Roland Berger: Nederlandse flora verliest marktaandeel

05 september 2011 Consultancy.nl

De verkoop van bloemen en planten in Europa zal in het komende decennium blijven toenemen. De Nederlandse bloemenveiling FloraHolland dreigt echter marktaandeel te verliezen. Daarom moeten Nederlandse bloemen en planten zich meer onderscheiden van buitenlandse concurrenten. Dat blijkt uit een onderzoek van strategieadviesbureau Roland Berger Strategy Consultants, in opdracht van FloraHolland, de grootste bloemenveiling ter wereld.

FloraHolland had Roland Berger benaderd om een strategisch advies op te stellen voor de periode 2011-2020. De veiling wilde weten hoe de Europese sierteeltmarkt zich in het komende decennium gaat ontwikkelen en hoe FloraHolland zich in deze markt het beste kan positioneren.

Roland Berger - Flora Nederland

Advies van Roland Berger
Algemeen directeur van FloraHolland Timo Huges maakte de belangrijkste punten uit het rapport onlangs bekend op een persbijeenkomst. Volgens Roland Berger laat de bloemenveiling teveel kansen liggen. Zo maakt FloraHolland te weinig onderscheid tussen kwaliteit en bulk. Verbeterpunten zijn bijvoorbeeld de ontwikkeling van extra kwaliteit en het opzetten van nieuwe merken. Ook moet de bloemenveiling meer diensten en informatie aanbieden en een internationaal servicenetwerk proberen op te bouwen.

De toekomstige strategie van FloraHolland moet nog worden bekendgemaakt. Tijdens de persbijeenkomst stelde Huges bijvoorbeeld voor om het bloemenschap van sommige supermarkten over te nemen. FloraHolland heeft de adviezen van Roland Berger ondertussen besproken met vertegenwoordigers van telers, exporteurs en groothandelaren. De Vereniging Groothandel Bloemkwekerijproducten (VGB) heeft n.a.v. van het rapport al bekendgemaakt dat het niet volledig eens is met de adviezen van het strategisch adviesbureau.

Over FloraHolland
FloraHolland ontstond in 2008 door een fusie van bloemenveilingen. Het bedrijf heeft vestigingen in onder andere Aalsmeer, Naaldwijk en Rijnsberg. FloraHolland heeft honderden leden-telers in en buiten Nederland. Doordat bijna de helft van de Europese bloemenafzet via de Nederlandse bloemenveiling loopt, heeft FloraHolland een cruciale positie in Europa.