RB en OC&C: Laatste KM grootste logistieke kostenpost

24 oktober 2011 Consultancy.nl

Uit een onderzoek door de Engelse tak van Roland Berger Strategy Consultants blijkt dat bijna tweederde van de gemiddelde supply chain-uitgaven van supermarkten wordt gevormd door de vervoerskosten van producten in de laatste kilometer naar de winkels. Het adviesbureau zegt dat dit hoge percentage – 65 procent – in de afgelopen jaren scherp is gestegen, doordat grote supermarktketens zich bij hun uitbreiding hebben gefocust op gemakswinkels. Deze leveren grotere marges op dan grote supermarkten, maar de kosten om ze bevoorraad te houden zijn hoger. De kostenstijging reflecteert tevens de groei in online supermarkten, waaraan de levering duurder is.

De strategische plannen van de vier grootste supermarktgroepen in het Verenigd Koninkrijk – Tesco, Asda, Sainsbury en Morrison – laten zien dat de grote ketens zich vooral richten op het vergroten van de gemiddelde oppervlakte van kleine winkels. Dit resulteert in hogere “laatste kilometer”-kosten. “De belangrijkste bedrijven hebben geweldige stappen gemaakt in het optimaliseren van het achterste deel van de supply chain, door nauwe samenwerking met hun leveranciers, centrale magazijnlevering en andere methoden”, zei Tim Manasseh, partner bij het strategy consulting kantoor. “Maar de kosten met betrekking tot de ‘laatste kilometer’ van de levering zijn aanzienlijk gestegen.” Bij gemakswinkels spelen onder andere de hoge kosten van winkelmagazijnen en de afschrijvingskosten van onverkocht voedsel een rol.

OC&C: online verkoop zal toenemen

Naast de hogere logistieke uitgaven leidt de toenemende vraag naar online supermarkten tot veel meer leveringslocaties en een hogere volatiliteit van de vraag. Als gevolg daarvan moeten inventarissen en veiligheidsvoorraadniveaus worden aangepast. Een rapport van OC&C Strategy Consultants voorspelt dat de wereldwijde supermarktverkoop via online kanalen in 2020 waarschijnlijk meer dan verdubbeld is tot ongeveer 8 procent van de totale verkoop. OC&C partner Michael Jary: “Als gevolg van de verwachte trend is de uitdaging voor retailers om de ‘laatste kilometer’-kosten aan te pakken acuut.”