WerkenbijDeloitte.nl beste carrieresite voor baanzoekers
Werkenbijdeloitte.nl is de beste carrière website in de zakelijke dienstverlening, blijkt uit een onderzoek van WUA! onder hoogopgeleide studenten. Volgens de bevindingen hebben baanzoekers het meeste vertrouwen in de recruitmentwebsite van Deloitte en geeft de website overzichtelijk de openstaande vacatures weer. ING volgt op de tweede plaats. In totaal werden de carrière websites van 10 organisaties getest, waaronder ook de overige Big 4 kantoren – PwC, EY en KPMG – en Accenture, Capgemini en strategie adviesbureau McKinsey & Company.
Onderzoek WUA!
Elk jaar neemt online specialist WUA! de prestaties van (recruitment) websites onder de loep binnen diverse sectoren. Zo ook de zakelijke dienstverlening. In de meest recente editie deden 2 banken, 1 advocatenkantoor en 7 adviesbureaus mee met hun websites: Deloitte (WerkenbijDeloitte.nl), PwC, (WerkenbijPwC.nl), Capgemini (NL.Capgemini.com/vacatures), Accenture (Careers.Accenture.com/nl-nl/working), EY (EY.com/NL/nl/Careers), McKinsey & Company (Amsterdam.McKinsey.com) en KPMG (KPMG.com/nl/werkenbij). Er werd onder meer gekeken naar de website-inhoud, -navigeerbaarheid, -opmaak, -informatie en het imago van de dienstverleners. De recruitmentwebsite van Deloitte kwam uiteindelijk als beste naar voren. Een overzicht van de ranking:
Procedure
WUA! deed onder hoogopgeleide (vierdejaars) studenten onderzoek naar hoe consumenten zich online oriënteren op een baan. Zo’n 100 respondenten namen deel en mochten zich op internet vrij oriënteren op een vacature. Tijdens dit proces beoordeelden zij 5 websites van verschillende aanbieders naar keuze. Zo gaven ze antwoorden op vragen als: ‘Kon u makkelijk vinden wat u zocht?’ ‘Welk beeld heeft u van deze werkgever?’ ‘Kwam u technische storingen tegen?’ ‘In welke mate spreken de vacatures u aan?’ en ‘Mist u mogelijkheden op deze website?’
De resultaten van het onderzoek – uiteindelijk zo’n 500 webevaluaties – gaven de deelnemende bureaus inzicht in de verbeterpunten van online sales en service van hun recruitmentwebsites en biedt inzichten in hun positie ten opzichte van hun concurrenten. Zo kregen de adviesbureaus middels het onderzoek antwoorden op de volgende vragen: ‘Hoe word je beleefd ten opzichte van de concurrentie?’ ‘Kiest men voor jou of voor de concurrent? Waarom?’ ‘Wat zijn de belangrijkste bottlenecks en verbeterpunten om nu op te pakken om de conversie te laten stijgen?’ ‘Wat zijn de best practices van de markt en wat kun je leren van de beste websites van Nederland?’ ‘Wat zou je volgens de consument moeten doen om de beste van de markt te worden?’
v.l.n.r. Leon Molenkamp, Suzanne van Triest en Marco Dalmeijer, betrokken bij WerkenbijDeloitte.nl.
Reactie Deloitte
Deloitte toont zich verheugd over de uitkomsten. “Onze website bestaat al vijf jaar en voldoet nog steeds aan de eisen van onze doelgroep. Dat vergt ieder jaar innovatieve aanpassingen die we in nauwe samenwerking met ons bureau Maximum doorvoeren. Ieder jaar wordt de website uitgebreid getest, de mening van de gebruiker is essentieel en die vormt dan ook de basis voor de jaarlijkse verbeteringen van de website. Dat werpt zijn vruchten af. We blijven alert op de nieuwste technologieën rondom digitale ontwikkelingen, maar uiteindelijk is de mening van de gebruiker en dus onze doelgroep leidend,” aldus Marco Dalmeijer, Creative Online Marketeer werkenbijdeloitte.nl.