Atos Consulting: Inkoop rijksoverheid schiet tekort

08 maart 2010 Atos Consulting

Hoewel de rijksoverheid goed scoort bij de professionalisering van de inkoopfunctie, wordt dit in de uitvoering van het inkoopbeleid lang niet altijd weerspiegeld. Zo wordt de kennis van leveranciers onvoldoende benut en worden zij te weinig afgerekend op hun prestaties.

Dit blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Atos Consulting onder meer dan 300 inkoopprofessionals uit de publieke sector.

In de publieke sector staat inkoop steeds hoger op de agenda. Met het Actieplan Professioneel Inkopen en Aanbesteden gaf de overheid tien jaar geleden een impuls aan inkoop in de publieke sector. Sindsdien is professionalisering van de inkoopfunctie in een stroomversnelling gekomen.

In het onderzoek maakt Atos Consulting de balans op en schetst zij ontwikkelingen die de inkoopfunctie van publieke organisaties beïnvloeden. Zo heeft duurzaamheid zich ontwikkeld tot een belangrijk selectiecriterium bij de inkoop van goederen en diensten. Dat de overheid op duurzaamheid goed scoort, is niet verrassend, gezien het feit dat zij zich ten doel heeft gesteld in 2010 voor 100 procent duurzaam in te kopen. Uit het onderzoek blijkt dan ook dat de rijksoverheid koploper is bij het verankeren van duurzaamheiddoelstellingen in haar inkoopbeleid.

Afrekenen op prestaties

Uit het onderzoek blijkt dat de inkoopfunctie binnen de overheid in het afgelopen decennium veel professioneler is geworden. Zo zijn inkoopbeleidsplannen en raamcontracten gemeengoed. Uitsluitend op prijs selecteren, komt weinig meer voor, terwijl categoriemanagement steeds vaker een bekend begrip is. Ondanks dit positieve beeld schiet de uitvoering van het inkoopbeleid nog dikwijls tekort.

Het vaststellen van een strategisch inkoopbeleid gebeurt meestal op centraal niveau, terwijl de uitvoering decentraal plaatsvindt. Dat geldt voor ruim 1 op de 7 organisaties bij de overheid. Zo maakt de overheid onvoldoende gebruik van zogeheten dialoogrondes met leveranciers, een onderdeel uit de nieuwe aanbestedingswet. Hierdoor wordt kennis van leveranciers onvoldoende benut.

‘Het vroegtijdig betrekken van leveranciers in aanbestedingstrajecten leidt tot kostenbesparingen van 10 tot 25 procent en minder mislukte inkooptrajecten. Bij de lokale overheid, rijksoverheid en onderwijsinstellingen gebeurt dit slechts bij 1 op 20 organisaties’, vertelt André de Meulder, adviseur bij het adviesbureau. ‘In overeenkomsten met leveranciers worden vaak geen prestatie-indicatoren opgenomen en in slechts de helft van de gevallen wordt actie ondernomen als leveranciers onvoldoende presteren.’

Professionalisering inkoopfunctie

Eén van de stappen richting het professionaliseren van het inkopen zou het gebruik van Total Cost of Ownership – alle kosten die met de inkoop van een goed of dienst vergezeld gaan – kunnen zijn. Daarnaast levert het proactief benaderen van de leverancier over het algemeen betere prestaties op. Op dit moment wordt bij minder dan de helft van de inkoop proactief actie richting leveranciers ondernomen.

Ook voor de lokale overheid nog veel winst te behalen in het inkoopbeleid. Zo blijkt dat lokale overheden in vergelijking met andere publieke sectoren veel minder vaak gebruikmaken van inkoop- of ERP-systemen. Ook is te weinig bekend van de mogelijkheden van categoriemanagement om structurele besparingen te realiseren en zouden lokale overheden in contracten meer duidelijke eisen moeten stellen aan de prestaties van leveranciers.


×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup