Oude DGAs kiezen vaker voor verkoop familiebedrijf
DGA's op leeftijd besluiten steeds vaker om hun eigen bedrijf van de hand te doen. De aantrekkende economie is de belangrijkste overweging, stelt advieskantoor Baker Tilly Berk tegenover het FD.
Met het aantrekken van de economie na de financiële crisis wordt het voor DGA’s op leeftijd weer aantrekkelijk om hun familiebedrijf te verkopen. Nu investeerders hun vertrouwen weer terugkrijgen ontstaat er weer ruimte voor overnames. De DGA’s met pensioenleeftijd kiezen er nu dan ook voor om hun pensioen in te luiden met de verkoop van hun familiebedrijven, aangezien het economisch klimaat het weer toelaat om er een fatsoenlijk bedrag voor te vragen.
Nieuwe werkelijkheid
DGA’s hebben de verkoop van hun familiebedrijven lang voor zich uitgeschoven, in afwachting van betere tijden. Inmiddels is de verbetering van de economie al enige tijd zichtbaar, en investeerders beginnen hierdoor hun vertrouwen weer terug te krijgen. Familiebedrijven worden weer actief benaderd met de vraag of zij te koop staan, terwijl daar gedurende de crisisjaren weinig animo voor was. Volgens Lorijn van Leersum, fusie en overname expert bij Baker Tilly Berk, is voor oudere DGA’s de tijd rijp om hun familiebedrijf van de hand te doen. “De oudere generatie heeft zijn kruit droog gehouden in afwachting van betere tijden en komt alsnog de markt op”, aldus Van Leersum in het FD.
De verkoop – zeker voor DGA’s op leeftijd – uitstellen puur vanwege de hoop op nog betere tijden wordt als een gemiste kans beschouwd. De omstandigheden zijn nu gunstig, en bieden weer ruimte om bedrijven tegen een schappelijke prijs weg te doen. Het is tegelijkertijd ook duidelijk dat de gouden jaren vóór 2008 nog lang niet geëvenaard zullen worden. Van Leersum: “We moeten wennen aan een nieuwe werkelijkheid. Het besef groeit dat het geen zin heeft te wachten tot de winsten terug zijn op hun historisch hoogtepunt.”
Nieuwe trend
Ook Marktlink, adviseur bij de verkoop van een bedrijf, ziet de markt aantrekken. In vergelijking met vorig jaar hebben bedrijvenmakelaars het een stuk drukker. De adviseur verwierf in de eerste helft van dit jaar 40 opdrachten; een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. DGA’s zijn dit jaar ook veel sterker vertegenwoordigd. Vorig jaar waren dit er nog 2 à 3, dit jaar telt Marktlink er tot op heden 10.
Baker Tilly Berk valt de trend ook op. Meer dan de helft van de bedrijfsverkopen waar het adviesbedrijf bij betrokken was komt uit het initiatief van 65-plussers, inmiddels de pensioenleeftijd al jaren voorbij. Nu de economie het weer toelaat kan deze groep met een respectabel pensioen.