BCG: Bedrijven worstelen met marketing & social media

05 januari 2011 Consultancy.nl

Meer dan de helft van de marketing executives zegt dat zij vaak problemen ondervinden bij de integratie van nieuwe digitale media in hun marketingmix en het aansturen van de toegenomen complexiteit. Dat blijkt uit een onderzoek van Boston Consulting Group onder 56 marketing executives van wereldbekende merken, getiteld ‘The Chief Marketing Officer’s Imperative: Tackling New Digital Realities’.

Nu digitale media het marketinglandschap transformeren geven veel senior marketing executives toe dat zij worstelen met de aanpassing van hun managementbenaderingen en organisatie. En hoewel er niet één winnend model te vinden is, zeggen BCG consultants wel dat er een aantal ‘best practices’ voor digitale marketing opkomen.

Best practices
De volgende onderscheidende kenmerken zijn geïdentificeerd bij bedrijven die leidinggevend zijn in termen van online en digitale marketing:

  • Best practice-bedrijven stellen waarschijnlijk minimumniveaus vast voor investering in digitale marketing (39% vs. 19% voor andere bedrijven).
  • Best practice-bedrijven bezitten waarschijnlijk de benodigde methoden om uitwisselingen tussen mediadragers te maken (52% vs. 29% voor andere bedrijven).
  • Bij best practice-bedrijven gelooft een groter deel van de leidinggevenden dat digitale marketing belangrijk is voor hun persoonlijke succes (61% vs. 48% bij andere bedrijven).
  • Best practice-bedrijven werken agressief aan de integratie van campagnes over meerdere digitale en traditionele kanalen, door te experimenten met social media en nieuwe methodes.