aan smeergeld ontvangen voor het lekken van de informatie.
Onacceptabel
“NS hanteert strakke normen voor integriteit, die ook gelden voor externen die namens NS werken. De genoemde praktijken zijn onacceptabel en zijn in flagrante strijd met onze principes”, reageert een woordvoerder van de NS in een persbericht. Gedurende het onderzoek is de consultant alle toegang tot het NS kantoor en de IT-systemen ontzegd en is zijn contract onmiddellijk opgeschort nadat de NS over de potentiele omkoping geïnformeerd was. Het onderzoek wordt uitgevoerd door een gespecialiseerd advocatenkantoor. “Hierbij wordt gekeken naar alle werkzaamheden die deze consultant over de afgelopen jaren voor NS heeft verricht”, aldus de woordvoerder. De naam van de consultant is door de NS niet naar buiten gebracht, volgens Belgische media gaat het om Richard de Leeuw. Over de vermeende omkopende partij is minder bekend.
De Nederlandse Spoorwegen sluit vervolgstappen niet uit: “Naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek zal NS zich beraden op nader te nemen maatregelen. Indien daar aanleiding toe is, zal het dossier worden overgedragen aan het Openbaar Ministerie.”
Ook het Canadese Bombardier deed uitspraak over de beschuldigingen: “Omkoping wordt niet getolereerd door Bombardier en is in strijd met onze ethische gedragscode. Onze wereldwijde bedrijfsstructuur houdt zich aan alle toepasselijke wetten. We zullen een intern onderzoek instellen naar aanleiding van de beschuldigingen.” Treinfabrikant Bombardier heeft zo’n 74.000 medewerkers in dienst en is goed voor een omzet van rond de $20 miljard. De Canadezen produceerden eerder de tweede generatie van de sprinters, maar zagen af van de productie van de derde – ‘nieuwe’ – generatie. Ook de eerste generatie werd indirect door Bombardier geleverd – deze sprinters werden geproduceerd door het later door Bombardier overgenomen Talbot.
De man achter de Fyra
Richard de L. werkte reeds langere tijd als extern consultant voor NS. In 2013 verscheen hij al eerder in het nieuws omtrent een aantal tweets die hij stuurde terwijl hij de bouw van de beruchte Fyra-treinen overzag. De Leeuw rees in 2011 af naar Italië – waar de treinen werden geproduceerd – maar hoewel hij daar voor zaken was, leken zijn tweets soms meer op nonchalante vakantieberichten. Het letterlijk uit elkaar vallen van de Fyra-treinen in 2013 wekte niet veel vertrouwen in de capaciteiten van de adviseur, die in 2011 twitterde: “Net terug uit de fabriek. Komt allemaal goed met deze prachtige jongens.”