BlinkLane: ICT dashboard Rijk vertoont watermeloen effect

27 februari 2014 Consultancy.nl

In 2007 en 2008 publiceerde de Algemene Rekenkamer een tweedelig rapport ‘Lessen uit ICT-projecten bij de overheid’, rondom de aanhoudende problematiek van mislukkende IT-projecten bij de overheid. De aard van de mislukkingen was dat deze projecten regelmatig forse overschrijdingen kenden van het initiële budget en bovendien niet of slechts gedeeltelijk het beoogde resultaat opleverden. De Rekenkamer kwam met een reeks waardevolle aanbevelingen om de situatie te verbeteren, hetgeen onder meer leidde tot het aanstellen van overheids-CIO’s en het instellen van een rapportage-instrument; het Rijks ICT-dashboard.

Falende IT-projecten in overheidsland

Ondanks de Rekenkamer-rapporten en de daar uit voortgekomen maatregelen bleven de berichten over falende overheids-IT-projecten regelmatig in de pers verschijnen. In 2012 is zelfs een parlementaire commissie ingesteld, onder voorzitterschap van Ton Elias, om de problematiek opnieuw te onderzoeken. Hoewel uit dit gegeven en recente gevallen van mislukte publieke IT-projecten blijkt dat het probleem nog niet achter ons ligt, levert een blik op het Rijks ICT-dashboard een verbazingwekkend ander beeld op.

Rijks ICT Dashboard

Zonder uitzondering laten alle afgeronde en nog lopende projecten groene lichten zien, die aangeven dat de projecten op tijd en binnen budget worden afgerond. Zelfs notoire mislukkingen als het Toeslagen Nieuw van de Belastingdienst, P-Direkt van Binnenlandse Zaken en het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) van Volksgezondheid, Welzijn en Sport hebben uitsluitende groene scores. Strikt genomen komt dit doordat het Rijks ICT-dashboard werkt met zogenoemde ‘herijkingen’. Dit houdt in dat als noodgedwongen is besloten om het projectbudget uit te breiden vanwege tegenvallende resultaten, het project voortaan wordt beoordeeld op de prestaties ten opzichte van dit herijkte budget. Het project kan dus vijf keer duurder worden dan oorspronkelijk beoogd, de score blijft door deze herijkingen gewoon groen.

Watermeloen-projecten

Het fenomeen dat op Rijks ICT-dashboard waarneembaar is, een ‘groen’ beeld wanneer de werkelijkheid ‘rood’ is, noemen we het ‘watermeloen-effect’. Dit is een verwijzing naar de vrucht die groen van buiten is, maar rood van binnen. Voorbeelden van het watermeloen-projecten zijn actueel en talloos bij publieke IT-projecten. De schade loopt in deze gevallen hoog op, doordat problemen die niet bekend zijn ook niet worden opgelost en dus gedurende lange tijd de voortgang van het project kunnen verstoren.

Watermeloenen effecten

De belangrijkste oorzaak van het watermeloen-effect heeft betrekking op de cultuur van onfeilbaarheid binnen overheidsorganisaties. Dit cultuurkenmerk wordt ingegeven door de publieke opinie en de pers, die gretig op ieder falen van de overheid springen. Het gevolg is dat bij de meeste overheids-organisaties het maken van fouten als doodzonde wordt beschouwt. Zo heeft het UWV in haar kwaliteitssysteem het motto ‘in één keer goed’ geadopteerd, wat suggereert dat fouten maken geen optie is. Organisaties waar geen fouten worden gemaakt bestaan echter niet, zeker niet wanneer het gaat om complexe aangelegenheden als IT-projecten. De cultuur van onfeilbaarheid bij de overheid heeft dus een ander effect; onvermijdelijke fouten en mislukkingen worden verzwegen of ontkend. Rapportages zijn dus vooral ‘goed-nieuws-shows’. Sterker nog: Hoe groter de fout, hoe sterker de neiging om dit te verhullen.

Cultuuromslag

In plaats van nog meer toezichtsmaatregelen is een cultuuromslag nodig om op de lange termijn het probleem van escalerende IT-projecten van de overheid te reduceren. Deze cultuuromslag betreft het verhogen van de psychologische veiligheid om fouten toe te geven. Deze cultuuromslag dient te beginnen bij bestuurders, die zich niet langer laten leiden door het ‘onfeilbare overheid’-dogma, maar door het besef dat fouten nu eenmaal worden gemaakt en dat de impact hiervan kleiner is in een cultuur waar mensen deze durven toe te geven. Het bestuurlijke doen en laten dient uit te gaan van een grotere tolerantie voor fouten of mislukkingen, het toegeven hiervan juist te belonen in plaats van af te straffen en meer betrokkenheid te tonen bij de uitvoeringen van projecten.

Niels Groen - Blinklane Consulting

Zonder de voorgestelde veranderingen in de benadering van escalerende publieke IT-projecten, is mijn verwachting dat over vijf jaar opnieuw een onderzoek wordt ingesteld na weer een reeks mislukte projecten. En opnieuw zal er een lijvig rapport verschijnen met aanvullende controlemaatregelen om toekomstige mislukkingen te voorkomen. Samuel Johnson zei: ‘Zij die men de minste fouten kan verwijten zijn gewoonlijk het vlugst bereid ze te erkennen.’ Luistert u mee, bestuurders?

Een artikel van Niels Groen, consultant bij BlinkLane Consulting en promovendus  aan de Universiteit van Maastricht op het onderwerp van beheersbaarheid van IT-projecten bij de overheid.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly Berk BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup