Ecorys benchmark voor effectiviteit van wervingskanalen

28 augustus 2014 Consultancy.nl

Het is een vraag waar elke recruitmentafdeling mee zit: welke kanalen zet ik in voor het vervullen van een vacature? En hoe effectief is elk kanaal? Een nieuw onderzoek van Ecorys toont aan dat – als het om de succesquote gaat – uitzendbureaus het meest effectieve wervingskanaal vormen.

Ecorys onderzoek

In opdracht van uitkeringsinstantie UWV voerde het consultancy- en onderzoeksbureau Ecorys onlangs onderzoek uit naar de effectiviteit van wervingskanalen. Door te kijken in welke mate de inschakeling van een bepaald wervingskanaal uiteindelijk leidt tot het invullen van een openstaande vacature – specifiek door dat kanaal – werd bepaald hoe succesvol een kanaal was. Hieruit kwam een score, de ‘succesquote’, naar voren. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat die succesquote bij uitzendbureaus de hoogste is, met een score van 86%. Social media vormt met een succesquote van 43% de minst effectieve manier van werving.

Uitzendbureau , relaties, vacature, eigen website grafiek

Uitzendbureau op #1

Bovenstaande grafiek toont dat de succesquote van een wervingskanaal afhankelijk is van het vereiste niveau van onderwijs dat baanzoekers gevolgd moeten hebben om in aanmerking te komen voor de vacante baan. Bij basisonderwijs (96%) is men het beste uit bij uitzendbureaus. Bij VMBO’ers spant het erom: via relaties slaagt men voor 99% en bij uitzendbureaus is dit 95%. Bij havisten en VWO’ers is dit respectievelijk 94% en 95%. Studenten aan het MBO niveau 1+2 hebben het meeste baat bij uitzendbureaus (89%), gevolgd door relaties en vacaturesites (beide 74%). De succesquote bij MBO niveau 3+4 ligt het hoogst bij relaties (85%), maar wordt gevolgd door uitzendbureaus (79%). Werkzoekenden met een HBO- of WO-opleiding slagen met 83% zekerheid bij een uitzendbureau, en 72% weet via relaties aan een baan te komen. Het uitzendbureau komt gemiddeld als beste wervingskanaal naar voren, gevolgd door relaties en open sollicitaties.

Sectorafhankelijk

Verder blijkt uit het onderzoek van Ecorys dat de succesquote van een wervingskanaal behoorlijk sectorgevoelig kan zijn. Zo is bij advertenties bijvoorbeeld te zien dat het de sector openbaar bestuur slechts een succesquote heeft van 7% tegenover een 91% bij vervoer en opslag. Ook blijkt dat open sollicitaties niet werken voor openbaar bestuur (0%) tegenover bijvoorbeeld landbouw en industrie (100%). En zo heeft het voor landbouw weinig zin (0%) om te werven middels social media, waar open sollicitaties (100%) en relaties (99%) een veel grotere kans bieden om een werknemer aan een baan te koppelen.

belangrijkste wervingskanalen


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Drijver en Partners Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer METRI MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup