Panteia: Niet uitchecken vetpot voor OV vervoerders

30 juni 2014 Consultancy.nl

Reizigers die vergeten uit te checken leveren jaarlijks €22,9 miljoen op voor OV-vervoerders. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Panteia, in opdracht van reizigersvereniging Rover en de ANWB.

OV-problematiek
Sinds de invoering van de OV-chipkaart levert deze veel problemen op voor reizigers van het openbaar vervoer. Iemand kan de juiste poortjes niet vinden en mist zijn volgende trein, veel ouderen begrijpen het nieuwe OV-systeem niet, van privacy is weinig sprake omdat alle reizen bijgehouden worden en de toegangspoortjes om tot het openbaar vervoer te komen werken vaak niet. Een ander probleem is dat in- en uitchecken dikwijls wordt vergeten, met boetes bij het vergeten in te checken en bureaucratische rompslomp om je geld terug te krijgen wanneer men vergeet uit te checken als gevolg.

Panteia OV

Grote commotie
OV-vervoerders gaven eerder aan dat het bedrag dat reizigers bij vergeten uit te checken slechts enkele miljoenen bedroeg. Het onderzoek en bijbehorende rapport van Panteia laat andere cijfers zien. Volgens het onderzoeks- en adviesbureau uit Zoetermeer gaat het om in totaal om €22,9 miljoen.

Het rapport heeft tot grote commotie geleid. OV-vervoerders zijn het niet eens met de berekeningen. Janse de Jonge, voorzitter van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) zegt hier het volgende over: “Het was de bedoeling om het rapport eind juni te openbaren, maar omdat vervoerders niet akkoord gaan met de berekeningen is dat uitgesteld naar augustus. Wij willen graag dat iedereen het eens is over de cijfers.”

Verder geeft het NOVB aan dat er nog geen bedragen bekend zijn, en er meer tijd nodig is om het onderzoek af te ronden. De Jonge wil graag dat er onderzocht wordt of reizigers bewust of onbewust niet uitchecken.

Geld terug
NS zou de helft van het geld dat via deze weg binnenkomt incasseren, maar wil dit niet bevestigen: “Wij willen het geld graag teruggeven, maar dan moeten de reizigers die vergaten uit te checken zich melden”, aldus een woordvoerder.

OV poortjes

Reizigersvereniging Rover wil dat het geld weer terugkomt bij de reiziger: “Wij willen dat het makkelijker wordt om geld terug te vragen.” Als oplossing dragen zij aan dat reizigers slechts één keer zouden hoeven inchecken bij alle OV-vervoerders.

NS heeft aangegeven om samen met de betrokken partijen te willen kijken hoe dit verwezenlijkt kan worden, maar geeft aan nog niets over te invulling daarvan te kunnen zeggen.

More on: Panteia
Netherlands
Company profile
Panteia is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Panteia is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.