FloraHolland huurt Berenschot in voor nieuwe strategie

22 mei 2014 Consultancy.nl

FloraHolland heeft Berenschot in de arm genomen om samen aan een nieuwe strategie te werken. Het bloemenconcern kampt met dalende winstgevendheid en moet op zoek naar nieuwe verdienmodellen.

Met ruim 3,800 werknemers en 11 miljard verkochte bloemen per jaar is FloraHolland de grootste bloemenveiling ter wereld. Echter, de organisatie heeft te maken met veranderende markt-omstandigheden. Ondanks een stijging van de omzet, leed FloraHolland afgelopen jaar een verlies van €7,4 miljoen. Dit is te wijten aan de toenemende concurrentie en de hoge kosten van een intern besparingsprogramma. Bovendien kiezen kwekers steeds vaker voor hun eigen afzetkanaal, met als gevolg dat slechts de financiële administratie overblijft, een activiteit met lagere marges.

Flora Holland - Berenschot

Tegelijkertijd kampt FloraHolland met toenemende ontevredenheid onder leden. Enerzijds vanwege de kosten – zo werden bijvoorbeeld de reorganisatiekosten van zo'n €22 miljoen deels verhaald op de leden – anderzijds zijn veel leden van mening dat het aan een heldere strategie ontbreekt. Zowel voor leden als voor klanten bestaat er onduidelijkheid over de koers van het bedrijf.

Hernieuwd verdienmodel

Om op deze situatie in te spelen heeft het bloemenconcern een nieuwe strategisch programma in het leven geroepen. Deze draagt de naam FloraHolland 2020 en zal zich richten op een nieuwe positie in de markt, die zowel duidelijk is voor de 5.000 leden van de coöperatie als de buitenwereld. Adviesbureau Berenschot heeft te taak gekregen om het strategieontwikkelingsproces te begeleiden. Eind dit jaar wil FloraHolland de hernieuwde positionering naar buiten brengen.

“Strategie start met de ‘waarom’-vraag. Dus in ons geval: waarom verbinden leden zich aan FloraHolland? En wat zijn dan vervolgens, in de veranderende markt, concrete zaken waar wij in moeten uitblinken om ook in 2020 die verbinding te verdienen en zelfs te versterken? Met FloraHolland 2020 gaan we die vragen in de komende maanden beantwoorden”, aldus FloraHolland CEO Lucas Vos.

Berenschot - Strategie

Vos benadrukt vooralsnog alleen dat hun kernwaarden – zoals hun coöperatieve kracht, inspelen op vraag en aanbod, de logistieke regelingen en uitbetalingszekerheid – zullen blijven staan.

Roland Berger

Het is de tweede keer in een aantal jaar dat FloraHolland de hulp inschakelt van externe strategie consultants. Drie jaar geleden deed het een beroep op Roland Berger. Destijds dreigden ze marktaandeel te verliezen. Uit het onderzoek van het consultancybureau bleek dat het bloemenbedrijf zich diende te onderscheiden van buitenlandse concurrenten. Het adviesbureau gaf vooral aan dat FloraHolland te weinig onderscheid maakte tussen kwaliteit en bulk. Een ander advies was om meer diensten en informatie aan te bieden, o.a. door een internationaal servicenetwerk op te bouwen.


Profiel

Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group Zanders Zestgroup