A.T. Kearney: Vrouwen laten geldzaken aan mannen

20 november 2013 Consultancy.nl

Dat in veel landen de man nog altijd beslist over geldzaken binnen het huishouden is anno 2013 nog altijd een feit. Volgens een onderzoek onder 6.000 Europeanen door adviesbureau A.T. Kearney, in samenwerking met onderzoekscentrum YouGov, laten veel vrouwen hun mannelijke partner de financiële zaken binnen het gezin afhandelen. Ook gaan vrouwen die zich wel met financiële zaken bezighouden anders om met het vermogen. Zo  nemen vrouwen minder risico met beleggingen, stoppen zij minder geld in aandelen en fondsen en spelen ethische keuzes eerder een rol bij hun keuzes voor financiële producten.

Uit het A.T. Kearney onderzoek blijkt onder andere dat slechts 1 op de 6 vrouwen in Europa hun gespaard vermogen beleggen in aandelen, obligaties of andere fondsen. Europese mannen zijn hiertoe eerder bereid – een kwart van hen bezit zulke financiële producten. De studie toont verder aan dat 35% van de Europese mannen doet aan pensioensparen, tegenover slechts 30% van de Europese vrouwen. Volgens expert Daniela Chikova, Principal bij A.T. Kearney, zijn vrouwen daarom over het algemeen vaak minder goed voorbereid voor hun pensioen.

Vrouwen laten geldzaken over aan mannen

Overige verschillen

Naast bovengenoemde verschillen tussen mannen en vrouwen zijn er ook andere contrasten te zien binnen andere financiële productgroepen. Zo gebruiken Europese vrouwen (67%) bijvoorbeeld minder vaak credit cards dan Europese mannen (69%). In bepaalde landen is dit verschil zelfs enorm, zoals bijvoorbeeld in Italië, waar mannen overwegend verantwoordelijk zijn voor de geldzaken binnen het huishouden. Daar is er een verschil van 11% tussen mannen en vrouwen in het gebruik van credit cards. Ook in Spanje is dit verschil groter dan bijvoorbeeld vrouwen in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

Leeftijd

Hoe vrouwen omgaan met financiële beslissingen hangt ook vaak af van hun leeftijd. Des te ouder vrouwen zijn, des te vaker laten zij geldzaken over aan hun mannelijke partner. Als deze bijvoorbeeld plotseling overlijdt, zijn zij vaak niet goed voorbereid op het omgaan met het vrijgekomen vermogen. Bij jongere vrouwen speelt dit probleem minder, aldus de A.T. Kearney consultant.

AT Kearney - Geldzaken thuis

Overeenkomsten

Waar vrouwen en mannen wel overeenkomsten tonen is het gegeven dat, ondanks dat online banking in 2013 heel gewoon aan het worden is, beide seksen nog altijd een grote behoefte aan persoonlijk advies hebben. Bij het afsluiten van complexe financiële bankproducten wil tweederde van mannen en vrouwen persoonlijk advies van de aanbieder. Ook bij verzekeringsproducten ligt dit percentage boven de 50%. Online banking wordt daarentegen eerder gebruikt voor het doorvoeren van simpele transacties.

Conclusie

De financiële markt kan de uitkomsten van het onderzoek van A.T. Kearney goed gebruiken, want op dit moment wordt er volgens Chikova nog veel te weinig aandacht besteed aan de belangrijke vrouwendoelgroep. Banken en verzekeraars moeten inzien dat het verstandig is om in te spelen op de bovengenoemde trends. Als ze hun financiële producten meer op de behoeftes van vrouwen kunnen aansluiten kunnen zij hun marktaandeel vergroten ten opzichte van concurrenten. Weliswaar hoeven er geen filialen ingericht te worden die zich puur op vrouwen gaan richten, maar er zijn diverse nuances te bedenken. Zo kunnen ze de financiële producten meer diversificeren voor de verschillende groepen vrouwen (denk aan jong vs. oud, opgeleid vs. niet opgeleid, vrouwelijke ondernemers, getrouwd of ongetrouwd, weduwes) en hun specifieke behoeftes. Flexibiliteit is hierbij het toverwoord, aangezien het leven van vrouwen vaker minder rechtlijnig verloopt dan dat van mannen, aldus Chikova.