Roland Berger lanceert digitaal platform Terra Numerata
Roland Berger Strategy Consultants heeft een nieuw platform gelanceerd – ‘Terra Numerata’ genaamd – die grote bedrijven zal ondersteunen bij hun transformatie naar nieuwe digitale businessmodellen. Met de Europese digitale hotspot streeft het bureau ernaar een ecosysteem te bouwen die de gevestigde Europese bedrijven en veelbelovende ‘disruptors’ zal stuwen richting de elite van het wereldwijde digitale landschap.
In de afgelopen jaren heeft Europa steeds meer terrein verloren in de top van het bloeiende digitale landschap, aan onder meer start-up mekka Silicon Valley en verscheidende opkomende digitale ecosystemen in Azië. Recent onderzoek onthult dat geen van de 20 grootste internetbedrijven van Europese komaf is (o.b.v. marktkapitalisatie), waarbij 13 van deze bedrijven uit die VS komt en 7 uit Azië. Om Europa terug te brengen naar de elite is een gedurfde strategie nodig, in combinatie met gezamenlijke inspanningen en concrete actie, zegt Charles-Edouard Bouée, CEO van Roland Berger. Als gevolg hiervan heeft het bureau besloten de leiding op zich te nemen. “De behoefte aan een dergelijk platform is evident”, zegt hij. “Het vergroten van Europa’s aandeel in het digitale landschap is de belangrijkste missie van Terra Numerata.”
Het Terra Numerata platform zal zich richten op twee belangrijke gebieden: het verbeteren van de adoptie van digitale modellen, en het stuwen van digitale innovatie. Het digitale ecosysteem zal uit een brede gemeenschap van digitale specialisten bestaan, van strategen zoals Roland Berger, tot technologieaanbieders, digitale bureaus, investeerders, start-ups, incubators en andere digitale experts in het veld. Door de verschillende focusgebieden te bundelen en de onderlinge kennisuitwisseling te versterken verwacht Bouée dat Europese bedrijven in staat zullen zijn om het marktpotentieel te kapitaliseren. “Europa’s digitale, zakelijke landschap is erg heterogeen, met expertise en bronnen die verspreid zijn over verschillende landen. We dienen dit echter niet te zien als een nadeel: door deze diversiteit tussen bedrijven, incubators, investeerders en experts uit verschillende landen, ondersteund door beleidsmakers, samen te brengen, zou dit werkelijk kunnen leiden tot het creëren van nieuwe kansen in de digitale wereld van morgen”, legt Bouée uit.
Het businessmodel en de principes van het platform zijn sterk gebaseerd op de ‘superincubator’-aanpak van het succesvolle Duitse Rocket Internet, dat in essentie hetzelfde doet maar zich richt op de markt voor start-ups en kleine bedrijven. In navolging op succesvolle onderhandelingen tussen de bedrijven*, en een gedeelde visie, hebben het consultancybureau en de incubator besloten om, als onderdeel van Terra Numerata, een joint venture aan te gaan.
Strategiegedreven beslissing
Vanuit Roland Berger’s visie komt de lancering van Terra Numerata niet als een echte verrassing. Eerder dit jaar onthulde Bouée de nieuwe strategie van het bureau, waarin hij plannen deelde met betrekking tot de uitrol van sub-merken in bepaalde functionele gebieden (zoals Digital) en het uitbreiden van de voetafdruk en expertise middels partnerships in ‘hotspot’ ecosystemen. In het geval van digital is de businesscase helder. Digitale consultancy is verreweg het grootste groeiende segment in de adviesbranche, en de boot missen op dit vlak zou voor welke speler dan ook die naar een wereldwijde positie streeft, riskeren. En ook al heeft Roland Berger digitale mogelijkheden aan boord; het heeft deze richting de markt nog niet op zo’n duidelijke wijze gebrand zoals bijvoorbeeld concurrenten McKinsey & Company (‘McKinsey Solutions’) of The Boston Consulting Group (‘BCG Digital Ventures’) gedaan hebben. Tegelijkertijd lijkt het er op dat Roland Berger een mindset omarmt die verder gaat dan die van zijn belangrijkste concurrenten – het bureau streeft ernaar een centrale rol te spelen in een veel groter ecosysteem, waarbij het de traditionele ‘in-house’ aanpak loslaat, maar daarmee tegelijkertijd ook verschuift van de traditionele ‘pure-play’ strategy.
In het geval van Rocket Internet is er weinig openbaar gemaakt met betrekking tot zijn motief voor de partnership met Roland Berger, maar het voordeel dat het zal ontvangen via de strategische en operationele expertise van Roland Berger, en toegang tot zijn bestuursniveau klantennetwerk, is duidelijk. Sinds de IPO een paar maanden geleden, die van oprichters Marc, Oliver en Alexander Samwer miljardairs maakte, hebben zij herhaaldelijk de behoefte voor het kapitaliseren van Europa’s onbenutte innovatiepotentieel buiten het start-up landscap uitgelicht, door onder meer schaal en samenwerking, en met de JV binnen Terra Numerata zetten zij overduidelijk de eerste stap.
Operationeel midden 2015
Bouée verwacht dat Terra Numerata over zo’n zes maanden volledig operationeel zal zijn. De komende maanden zullen na Rocket Internet meer partnerships met digitale spelers in het ecosysteem worden afgesloten, en op lange termijn voorspelt de van origine Franse Roland Berger CEO “ongeveer twee dozijn partnerships.”
* Duitse media hebben de afgelopen maanden door laten schemeren dat de partnership tussen Roland Berger en Rocket internet het idee was van Roland Berger, die onlangs een positie kreeg binnen de Raad van Toezicht van Rocket Internet. Bouée ontkent echter, en zegt dat het contract tussen hemzelf en Rocket Internet eigenaren van “een vriend van Harvard” afkomstig is, waar Bouée studeerde.