Eurogroup helpt Run2Day met omni-channel strategie

29 april 2014 Consultancy.nl

Hardloopspecialist Run2Day heeft begin deze maand een nieuwe webshop gelanceerd en geeft daarmee invulling aan haar omni-channel strategie. Achter de schermen werd het bedrijf hierbij ondersteund door consultants van Eurogroup Consulting. 

In 1996 opende de eerste Run2Day winkel in Utrecht. Bij Run2Day ligt de nadruk op goed advies en hardlopen nog leuker maken. Dat waardeert de consument: in de afgelopen jaren is Run2Day uitgegroeid tot de grootste en meest toonaangevende keten van hardloopspeciaalzaken in Nederland. Het bedrijf heeft inmiddels 25 winkels verspreid door het land en binnenkort worden er twee nieuwe filialen, in Apeldoorn en Assen, geopend. 

Externe trends
De afgelopen jaren had Run2Day te maken met twee grote externe trends. Enerzijds zorgde de opkomst van digitale kanalen voor een drastische verandering in de manier waarop consumenten advies willen en hun hardloopproducten of accessoires inkopen. 

Voor Run2Day betekende dit dat ze hun traditionele ‘brick-and-mortar’ businessmodel meer moesten aanpassen naar een omni-channel variant. Tegelijkertijd bevond de organisatie zich in een groeiende markt. Laagdrempelige buitensporten hebben recentelijk een vlucht genomen, met name hardlopen. Om in te spelen op dit verdienpotentieel moest Run2Day een nieuwe commerciële strategie en marktbenadering ontwikkelen. 

In 2013 besloot het management daarom om een nieuw project te lanceren met de doelstelling om de organisatie klaar te stomen voor de nieuwe marktrealiteit. Eurogroup Consulting, een specialist op het gebied van omni-channel en e-commerce, werd ingeschakeld om te ondersteunen bij de transitie. In een aantal workshops is het sterke merk vertaald naar een passende online en omni-channel strategie. Daarbij is veel nadruk gelegd op de benodigde samenwerking met alle franchisenemers. Webontwikkeling, logistiek en verzending is uitbesteed om de centrale organisatie niet te zwaar te belasten en de ervaring van andere partijen goed te benutten. Klantenservice vindt door Run2Day zelf plaats, omdat goed advies van specialisten hierin vaak een belangrijke rol speelt. 

Wisselwerking met winkels
Na een ontwerp- en implementatiefase van enkele maanden werd Run2Day’s nieuwe omni-channel strategie begin deze maand werkelijkheid. “De belangrijkste pijler van de nieuwe strategie is de integratie tussen online en fysieke kanalen, ook bekend als omni-channel” zegt Adel Kadric, adviseur bij Eurogroup Consulting en project manager van dit project. Op de compleet vernieuwde site is de informatievoorziening flink uitgebreid en zijn er talloze tools en advieswijzers geïntroduceerd.

Ook kunnen bezoekers direct inzicht krijgen in de beschikbare voorraad en adviesafspraken maken voor een adviesgesprek in een van de Run2Day winkels. Daarnaast is de nieuwe site mobile responsive gemaakt, wat winkelen via de mobiel nog gemakkelijker maakt. “Mobile staat nog maar in de kinderschoenen en het aantal aankopen via mobiel zal de komende jaren sterk toenemen, daar hebben we rekening mee gehouden,” aldus Adel Kadric. 

Kijkend naar de winkels valt op dat de logistiek volledig geïntegreerd is met de webshop. Zo kunnen klanten bestellingen afhalen in de winkels en – indien nodig – online-bestellingen ook gratis retourneren in een fysieke vestiging. Tot slot is het offline spaarpuntensysteem ook online geïntegreerd, klanten sparen nu zowel bij hun online als hun offline aankopen punten die later omgezet worden in een tegoedbon. “Met de nieuwe aanpak wordt de kracht van de fysieke winkels online benut, terwijl de fysieke winkels op hun beurt worden versterkt door extra bezoekers die hun zoektocht online zijn begonnen” sluit Adel Kadric af.