3D printen levert luchtvaartsector miljardenbesparing op
Vliegtuigmaatschappen kunnen veel geld besparen door veiligheidsgordels te produceren aan de hand van 3D printing technologie. Dit blijkt uit een nieuwe studie van Roland Berger. Zo kan een vliegtuigmaatschappij bijvoorbeeld alleen al per Airbus A380 rond de €2 miljoen besparen.
Veel bedrijven bemerken al de voordelen van 3D-printen in vergelijking met conventionele methoden. Door middel van 3D printing kunnen geometrische vormen worden vervaardigd die niet geproduceerd kunnen worden via conventionele methodes. Nu is het nog vrij duur om met 3D printers metalen objecten te printen, maar de komende jaren zal metaalprinten zo’n 65% goedkoper worden.
Door het aanpassen van de vorm kunnen productontwerpen door middel van 3D-printen worden geoptimaliseerd, waardoor de producten een stuk lichter worden. Het potentieel van de techniek is met name voor de medische technologie, de auto-industrie maar ook de luchtvaart zeer groot. Dankzij 3D-printen kunnen vliegtuigfabrikanten bijvoorbeeld het gewicht van veiligheidsgordels verlagen van 155 naar 70 gram. Dit lijkt een kleinschalige verbetering, maar het bespaart meer dan drie miljoen liter kerosine of €2 miljoen over de totale levensduur van een Airbus A380 vliegtuig. Dat komt neer op een besparing van 45.000 Liter per kg per levensduur, oftewel tien ‘gratis’ volle tanks van 323.546 Liter*.
Het A380 voorbeeld kan voor luchtvaartmaatschappijen een miljoenenbesparing opleveren. Zo beschikt Emirates op termijn over een vloot van 140 toestellen, wat het bedrijf in dat geval een besparing zou kunnen opleveren van €280 miljoen. Momenteel zijn er bij alle maatschappijen tezamen 128 A380 vliegtuigen in gebruik en daarnaast nog eens 196 in bestelling. Dit levert de luchtvaartindustrie alleen al voor de A380 een kostenreductie op van in totaal €648 miljoen, twee keer de prijs van een A380 (à €300 miljoen).
De analyse van Roland Berger toont aan dat een minimale aanpassing aan een ogenschijnlijk klein onderdeel door 3D printen al een enorm besparingspotentieel oplevert. Zou de technologie niet alleen worden toegepast in de A380 dan loopt het besparingspotentieel naar verwachting op tot in de miljarden. Met deze bevinding in het achterhoofd adviseert het strategisch advieskantoor luchtvaart-maatschappijen om de mogelijkheden van 3D printen uitgebreid te onderzoeken.