McKinsey: Sociale media verhoogt marketing efficiency
Sociale netwerken en media hebben de marketingefficiëntie van bedrijven sterk verbeterd. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek door strategieadviesbureau McKinsey & Company. Het gebruik van sociale netwerken onder bedrijven neemt ondertussen in hoog tempo toe. Op dit moment maakt ongeveer 50% van de bedrijven gebruik van sociale netwerken in hun marketingprogramma. Vorig jaar en twee jaar geleden was dat respectievelijk 40% en 28%.
Efficiencyverbetering
Van alle bedrijven die meewerkten aan het onderzoek gaf 69% aan dat de efficiëntie van hun marketing is toegenomen door gebruik te maken van sociale netwerken, blogs, videosharing of microblogging. Vorig jaar werd nog een score van 63% gemeld; twee jaar terug dacht 54% zijn efficiency te hebben vergroot door sociale technologieën. Verder laten bedrijven weten dat sociale netwerken tot een grotere klanttevredenheid hebben geleid (47%) en dat hun marketingkosten daardoor zijn beperkt (43%). Deze beide scores zijn overigens wel iets lager dan vorig jaar.
Interne voordelen
De McKinsey adviseurs concludeerden ook dat sociale netwerken en media interne voordelen voor bedrijven opleveren. Driekwart van de ondervraagde managers zegt dat de toegang tot kennis gemakkelijker is geworden. 60% geeft aan dat de interne communicatiekosten zijn gedaald. Sociale netwerken zijn de meest populaire vorm van sociale technologieën, gevolgd door blogs (41%), videosharing (38%) en microblogging (23%).